BMW M1 – Niechciane supersportowe coupé końca lat 70 - Trends Magazines

BMW M1 – Niechciane supersportowe coupé końca lat 70

BMW M1 na torze Hockenheim 2008 rok

BMW M1 E26 – samochód, który na rynku poniósł porażkę, a obecnie jest wielką legendą w historii seryjnych BMW. Do tego jedynym seryjnym BMW z  umieszczonym centralnie silnikiem.

Projekt „Turbo Coupè”

Paul Bracq, ówczesny szef działu projektowania marki BMW, przedstawił w 1972 roku projekt nazwany „Turbo Coupè”. Miał on posłużyć do konkurowania w wyścigach długodystansowych i być kontynuacją strategii wyścigowej BMW 3.0CSL. Model cechował się nowoczesny stylistyką autorstwa Giorgetto Giugiaro, a za jednostkę napędową posłużyło porządnie zmodernizowane w BMW Motorsport GmbH  rozwiązanie z 1960 roku.

Silnik M88 z BMW M1

Żeliwny korpus R6 o objętości skokowej 3453 cm³ (średnica 93,5 mm x skok tłoka 84,1 mm) został wyposażony w całkowicie nową głowicę z lekkich stopów z czterema zaworami na cylinder i dwoma górnymi wałkami rozrządu napędzanymi przez łańcuchy. W silniku oznaczonym M88/1 zastosowano także mechaniczny wtrysk paliwa i suchą miskę olejową.

Od 277 do 900 KM

Seryjna wersja cywilna otrzymała jednostkę generującą 277 KM mocy (przy 6500 rpm) i 335 Nm (przy 5000 rpm). W połączeniu z pięciobiegową przekładnią ręczną pozwalało to na osiągnięcie prędkości 100 km/h w ciągu 5,5 sekundy. Górną granicę stanowiło 260 km/h.

Pierwotnym założeniem było, że pojazd będzie przeznaczony do wyścigów. Tak więc, oprócz wersji cywilnej powstały dwie inne wersje specjalnie zaprojektowane na tor. Pierwszą z nich była wersja z podkręconym do 490 KM M88/1, wyposażonym między innymi w większe kolektory dolotowe i wylotowe, zmieniony układ rozrządu i kute tłoki. Odmiana ta służyła do wyścigów Procar zaaranżowanych przez BMW i FOCA specjalnie dla modelu M1.

BMW M1 na torze Hockenheim 2008 rok

Druga przeznaczona była pierwotnie do wyścigów w grupie czwartej. Po przygotowaniu auta okazało się, że po wyrzuceniu wszystkich możliwych części samochód był cięższy o 130kg niż pozwalała na to waga graniczna grupy czwartej. Finalnie z tych względów technologicznych samochód trafił do grupy piątej. Silnik tej wersji wyposażony w dwie turbosprężarki i oznaczony jako M88/2, generował 900 KM (przy czym wiele miłośników BMW może się uśmiechnąć, bo pozostał napęd RWD).

BMW M1 przed muzeum BMW

BMW M1 oficjalnie swoją prezentację miało podczas salonów w Paryżu w 1978 roku. Po kilku latach ciągłych modernizacji i przekładania dnia debiutu samochód zestarzał się pod względem technologicznym i stał się nietrafionym pod kątem potrzeb rynku.

Włoskie BMW M1

Design BMW M1 nie jest jedynym wkładem Włochów w projekt. Nadwozie (4360 mm x 1820 mm x 1140 mm) z włókien szklanych przynitowane i klejone do stalowej ramy wykonywała włoska firma Transformacione Italiana Resina. Także konstrukcję samej ramy wzmocnionej profilami z blach zlecono przedsiębiorstwu Marchesi z Modeny. Nawet początkowa produkcja M1 odbywała się w zakładach Lamborghini w Sant’Agata Bolognese, jednak fabryka niedługo po wypuszczeniu kilku egzemplarzy została zamknięta.

BMw M1 w czasie jazdy

Waga całkowita wynosiła 1420kg. Zawieszenie pojazdu różniło się od tych znanych z dotychczasowych modeli palety bawarskiego producenta, ponieważ w projekcie autorstwa Marca Sumera koło prowadzone było przez podwójne wahacze poprzeczne. Za 16-calowymi, stopowymi obręczami z ogumieniem Pirelli P7 (przód 205/55 i tył 225/50) znajdowały się wentylowane tarcze hamulcowe.

BMW M1 na Norisringu

Drogocenne M1

Przez trzy lata wyprodukowano zaledwie 457 egzemplarzy. W tym 400 cywilnych i 57 wyścigowych. Nowe BMW M1 w wersji cywilnej kosztowało 53 000 dolarów, w ostatnim roku produkcji oferowano nawet 10% rabat, żeby tylko sprzedać wyprodukowane już pojazdy, a o sukcesie po prostu nie było mowy. Głównie ze względu na bardzo małą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy dopiero dzisiaj to auto staje się legendą i znacząco nabiera wartości.

BMW M1 w wersji Procar jest także jednym z projektów „Art Car” do którego wersji artystycznej przyczynił się Andy Warhol.

BMW M1 Art car by Andy Warhol

Daniel Krzewiński

Fot. Wikipedia, BMW

 

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

Tuningowe atrakcje Tokio. Było na czym oko zawiesić I Tokyo Auto Salon

Pierwszą pozycją w kalendarzu tuningowych imprez od lat jest Tokyo Auto Salon.  Tegoroczna edycja zaskoczyła frekwencją. Po raz trzeci z rzędu przekroczyła ona próg 300 tysięcy. Dla porównania dodajmy, że Essen Motor Show odwiedza ok. 360 tys. osób. Lokalny rynek jest zdominowany przez samochody rodzimej produkcji, które są dopasowane do oczekiwań japońskich klientów, a części…

Bugatti Chiron

Bugatti Chiron pokonuje barierę 300 MPH

W 110 rocznicę powstania Bugatti po raz kolejny ustanowiło światowy rekord prędkości maksymalnej dla samochodu produkcyjnego. Zwycięzca Le Mans i kierowca testowy Bugatti Andy Wallace rozpędził model Chiron do zapierającej dech w piersiach prędkości 490.484 km/h (304.773 mph). Bicie rekordu miało miejsce 02.09.2019 na torze testowym Ehra-Lessien w południowej Saksonii. Wyczynu dokonał na mierzącej 8,8…