BMW E34 - Tuning zrobiony przez studenta! | Trends

BMW E34. Piątka w sam raz dla studenta

Zdjęcie stuningowanego BMW E34 w kolorze granatowym

Karol, który ma 22 lata i należy do płockiego Stowarzyszenia Miłośników BMW, jeździł dwoma E30: 316i oraz 320i, lecz od dzieciństwa marzył o E34. Ceny „piątki” z lat 1987 ‒ 1996 wynoszą obecnie od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W sam raz dla studenta?

Kupno używanego BMW E34?

Tak, jeżeli powiedzie się niełatwa misja znalezienia zadbanego egzemplarza. Karol, występujący na forach jako „Kawuś”, wybrał samochód z 1991 roku, którego stan techniczny ocenił jako nienaganny. Auto było natomiast poddane przez poprzedniego właściciela kilku kontrowersyjnym modyfikacjom. Alufelgi nieznanego producenta, tylne lampy typu clear i blenda na tylnej szybie nie pasowały do E34. Uznania Karola nie zdobyły też fotele z M5 wykończone czarno-niebieską sztuczną skórą oraz pakiet Chrom Line.

Zdjęcie BMW E34 na drodze w lesie

BMW E34 – tuning od A do Z

Nowy właściciel niebieskiej „piątki” najpierw przemalował nerki na czarno. Brat Karola, „Wariat”, oraz kolega ze ST. M. BMW Płock, „Kłaku”, pomogli mu znaleźć legendarne obręcze M System II, czyli Styling 21. Koła te pochodzą z M5, a ich wzór nosi nazwę Throwing Star. Specyficzny kształt rotorów pomaga kierować powietrze na tarcze hamulcowe.

Ponieważ pierwszy pomysł zakładał budowę auta zbliżonego stylistycznie do M5, Karol nabył zderzaki z M-Pakietu oraz tylne światła Hella z białymi kierunkowskazami. Po pewnym czasie zdecydował się jednak na przyciemnienie migaczy, a jeszcze później na zlotach i sesjach używał w nich czerwonej folii. W dwóch podejściach modyfikował też światła z przodu. Najpierw zastosował folię o ciemnym kolorze, którą usunął, przerabiając lampy na wzór Black Hella. Pomagał mu w tym „Wariat”. Kolejne zmiany nawiązujące do German Style’u to przemalowanie emblematów na czarno oraz zainstalowanie dymionych migaczy przednich zamiast kierunkowskazów typu clear założonych przez poprzedniego właściciela. Równocześnie samochód nadal był stylizowany na M5. Z tego modelu przeniesiona została wkładka wokół dźwigni zmiany biegów.

Zdjęcie maski granatowego BMW E34

Po założeniu kół M System II Karol stwierdził, że pilną sprawą stało się obniżenie auta. W tym celu zamówił sprężyny zmniejszające jego prześwit. Forumowych kolegów zaskoczyła decyzja o przemalowaniu na czerwono pokrywy zaworów wypielęgnowanego wcześniej kosmetykami firmy Plak silnika. Czerwony lakier pokrył również zaciski hamulców. Na okres przejściowy założona została nie do końca współgrająca z charakterem auta drewniana gałka dźwigni zmiany biegów. Mile widzianym w większości BMW akcentem jest za to czarna podsufitka. Karol wybrał samodzielną przeróbkę, czyli rozwiązanie niskobudżetowe, ale spotykane czasem nawet w projektach z pierwszej ligi. Poprzez przemalowanie listew uzyskał też efekt Shadow Line.

Zdjęcie tylnego światła BMW E34

Na początku 2010 roku wypolerował felgi oraz zamontował amortyzatory TA-Technix w połączeniu ze sprężynami Jamex. Zawieszenie to obniżało samochód o 60 mm z przodu i 40 mm z tyłu. W marcu pokazał auto na obręczach ze zdjętymi rotorami i po przemalowaniu na biało odsłoniętych w ten sposób części bębnów. Pokrywie silnika przywrócił za to oryginalny kolor.

Zdjęcie felgi BMW E34

Po ukończeniu renowacji felg zamontował elementy M-Pakietu, wskaźniki na desce rozdzielczej z M5 oraz przerobił halogeny na Black Clear.

Zestaw na lato 2011 oparty był już o koła Aluett o średnicy 17 cali oraz szerokościach 8,5 i 10 cali. Na przednie naciągnięto opony o rozmiarze 205/45, na tylne ‒ 215/45.

Zdjęcie wnętrza E34

 

Rewolucję przeszło wnętrze, w którym znalazły się siedzenia z wersji 525 Sport, czarna skórzana tapicerka drzwi (obecnie tymczasowo zastąpiona materiałową), sportowa kierownica SWM o średnicy 32 mm, komputer OBC IV, oryginalna latarka w schowku oraz nowe komponenty systemu audio. Obecnie system ten składa się z jednostki sterującej Alpine, powiększonego, liczącego 10 elementów, seryjnego zestawu głośników  umieszczonej w bagażniku skrzyni basowej Alpine ze wzmacniaczem Sony Xplod.

Zainstalowane zostały też przyciski elektrycznego sterowania tylnych szyb, które Karol planował oczywiście połączyć z odpowiednim mechanizmem. Modyfikacja ta niebawem ma zostać dokończona.

Udało się za to zakończyć eksperymenty z tłumikami poprzez założenie wydechu końcowego z E32 740. Auto stało się bardziej dynamiczne także dzięki montażowi mostu napędowego o przełożeniu 3,91 z dyferencjałem o ograniczonym uślizgu, charakteryzującym się stopniem blokowania 25 proc.

Karol rozważa sprzedaż samochodu. Jeżeli jednak nie zdecyduje się na inwestowanie w inny projekt, planuje poprawki blacharsko-lakiernicze, montaż gwintowanego zawieszenia, obklejenie listew wewnętrznych karbonową folią oraz wymianę kół na równie szerokie, lecz 18-calowe.

Prace nad prezentowanym E34 są kontynuowane. Nadal jest to samochód z dużym potencjałem. Obecnie w znanym miłośnikom German Style’u warsztacie High-Tech przygotowywane jest gwintowane zawieszenie na przód. Z początkiem sezonu zamontowane zostaną nowe elementy przodu: lampy świateł mijania i drogowych, halogeny, emblemat BMW oraz odmalowany przedni zderzak. Auto wyposażone będzie też w oryginalne elementy pakietu Shadow Line.

Czekamy też na to, co Karol, który dzięki „piątce” dużo się nauczył, zaprezentuje w kolejnych projektach. Mamy już pierwsze informacje o innym bardzo ciekawym samochodzie.

Andrzej Szczodrak, Fot. Piotr Mokwiński
(BMW TRENDS 2/2013)

BMW E34 525i, 1991 rok – dane techniczne

SILNIK/NAPĘD: M50b25, wydech przelotowy 2×80 mm, tłumik końcowy z E32 740, most napędowy o przełożeniu 3,91z dyferencjałem o ograniczonym uślizgu o stopniu blokowania 25 proc.
NADWOZIE: M-Pakiet, czarne kraty wlotu powietrza, lampy przednie zmodyfikowane na wzór Black Hella, Shadow Line, przyciemnione przednie kierunkowskazy i halogeny, tylne światła Hella z białymi kierunkowskazami, listwa zderzaka przedniego z edycji na rynki amerykański i japoński, blenda tylna z M5
KOŁA/OPONY: Felgi Aluett o średnicy 17 cali z deklami z BBS RZ i rotorami przemalowanymi na biało, z przodu: szerokość obręczy 8,5 cala, ET13, opony o rozmiarze 205/45, z tyłu szerokość obręczy: 10 cali, ET17.5 opony o rozmiarze 235/40
ZAWIESZENIE:  Z przodu amortyzatory TA-Technix, sprężyny Jamex, z tyłu gwintowane G.A.B z Toyoty Supry, dystanse 20 mm na obu osiach
WNĘTRZE: Siedzenia z wersji 525 Sport, podświetlana gałka dźwigni zmiany biegów M Sport (stosowana także w M5), skórzana nakładka na dźwignię hamulca ręcznego, podstopnica z logo ///M,kierownica SWM o średnicy 32 cm, komputer pokładowy OBC IV wraz z manetką, oryginalna latarka w schowku, oryginalna apteczka pod fotelem pasażera
AUDIO: Jednostka sterująca Alpine CDE-111RM, umieszczona w bagażniku skrzynia basowa Alpine SBE-1243BP ze wzmacniaczem Sony Xplod XM-ZR604
WŁAŚCICIEL: Karol „Kawuś” z Wyszogrodu
STYL: Karol długo szukał pomysłu na modyfikacje. Auto miało być stylizowane na M5, później celem był German Style. Obecność projektu na raceism.pl oznacza wybór nurtu Stance.

PODZIĘKOWANIA: przede wszystkim dla Brata Wariata za pomoc przy projekcie oraz dla kolegów z ST.M BMW Płock

Dział „Kibicujemy”

Wybór aut prezentowanych w magazynach Trends budzi emocje. Najlepiej dla nas i dla Czytelników jest, gdy pełen pasji właściciel może nam pokazać samochód dopracowany w każdym szczególe. Tego życzymy każdemu! Egzemplarze należące do specjalnych serii interesują nas jednak także wtedy, gdy poddane są niewielkim modyfikacjom. Niekiedy do przedstawienia auta skłania nas renoma właściciela lub klubu, do którego należy. Zwracamy też uwagę, że czasem to osoby zaczynające swą przygodę z tuningiem jako pierwsze testują nowe trendy. Postanowiliśmy wyraźniej przedstawiać powody wyboru poszczególnych aut. W dziale „Kibicujemy” pokazywać będziemy projekty wymagające jeszcze pracy, lecz z jakichś względów obiecujące. Oto pierwszy z nich.

DLACZEGO WIERZYMY W TEN PROJEKT:

  • kilka ciekawych elementów (fotele ze Sport Limousine, pełen OBC założony przez Karola)
  • przynależność właściciela do mającego duże tradycje ST.M BMW Płock oraz do dynamicznie rozwijającej się społeczności Raceism.pl

NA CO CZEKAMY:

  • dalsze obniżanie auta
  • naprawy blacharskie i pielęgnację lakieru
  • usunięcie korbek lub przycisków elektrycznego sterowania z tylnych drzwi
  • radioodtwarzacz w stylu E34.

Podobne

SKODA OCTAVIA iV

ŠKODA OCTAVIA „z prądem”. Co proponuje czeska firma?

Nowa ŠKODA OCTAVIA poza silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi będzie dostępna także z dwoma rodzajami napędów hybrydowych: typu plug-in oraz po raz pierwszy z technologią miękkiej hybrydy e-TEC.  ŠKODA OCTAVIA, po raz pierwszy będzie dostępna z aż czterema napędami do wyboru. Oprócz konwencjonalnych napędów spalinowych dostępne będą także dwie jednostki hybrydowe. Model jest drugim autem marki,…