BMW Jana Pawła II można oglądać w Częstochowie - Trends Magazines

BMW Jana Pawła II można oglądać w Częstochowie

Czarne BMW E34 kojarzy nam się raczej z polskim kryminalnym półświatkiem lat 90., a nie z Janem Pawłem II. Jak widać polski papież miał niezły gust motoryzacyjny. 

BMW 525ix zaparkowało w Częstochowie już w 2010 roku, ale dopiero teraz pokazano je szerokiej publiczności. Wyjątkowe auto można oglądać w nowych pomieszczeniach wystawowych bastionu św. Rocha na Jasnej Górze.

Czarne BMW 525ix pochodzi z 1992 roku i jest jednym z pięciu aut Jana Pawła II, które Benedykt XVI podarował krakowskiemu Centrum Jana Pawła II w 2006 roku. Są to dwa BMW, terenowa Toyota, Lancia i Chrysler. E34 jest zachowane w świetnym stanie – Karol Wojtyła używał BMW tylko w czasie wizyt na terenie Włoch, przez co przebieg to symboliczne 55 tys. km.

 

To wyjątkowa wersja E34. Pod nazwą „525ix” kryje się 2,5-litrowa rzędowa „szóstka” o mocy 192 KM. Co ciekawe, to wersja z napędem na cztery koła i manualną skrzynią biegów. Przypomnijmy, że napęd 4×4 w BMW pojawił się po raz pierwszy w 1985 roku, więc niewiele „bawarek” miało taki napęd w latach 90. Auto papieża nie ma poduszek powietrznych, ale Jan Paweł II poprosił o doposażenie BMW w dodatkowe oświetlenie tylnej kanapy. Ciekawostką jest również radiostacja nadająca na z częstotliwościach włoskiej policji.  

BMW E34 525ix na watykańskich tablicach SCV 00906 z pewnością stanowi niemałą gratkę dla kolekcjonerów. Niestety nic z tego – jak poinformował ojciec Roman Majewski – „Nie będziemy go sprzedawać, to będzie najcenniejsza pamiątka motoryzacyjna po Janie Pawle II na Jasnej Górze”. 

Konrad Maruszczak

fot. Janusz Strzelczyk

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

Nowe BMW M5 G90 już na testach na Nürburgring!

Wielki krokami nadchodzi nowa generacja BMW M5. Spokojnie, to nie będzie zelektryfikowane wozidełko z małym silnikiem, choć elektryfikacja go nie ominie.  Nowe BMW Serii 5 zbliża się wielkimi krokami. Oprócz zwykłych wersji, pojawi się także po raz pierwszy w 100-procentach elektryczna "piątka". Nie zabraknie też oczywiście ekstremalnego M5, które właśnie jest testowane na kultowym torze…

VW ID.3 2024 – facelifting prawie niezauważalny

Najmniejszy model z rodziny VW ID przechodzi właśnie kurację odmładzającą. Twórcy doszli jednak do wniosku, że już dotychczasowe auto dobrze wygląda i za wiele nie trzeba poprawiać. Co więc zmieniło się w odświeżonym VW ID.3? To dziwne, ale w obecnych czasach lifting kompaktowego elektrycznego VW traktuje się jak niegdyś odświeżenie Golfa. W zasadzie VW ID.3…