BMW M1 – Niechciane supersportowe coupé końca lat 70 - Trends Magazines

BMW M1 – Niechciane supersportowe coupé końca lat 70

BMW M1 na torze Hockenheim 2008 rok

BMW M1 E26 – samochód, który na rynku poniósł porażkę, a obecnie jest wielką legendą w historii seryjnych BMW. Do tego jedynym seryjnym BMW z  umieszczonym centralnie silnikiem.

Projekt „Turbo Coupè”

Paul Bracq, ówczesny szef działu projektowania marki BMW, przedstawił w 1972 roku projekt nazwany „Turbo Coupè”. Miał on posłużyć do konkurowania w wyścigach długodystansowych i być kontynuacją strategii wyścigowej BMW 3.0CSL. Model cechował się nowoczesny stylistyką autorstwa Giorgetto Giugiaro, a za jednostkę napędową posłużyło porządnie zmodernizowane w BMW Motorsport GmbH  rozwiązanie z 1960 roku.

Silnik M88 z BMW M1

Żeliwny korpus R6 o objętości skokowej 3453 cm³ (średnica 93,5 mm x skok tłoka 84,1 mm) został wyposażony w całkowicie nową głowicę z lekkich stopów z czterema zaworami na cylinder i dwoma górnymi wałkami rozrządu napędzanymi przez łańcuchy. W silniku oznaczonym M88/1 zastosowano także mechaniczny wtrysk paliwa i suchą miskę olejową.

Od 277 do 900 KM

Seryjna wersja cywilna otrzymała jednostkę generującą 277 KM mocy (przy 6500 rpm) i 335 Nm (przy 5000 rpm). W połączeniu z pięciobiegową przekładnią ręczną pozwalało to na osiągnięcie prędkości 100 km/h w ciągu 5,5 sekundy. Górną granicę stanowiło 260 km/h.

Pierwotnym założeniem było, że pojazd będzie przeznaczony do wyścigów. Tak więc, oprócz wersji cywilnej powstały dwie inne wersje specjalnie zaprojektowane na tor. Pierwszą z nich była wersja z podkręconym do 490 KM M88/1, wyposażonym między innymi w większe kolektory dolotowe i wylotowe, zmieniony układ rozrządu i kute tłoki. Odmiana ta służyła do wyścigów Procar zaaranżowanych przez BMW i FOCA specjalnie dla modelu M1.

BMW M1 na torze Hockenheim 2008 rok

Druga przeznaczona była pierwotnie do wyścigów w grupie czwartej. Po przygotowaniu auta okazało się, że po wyrzuceniu wszystkich możliwych części samochód był cięższy o 130kg niż pozwalała na to waga graniczna grupy czwartej. Finalnie z tych względów technologicznych samochód trafił do grupy piątej. Silnik tej wersji wyposażony w dwie turbosprężarki i oznaczony jako M88/2, generował 900 KM (przy czym wiele miłośników BMW może się uśmiechnąć, bo pozostał napęd RWD).

BMW M1 przed muzeum BMW

BMW M1 oficjalnie swoją prezentację miało podczas salonów w Paryżu w 1978 roku. Po kilku latach ciągłych modernizacji i przekładania dnia debiutu samochód zestarzał się pod względem technologicznym i stał się nietrafionym pod kątem potrzeb rynku.

Włoskie BMW M1

Design BMW M1 nie jest jedynym wkładem Włochów w projekt. Nadwozie (4360 mm x 1820 mm x 1140 mm) z włókien szklanych przynitowane i klejone do stalowej ramy wykonywała włoska firma Transformacione Italiana Resina. Także konstrukcję samej ramy wzmocnionej profilami z blach zlecono przedsiębiorstwu Marchesi z Modeny. Nawet początkowa produkcja M1 odbywała się w zakładach Lamborghini w Sant’Agata Bolognese, jednak fabryka niedługo po wypuszczeniu kilku egzemplarzy została zamknięta.

BMw M1 w czasie jazdy

Waga całkowita wynosiła 1420kg. Zawieszenie pojazdu różniło się od tych znanych z dotychczasowych modeli palety bawarskiego producenta, ponieważ w projekcie autorstwa Marca Sumera koło prowadzone było przez podwójne wahacze poprzeczne. Za 16-calowymi, stopowymi obręczami z ogumieniem Pirelli P7 (przód 205/55 i tył 225/50) znajdowały się wentylowane tarcze hamulcowe.

BMW M1 na Norisringu

Drogocenne M1

Przez trzy lata wyprodukowano zaledwie 457 egzemplarzy. W tym 400 cywilnych i 57 wyścigowych. Nowe BMW M1 w wersji cywilnej kosztowało 53 000 dolarów, w ostatnim roku produkcji oferowano nawet 10% rabat, żeby tylko sprzedać wyprodukowane już pojazdy, a o sukcesie po prostu nie było mowy. Głównie ze względu na bardzo małą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy dopiero dzisiaj to auto staje się legendą i znacząco nabiera wartości.

BMW M1 w wersji Procar jest także jednym z projektów „Art Car” do którego wersji artystycznej przyczynił się Andy Warhol.

BMW M1 Art car by Andy Warhol

Daniel Krzewiński

Fot. Wikipedia, BMW

 

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

BMW-X3-20d-E83-i-G01-30d-auta bokiem

Analogowe czy cyfrowe BMW X3? E83 kontra G01

BMW X3 w 2003 roku stała się drugą propozycją marki w segmencie samochodów SUV. Podobnie jak konkurencja, BMW zaczęło od dużego auta wysokiej klasy – X5. Z czasem producent rozbudowywał ofertę o mniejsze samochody. Naturalnym krokiem naprzód, który wykonała praktycznie cała branża, było zaprojektowanie o rozmiar mniejszego kompaktowego auta o podobnych walorach. I tak powstało BMW X3. Z pomocą przyszła austriacka firma Magna…

Logo na bagażniku BMW M5

BMW M5 – siódme wcielenie legendy także w kombi

Siódma generacja BMW M5 stała się faktem. Legendarna limuzyna High Performance z 40-letnią historią ma teraz po raz pierwszy zelektryfikowany układ napędowy. Specjalnie dostosowana do tego modelu wersja napędu M HYBRID daje nowemu BMW M5 maksymalną moc 727 KM i moment obrotowy 1000 Nm. 4,4-litrowy silnik V8 z technologią M TwinPower Turbo i silnik elektrycznego…