BMW Serii 5 E28? - 40 lat kultowego rekina! | BMW Trends

BMW Serii 5 E28 – kultowy rekin kończy 40 lat

Dziś to jedno z najbardziej kultowych modeli BMW. Generacja E28, czyli tzw. „rekin” kończy właśnie 40. urodziny. 

E28 był to drugi, po E12 model nowej serii 5. Poprzednik był hitem – w 9 lat sprzedano prawie 700 tys. egzemplarzy i prawdopodobnie dlatego, E28 nieznacznie różniło się od poprzednika. Auto było jedynie o centymetr szersze i niższe od E12. Jednak technologicznie nastąpił tutaj znaczny rozwój.

To w E28 po raz pierwszy pojawił się komputer pokładowy, tempomat, ABS, czy klimatyzację. Aby potwierdzić działanie tego ostatniego, BMW postanowiło wypuścić nową „piątkę” w 800-kilometrową trasę w Południowym Teksasie, w pełnym słońcu. Warto dodać, że auto było czarno-czarne, tzn. czarne nadwozie z czarnym wnętrzem. Chciano tym podkreślić skuteczność działania klimatyzacji. 

W E28 zadebiutowały także silniki napędzane nowymi paliwami – ropą i LPG. 524d miał pod maską 6 cylindrów, mógł być turbodoładowany (524td) lub nie i był wówczas najoszczędniejszym autem w swojej klasie. Odmiana turbo była wówczas najszybszym autem na świecie z dieslem pod maską.

M5 E28 – rękawica rzucona Porsche

W 1984 roku świat po raz pierwszy ujrzał sportowe BMW M5. Wcześniej co prawda było M535i, ale ta wersja miała zaledwie 218 KM. M5 odziedziczyła silnik po legendarnym BMW M1, czyli jednostkę M88 o mocy 286 KM. Auto rozpędzało się do pierwszej setki w 6,1 s i mogło jechać maksymalnie 250 km/h. To był wówczas najszybszy sedan świata. W latach 1984-1987 powstało zaledwie 2145 sztuk tej wersji.

W sumie, przez siedem lat produkcji (1981-1988) wyprodukowano aż 722 tysiące egzemplarzy BMW E28. 

Konrad Maruszczak

Podobne

Kompleksowo przebudowane BMW E38 740i

E38 powoli staje się pełnowartościowym youngtimerem. Czasy, gdy flagowa limuzyna BMW traciła na wartości, minęły bezpowrotnie. Na rynku używanych samochodów wzrosły ceny zadbanych egzemplarzy w ciekawych konfiguracjach. Właśnie taki jest przedmiotem naszej prezentacji. To model z 1995 roku o oznaczeniu 740i z manualną skrzynią biegów i kilkoma usprawnieniami właściciela, dzięki którym poprawiła się jego mechanika,…

Stare BMW za ponad 700.000 zł. – GIEŁDA

165 tys. Euro. To cena, za którą niemiecki tuner MANHART proponuje Alpinę B6S. To najbardziej wyjątkowa odmiana Alpiny na bazie E30 dodatkowo po renowacji i tuningu MANHART. B6S powstała w 61 egzemplarzach i była budowana w oparciu o nadwozie BMW E30 M3. Ten egzemplarz nie jest dla purystów, ponieważ nie posiada oryginalnego wolnossącego silnika o pojemności 3,5…