BMW E36 330i Cabrio po swapie silnika na M54B30 - Trends Magazines

BMW E36 330i Cabrio po swapie silnika na M54B30

BMW E36 330i cabrio, tuning

Produkowane w latach 1990 ‒ 2000 BMW E36 było następcą E30. Oba te modele zyskały wielką popularność i śmiało można uznać, że pozwoliły bawarskiemu producentowi z podniesionym czołem wejść w nowe stulecie. Gdyby zapytać przypadkowego przechodnia, który choć trochę interesuje się motoryzacją, o model najbardziej kojarzący mu się z BMW, pewnie większość wskazałaby E36.

BMW E36 330i cabrio, tuning


Zamów prenumeratę

„Trójka” została wyprodukowana w ponad 3 milionach egzemplarzy praktycznie we wszystkich wersjach nadwoziowych, w tym coupé, Touring, sedanokabriolet, zwany Top Cabrio Baur. Wszystkie, konsekwentnie, zgodnie z tradycją marki, z napędem na tylną oś i nietuzinkową stylistyką. Pomimo że popularny „kebab” do dziś jest często spotykany na naszych drogach istnieje grupa ludzi, która za cel obrała sobie pielęgnowanie E36 ‒ ten model jest dla BMW tym, czym dla Volkswagena Golf.

BMW E36 330i cabrio, tuning

W naszym kraju E36 znalazło dwa rodzaje odbiorców – osoby kojarzone raczej negatywnie, które „upalają” te auta na rondach, nie przejmując się bezpieczeństwem innych, oraz prawdziwych kierowców, skupiających się w dość hermetycznej grupie, a ponad stan oryginalny auta dopuszczających tylko minimalne, określone zmiany. I do takich, jak do tej pory, trafiał prezentowany egzemplarz.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Opisywane E36 w wersji nadwoziowej Cabrio z 1996 roku to doskonały przykład na to, że te samochody przekazywane są z rąk do rąk „fanatycznych” właścicieli, a choć z linią nadwozia wiele zrobić nie można, aby jej nie zepsuć, lista możliwych zmian jest nieograniczona. To 320i Cabrio trafiło do obecnego, dbającego o szczegóły właściciela w 2005 roku jako bardzo dobrze wyposażona i obiecująca baza. Ten szybko zdecydował, że trzeba pozbyć się wszelkich fałszywych oznaczeń z klapy bagażnika i niezbyt atrakcyjnie wyglądających brewek.

BMW E36 330i cabrio, tuning

W związku z tym, że auto miało być stylizowane na German style, z czasem felgi z modelu 850 CSI zastąpiły polerowane, masywne obręcze Hamann HM1. Ostatecznie jednak w samochodzie zamontowano koła AC Schnitzer Rennsport o wymiarach odpowiednio 17×8,5 z przodu i 17×10,5 i na tylnej osi. Wyglądu dopełnia M-pakietowe ospojlerowanie oraz obniżające zawieszenie gwintowane KW -70/40 oraz amortyzatory TAT.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Odświeżono też wnętrze. Seryjne fotele ustąpiły miejsce kultowym Vaderom. Jest to przedmiot bardzo pożądany przez fanów E36, a te posiadają dodatkowo charakterystyczne trójkolorowe paski, dobrze komponujące się z czarnym wnętrzem. Oprócz sportowych „stołków” pojawiły się oryginalne dywaniki, również charakterystyczne dla wersji z otwieranym dachem. Seryjna kierownica została zastąpiona M-pakietowym odpowiednikiem zwanym serduchem.

BMW E36 330i cabrio, tuning

W stylu wnętrza jest radio Becker Indianapolis BE-7969, idealnie komponujące się z „kredensową” deską rozdzielczą BMW. Choć jednostka sterująca dźwiękiem została zainstalowana głównie ze względów estetycznych, to głośniki nie pozostały już seryjne. Wzmacniacz Blaupunkt wraz z głośnikami MacAudio i subwooferem Infinity zapewniają mocny i czysty dźwięk.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Wnętrze przed deszczem i niepogodą chroni sterowany elektrycznie miękki dach. Na chłodne dni można też założyć twardy dach w kolorze zgodnym z barwą nadwozia.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Kolejne na liście zmian jest to, za co właściciele bawarek kochają je najbardziej – silnik. Dotychczasowe dwulitrowe serce zastąpiła mocniejsza jednostka napędowa M54B30. Po tym zabiegu udano się na hamownię, gdzie osiągnięto seryjne 231 KM i 312 Nm. Zwieńczeniem swapu silnika było założenie rozpórki przednich kielichów. Od dołu natomiast zamontowano chroniący miskę olejową fabryczny X-brace.

BMW E36 330i cabrio, tuning

Efekt, po kompletnych modyfikacjach, robi wrażenie nawet na koneserach modelu E36. Choć fanów BMW i ich „poprawiania po fabryce” nie brakuje, to przeprowadzając delikatne modyfikacje można osiągnąć imponujące wyniki.

Piotr Błaszkiewicz

Fot. autor

BMW E36 330i cabrio, tuning

E36 320i Cabrio Individual, 1996 r.

SILNIK/NAPĘD: fabrycznie M52B20, swap na M54B30 (231KM)

MODYFIKACJE ZEWNĘTRZNE: German Style, pełny pakiet aerodynamiczny M-technik, poszycie miękkiego dachu w kolorze nadwozia (wersja Individual), poszerzone tylne błotniki pod 10,5-calowe felgi, kolor Montrealblau

WNĘTRZE: fabrycznie granatowa tapicerka skórzana na indywidualne zamówienie w BMW w kolorze samochodu, po zmianie czarna skórzana tapicerka z modelu M3 coupé tzw. Vadery

ZAWIESZENIE: fabryczne M-Technik, obecnie zawieszenie gwintowane KW

FELGI: AC Schnitzer Rennsport typ I, 8,5 cala z przodu, 10,5 cala z tyłu

UKŁAD WYDECHOWY: fabryczny z M52B28

HAMULCE: tarcze Zimmermann Sport, klocki Ferodo DS Performance

OŚWIETLENIE: instalacja ksenonowa 5000 K

AUDIO: radio z nawigacją BMW Indianapolis BE 7969, wzmacniacz Earthquake i zabudowany soobwofer 10 cali Infinity, wzmacniacz Blaupunkt i przednie głośniki MacAudio

PLANY: koła OZ Hartge

(BMW TRENDS 6/2013)


Zamów prenumeratę

Podobne

Alpina D3

Ta Alpina ma ponad 350 tys. km przebiegu

Alpina buduje niezwykłe pojazdy. Klienci często traktują te samochody jako przedmioty kolekcjonerskie i niewiele z nich korzystają. Ale nie tym razem- zobaczcie białą Alpinę D3 z 2014, która przejechała ponad 350 tys. km. I wiecie co... do twarzy jej z tym! Alpina D3 to mocny zawodnik Alpina D3 Bi- Turbo z 2014 bazuje na serii…

Zdjęcie stuningowanego BMW E34 w kolorze granatowym

BMW E34. Piątka w sam raz dla studenta

Karol, który ma 22 lata i należy do płockiego Stowarzyszenia Miłośników BMW, jeździł dwoma E30: 316i oraz 320i, lecz od dzieciństwa marzył o E34. Ceny „piątki” z lat 1987 ‒ 1996 wynoszą obecnie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W sam raz dla studenta? Kupno używanego BMW E34? Tak, jeżeli powiedzie się niełatwa misja znalezienia…