BMW Jana Pawła II można oglądać w Częstochowie - Trends Magazines

BMW Jana Pawła II można oglądać w Częstochowie

Czarne BMW E34 kojarzy nam się raczej z polskim kryminalnym półświatkiem lat 90., a nie z Janem Pawłem II. Jak widać polski papież miał niezły gust motoryzacyjny. 

BMW 525ix zaparkowało w Częstochowie już w 2010 roku, ale dopiero teraz pokazano je szerokiej publiczności. Wyjątkowe auto można oglądać w nowych pomieszczeniach wystawowych bastionu św. Rocha na Jasnej Górze.

Czarne BMW 525ix pochodzi z 1992 roku i jest jednym z pięciu aut Jana Pawła II, które Benedykt XVI podarował krakowskiemu Centrum Jana Pawła II w 2006 roku. Są to dwa BMW, terenowa Toyota, Lancia i Chrysler. E34 jest zachowane w świetnym stanie – Karol Wojtyła używał BMW tylko w czasie wizyt na terenie Włoch, przez co przebieg to symboliczne 55 tys. km.

 

To wyjątkowa wersja E34. Pod nazwą „525ix” kryje się 2,5-litrowa rzędowa „szóstka” o mocy 192 KM. Co ciekawe, to wersja z napędem na cztery koła i manualną skrzynią biegów. Przypomnijmy, że napęd 4×4 w BMW pojawił się po raz pierwszy w 1985 roku, więc niewiele „bawarek” miało taki napęd w latach 90. Auto papieża nie ma poduszek powietrznych, ale Jan Paweł II poprosił o doposażenie BMW w dodatkowe oświetlenie tylnej kanapy. Ciekawostką jest również radiostacja nadająca na z częstotliwościach włoskiej policji.  

BMW E34 525ix na watykańskich tablicach SCV 00906 z pewnością stanowi niemałą gratkę dla kolekcjonerów. Niestety nic z tego – jak poinformował ojciec Roman Majewski – „Nie będziemy go sprzedawać, to będzie najcenniejsza pamiątka motoryzacyjna po Janie Pawle II na Jasnej Górze”. 

Konrad Maruszczak

fot. Janusz Strzelczyk

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

Używane BMW serii 1 E87 (2004-2011). Drogie, ale warte uwagi

Wprowadzenie „jedynki” było strzałem w dziesiątkę. Najtańszy model w gamie BMW umożliwił firmie pozyskanie wielu nowych klientów. Najtańszy nie znaczy tani. Za BMW serii 1 trzeba było zapłacić dużo więcej niż za popularne kompakty. Rozbieżność cenowa pozostała wyraźna także na rynku wtórnym. Aby myśleć o zakupie używanej „jedynki”, trzeba przygotować przynajmniej 23 – 30 tysięcy…

Powstały tylko 4 sztuki Lamborghini Miura SVJ, oto jedna z nich- HISTORIA

Lamborghini Polo Storico* jest w Paryżu na pokazie klasycznych samochodów Rétromobile, pokazując przykład najrzadszej Miury: SVJ. 4860 to numer podwozia tego samochodu, który był jednym z czterech oryginalnych pojazdów SVJ wyprodukowanych przez firmę. SVJ to wyjątkowe pojazdy, które zostały zainspirowane Miurą Jota i zbudowane na specjalne zamówienie. Jota byłastworzona w celu umożliwienia Miurze startu w…