BMW E30 M3 Sport Evolution na wysokich obrotach - Trends Magazines

BMW E30 M3 Sport Evolution na wysokich obrotach

Wśród samochodów są takie, z którymi mamy spory problem, gdy w grę wchodzi ich dokładny opis. To auta predysponowane do szybkiej jazdy, inaczej mówiąc sportowe. W ich przypadku nie wystarczy suchy opis i liczby. By dokładnie pokazać charakter i możliwości, trzeba poczuć ich siłę, moc i zachowanie się na drodze czy torze.

Wtedy wzbogaceni o takie doświadczenia (zapewnić można każdego, że niemałe) jesteśmy w stanie w sposób rzetelny podjąć się opisu czy oceny takiego auta, a do wykresów mocy i momentu dołączyć informację, jak podskakiwało nam ciśnienie i jak szybko biło serce podczas tej próby. To w sumie mogłoby być nawet ciekawe zestawienie…

BMW w swojej wieloletniej historii może pochwalić się sporą liczbą wyjątkowych aut, które wywołują szybsze bicie serca. Do nich zaliczymy z pewnością E30 M3 Sport Evolution. To nadzwyczajny samochód, który został wyprodukowany jedynie w liczbie 600 egzemplarzy (od stycznia do marca 1990 roku). Już ten fakt czyni z tego auta obiekt godny pożądania dla kogoś, kto ceni sobie unikatowość. Ale jeszcze cenniejszy w tym aucie jest jego silnik, który do dziś uważany jest za jeden z najlepszych motorów wolnossących w całej historii sportu.

Jednostka, która znajduje się pod maską tego M3 Sport Evolution, to 2,5-litrowy agregat o oznaczeniu 25S14. Fabryczna moc, według danych producenta, wynosi 238 KM przy 7000 obr./min, co przy niezbyt dużej masie całkowitej samochodu pozwala na bardzo dynamiczną jazdę. Zaś konstrukcja auta czyni z niego prawdziwego sprintera. Ale zostańmy przy silniku, bo on tutaj jest postacią pierwszoplanową.

Dokonano „kilku” zmian poprawiających pracę i osiągi. Zdecydowano się pójść w stronę wyczynowego sportu i sięgnięto po elementy z katalogów A i N grupowych działu M Motorsport GmbH. Cały dół silnika wymieniono na A-grupowe odpowiedniki: kuty wał korbowy, kute korby Woessner, kute tłoki Mahle.

Efektem tego jest zmniejszenie masy wyżej wymienionych podzespołów i jeszcze szybsze wkręcanie się motoru na obroty.

Wciśnięcie pedału gazu powoduje, że wskazówka obrotomierza pnie się w górę w zawrotnym tempie, a odgłosy, jakie dochodzą do naszych uszu (to zasługa układu wydechowego Supersprint SS racing A Grupa), wywołują niemały dreszcz emocji. Tego nie da się opisać słowami, to najlepiej poczuć i usłyszeć.

Oprócz dołu silnika pod maską znalazła się A-grupowa pompa oleju, A-grupowy łańcuch rozrządu, N-grupowa pompa wody i A-grupowy sterownik Motronic. Do tego w układzie przeniesienia napędu mamy N-grupowe sprzęgło Sachs heavy duty. Specyfikacja godna pozazdroszczenia… Jako ciekawostkę w tym momencie można przytoczyć kilka liczb. Nowe BMW E30 M3 Sport Evo kosztowało swego czasu (w chwili produkcji) 89 tys. DM, a A-grupowy kit przygotowany przez dział sportu bawarskiego producenta przeznaczony do E30 M3 250 tys. DM. To właśnie z tego zestawu pochodzą elementy w prezentowanym BMW.

Modyfikacje objęły również nadwozie i wnętrze. Być może nie są tak spektakularne, jak przeprowadzone pod maską, ale jeszcze mocniej przybliżają to auto do protoplasty, który ścigał się na trasach rajdowych i torach wyścigowych.

Kierownica Raid KBV 70014 w chwili zakupu posiadała naklejkę FIA. Pojawiło się też kilka wskaźników monitorujących pracę silnika, a wśród nich rarytas, pokazujący otwarcie przepustnicy, który stosowany był kiedyś w autach sportowych.

Na zewnątrz 17-calowe koła stalowo-magnezowe Mattig i dodatkowe oświetlenie Hella Rally 1000 (ono również znajdowało zastosowanie w sporcie). Reszta to już fabryczny kształt nadwozia, który nie ma co jest wyjątkowy i nadający autu odpowiedni charakter.

Ciekawostką tej wersji (i cechą odróżniającą od innych E30 M3) Sport Evo są spojlery umieszczone z przodu i z tyłu samochodu. Tylny na klapie bagażnika jest regulowany, a stopnie regulacji mają bardzo oryginalne oznaczenia. Monza czy Nürburgring sugerowały, jaki docisk aerodynamiczny można uzyskać ustawiając spojler akurat w takiej pozycji.

 

BMW E30 M3 Sport Evo to samochód marzenie. Jego wygląd, silnik i to, co pokazuje na drodze, tworzą całość, którą trudno opisać słowami. Zwłaszcza tę ostatnią kwestię, czyli zachowanie w czasie jazdy.

Tu potrzebne są namacalne dowody, przeciążenia odczuwane na własnym ciele przy wtórze symfonii wydobywającej się z układu wydechowego na wysokich obrotach. Wtedy czujemy dziką naturę tego auta. Wówczas również w pełni docenimy to, co zostało zrobione przez właściciela i jakie są tego efekty.

 

Robert Miłek

Fot. autor

BMW E30 M3 Sport Evolution

Silnik: oryginalny 25S14 z lutego 1990 roku, kuty wał A grupa, kute korby A grupa Woessner, kute tłoki A grupa Mahle, pompa oleju A grupa, uszczelka głowicy A grupa, szpilki i śruby ARP, łańcuch rozrządu A grupa Iwis, sterownik motronic A grupa, sprzęgło heavy duty N grupa Sachs, poduszki skrzyni i przegub wału N grupa, pompa wody N grupa, wydech ss racing A grupa Supersprint.

Zawieszenie: amortyzatory Koni sport regulowane, rozpórka Mattig.

Nadwozie: światła Hella black, oświetlenie Hella rayle 1000 black dalekosiężne, koła 8,5×17 Mattig, opony 225/45/17 Sportcontact.

Wnętrze: kierownica A grupa Raid KBV, wskaźniki Gabel i VDO, m.in otwarcia przepustnic.

(BMW TRENDS 5/2009)

Podobne

Tragiczne wyprzedzanie. Zobaczcie to, przemyślcie to i zapamiętajcie – WIDEO

Według doniesień wyborcza.pl, śmiertelne wyprzedzanie miał miejsce 12 stycznia pod Warszawą na drodze wojewódzkiej nr 631 w miejscowości Marki. Auto- Świat donosi, że ten odcinek często określany jest mianem drogi śmierci. Niecierpliwi kierowcy porywają się na tam na nieprzemyślane manewry wyprzedzania.    Nagranie pokazuje jak BMW wyprzedza lewym pasem kolumnę aut i nagle rozpoczyna awaryjne…

GEMBALLA_635_E24_HUSSEIN

BMW 635CSI Gemballa, które armia USA znalazła u pewnego dyktatora

Gemballa dziś kojarzy się z marką Porsche, ale firma ma na koncie spektakularne projekty na bazie BMW. Jednym z nich jest prezentowane E24 z niesamowitą historią  Żółte BMW 635CSi W 1985 r. nabywca ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich kupił ten egzemplarz 635CSi Gemballa. BMW E24 otrzymało pakiet poszerzeń, żółty lakier i czarne wnętrze. Gemballa zamontowała cztery w…