BMW E36 330i Cabrio po swapie silnika na M54B30 - Trends Magazines

BMW E36 330i Cabrio po swapie silnika na M54B30

BMW E36 330i cabrio, tuning

Produkowane w latach 1990 ‒ 2000 BMW E36 było następcą E30. Oba te modele zyskały wielką popularność i śmiało można uznać, że pozwoliły bawarskiemu producentowi z podniesionym czołem wejść w nowe stulecie. Gdyby zapytać przypadkowego przechodnia, który choć trochę interesuje się motoryzacją, o model najbardziej kojarzący mu się z BMW, pewnie większość wskazałaby E36.

BMW E36 330i cabrio, tuning


Zamów prenumeratę

„Trójka” została wyprodukowana w ponad 3 milionach egzemplarzy praktycznie we wszystkich wersjach nadwoziowych, w tym coupé, Touring, sedanokabriolet, zwany Top Cabrio Baur. Wszystkie, konsekwentnie, zgodnie z tradycją marki, z napędem na tylną oś i nietuzinkową stylistyką. Pomimo że popularny „kebab” do dziś jest często spotykany na naszych drogach istnieje grupa ludzi, która za cel obrała sobie pielęgnowanie E36 ‒ ten model jest dla BMW tym, czym dla Volkswagena Golf.

BMW E36 330i cabrio, tuning

W naszym kraju E36 znalazło dwa rodzaje odbiorców – osoby kojarzone raczej negatywnie, które „upalają” te auta na rondach, nie przejmując się bezpieczeństwem innych, oraz prawdziwych kierowców, skupiających się w dość hermetycznej grupie, a ponad stan oryginalny auta dopuszczających tylko minimalne, określone zmiany. I do takich, jak do tej pory, trafiał prezentowany egzemplarz.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Opisywane E36 w wersji nadwoziowej Cabrio z 1996 roku to doskonały przykład na to, że te samochody przekazywane są z rąk do rąk „fanatycznych” właścicieli, a choć z linią nadwozia wiele zrobić nie można, aby jej nie zepsuć, lista możliwych zmian jest nieograniczona. To 320i Cabrio trafiło do obecnego, dbającego o szczegóły właściciela w 2005 roku jako bardzo dobrze wyposażona i obiecująca baza. Ten szybko zdecydował, że trzeba pozbyć się wszelkich fałszywych oznaczeń z klapy bagażnika i niezbyt atrakcyjnie wyglądających brewek.

BMW E36 330i cabrio, tuning

W związku z tym, że auto miało być stylizowane na German style, z czasem felgi z modelu 850 CSI zastąpiły polerowane, masywne obręcze Hamann HM1. Ostatecznie jednak w samochodzie zamontowano koła AC Schnitzer Rennsport o wymiarach odpowiednio 17×8,5 z przodu i 17×10,5 i na tylnej osi. Wyglądu dopełnia M-pakietowe ospojlerowanie oraz obniżające zawieszenie gwintowane KW -70/40 oraz amortyzatory TAT.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Odświeżono też wnętrze. Seryjne fotele ustąpiły miejsce kultowym Vaderom. Jest to przedmiot bardzo pożądany przez fanów E36, a te posiadają dodatkowo charakterystyczne trójkolorowe paski, dobrze komponujące się z czarnym wnętrzem. Oprócz sportowych „stołków” pojawiły się oryginalne dywaniki, również charakterystyczne dla wersji z otwieranym dachem. Seryjna kierownica została zastąpiona M-pakietowym odpowiednikiem zwanym serduchem.

BMW E36 330i cabrio, tuning

W stylu wnętrza jest radio Becker Indianapolis BE-7969, idealnie komponujące się z „kredensową” deską rozdzielczą BMW. Choć jednostka sterująca dźwiękiem została zainstalowana głównie ze względów estetycznych, to głośniki nie pozostały już seryjne. Wzmacniacz Blaupunkt wraz z głośnikami MacAudio i subwooferem Infinity zapewniają mocny i czysty dźwięk.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Wnętrze przed deszczem i niepogodą chroni sterowany elektrycznie miękki dach. Na chłodne dni można też założyć twardy dach w kolorze zgodnym z barwą nadwozia.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Kolejne na liście zmian jest to, za co właściciele bawarek kochają je najbardziej – silnik. Dotychczasowe dwulitrowe serce zastąpiła mocniejsza jednostka napędowa M54B30. Po tym zabiegu udano się na hamownię, gdzie osiągnięto seryjne 231 KM i 312 Nm. Zwieńczeniem swapu silnika było założenie rozpórki przednich kielichów. Od dołu natomiast zamontowano chroniący miskę olejową fabryczny X-brace.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Efekt, po kompletnych modyfikacjach, robi wrażenie nawet na koneserach modelu E36. Choć fanów BMW i ich „poprawiania po fabryce” nie brakuje, to przeprowadzając delikatne modyfikacje można osiągnąć imponujące wyniki.

Piotr Błaszkiewicz

Fot. autor

BMW E36 330i cabrio, tuning

E36 320i Cabrio Individual, 1996 r.

SILNIK/NAPĘD: fabrycznie M52B20, swap na M54B30 (231KM)

MODYFIKACJE ZEWNĘTRZNE: German Style, pełny pakiet aerodynamiczny M-technik, poszycie miękkiego dachu w kolorze nadwozia (wersja Individual), poszerzone tylne błotniki pod 10,5-calowe felgi, kolor Montrealblau

WNĘTRZE: fabrycznie granatowa tapicerka skórzana na indywidualne zamówienie w BMW w kolorze samochodu, po zmianie czarna skórzana tapicerka z modelu M3 coupé tzw. Vadery

ZAWIESZENIE: fabryczne M-Technik, obecnie zawieszenie gwintowane KW

FELGI: AC Schnitzer Rennsport typ I, 8,5 cala z przodu, 10,5 cala z tyłu

UKŁAD WYDECHOWY: fabryczny z M52B28

HAMULCE: tarcze Zimmermann Sport, klocki Ferodo DS Performance

OŚWIETLENIE: instalacja ksenonowa 5000 K

AUDIO: radio z nawigacją BMW Indianapolis BE 7969, wzmacniacz Earthquake i zabudowany soobwofer 10 cali Infinity, wzmacniacz Blaupunkt i przednie głośniki MacAudio

PLANY: koła OZ Hartge

(BMW TRENDS 6/2013)


Zamów prenumeratę

Podobne

TEST BMW X7 40d

TEST BMW X7 40d – największy krążownik

X7 to największy, najbardziej majestatyczny, a do tego jeden z droższych modeli bawarskiej marki – przeszedł face lifting. Co zyskał, a co stracił? W teście sprawdzamy BMW X7 40d.  Trzeba przyznać, że projektanci BMW dołożyli starań, by ponad pięciometrowe X7 wyglądało majestatycznie. Powiedzieć, że jest dużym autem, to jakby nie powiedzieć nic. Wymyślony przede wszystkim…

Śniadanie & Gablota przejmuje Fabrykę Norblina

Śniadanie & Gablota wraz z Quadrifoglio Polska rozgrzewa zimową atmosferę zaproszeniem na Śniadanie & Gablota w Fabryce Norblina. Już w najbliższą niedzielę, 30 stycznia, odbędzie się pierwsze w tym roku Śniadanie & Gablota - Ikony Śniadania w Warszawie. Miejsce i termin nie są przypadkowe, ponieważ aktualnie w Fabryce Norblina odbywa się fenomenalna wystawa samochodów pt.…