BMW E30 cabrio można było kupić w wersji seryjnej lub przerobione przez firmę Baur Karoserrie. Właśnie tę drugą wersję ma Bartosz.
Jeśli od najmłodszych lat darzysz niezwykłą sympatią konkretną markę, to prędzej czy później zostajesz posiadaczem samochodu z jej logo albo przynajmniej skonfrontujesz swoje oczekiwania z rzeczywistością. Bartosza miłością do motoryzacji zarazili rodzice. Zanim jednak kupił swoją pierwszą beemkę, sprawdził modele innych marek. Utwierdziło go to w przekonaniu, że nie chce innych aut.
Gdy zapragnął kupić klasyka, myślał o serii 5 – E28. Taki samochód pojechał też obejrzeć, ale na miejscu było też E30. I właśnie takie BMW E30 Baur zabrał ze sobą do domu. E28 umieścił zaś na liście marzeń do późniejszego zrealizowania. Trójka była w wersji oryginalnej. Wymagała jedynie kilku poprawek blacharsko-lakierniczych typowych dla tego modelu. Bartosz odnowił m.in. dolny przedni pas oraz doły błotników. Zapobiegawczo wykonał konserwację podwozia. Sezon 2016 zakończył założeniem oryginalnych 14-calowych felg, tzw. słoneczek. Rok później zmienił je na BBS Machle w złotym kolorze, z polerowanym rantem. Samochód przeszedł też remont zawieszenia, w ramach którego zamontowano sprężyny obniżające go o 30 mm. Zainstalowano tłumik końcowy z kwasówki, a we wnętrzu pojawiła się nowa gałka zmiany biegów, radio BMW Bavaria 2 czy nowy dywan. Tak odnowione auto można było podziwiać na zlotach BMW oraz cyklicznych spotkaniach klasycznych samochodów w Poznaniu.
W 2018 roku ponownie zmodyfikowano zawieszenie. Zamontowano customowy gwint na bazie Blistein B8 z możliwością regulacji kąta pochylenia koła. Taka zmiana była konieczna, aby zmieścić 17-calowe felgi BBS RC o szerokości 8J z polerowanymi rantami i złotymi śrubami. Założono czarne dokładki Aero, a na bokach karoserii pojawiły się srebrne dekory. Rok później E30 wystąpiło w roli auta pokazowego na stoisku Shine Garage. Wówczas lakier auta poddano drobnej korekcie i zabezpieczono go powłoką ceramiczną. Na koniec zamontowano customowe nakładki na BBS wzorowane na tych ze słynnego BMW M1. Projekt można by uznać za zakończony, ale to nieprawda. Bartosz planuje wymianę foteli na Recaro oraz obszycie wnętrza szarą skórą. Poszukuje też kierownicy Nardi Torino oraz gałki zmiany biegów tejże marki.
BMW E30 Baur – co to za wersja?
Baur od klasycznego kabrioletu E30 różni się m.in. tym, że ma roll-bar, niechowające się tylne boczne okna z ramkami i szyby w przednich drzwiach z pełnym obramowaniem. Czy w takim razie zwykły kabriolet jest ciekawszy? Nie. Dzięki czterem możliwościom otwarcia lub zamknięcia dachu mamy bowiem cztery samochody w jednym. Możemy jeździć z założonym dachem lub całkiem go złożyć. Możemy również, jak w nadwoziu typu targa, zdjąć dach nad kierowcą i pasażerem z przodu, pozostawiając dach nad pasażerami z tyłu. Albo odwrotnie, jak w nadwoziu landaulet, otworzyć dach tylko nad pasażerami tylnej kanapy.
Bartosz lubi swoje auto za unikatowość, radość z jazdy i piękny zielony kolor. Ludzie reagują bardzo pozytywnie na widok Baura: uśmiechają się, machają, zadają pytania. Zdarzało się, że padały propozycje kupna auta, ale Bartosz nie zamierza go sprzedawać. Samochodem jeździ jedynie w sezonie wiosenno-letnim i tylko dla przyjemności. W ostatnim czasie nie bywa już tak często na zlotach i spotach ze względu na brak czasu, ale można go było spotkać m.in. na Ultrace czy podczas poznańskich fotospotów. Oprócz Baura ma także inne modele BMW serii 3 i 5, ale E30 lubi chyba najbardziej.
Karol Nowakiewicz
Fot. autor
BMW E30 Baur – dane techniczne
SILNIK/ NAPĘD |
Seryjny silnik M40B18, manualna pięciobiegowa skrzynia, napęd na tylną oś |
ZAWIESZENIE/ HAMULCE |
Hamulce seryjne, zawieszenie gwintowane Bilstein B8 z regulacją kąta nachylenia koła |
KOŁA/ OPONY |
Felgi s BBS RC090 8J z pozłacanymi śrubami oraz dokładki do felg BBS wzorowane na BMW M1; opony 195/40R17 |
NADWOZIE |
Oryginalny zielony lakier, srebrne dekory na bokach |
WNĘTRZE |
Seryjne |
AUDIO |
Radioodtwarzacz BMW Bavaria 2 |
INNE |
Końcówka wydechu wykonana z kwasówki |
STYL |
OEM+ |
WŁAŚCICIEL |
Bartosz Rąbalski |
PODZIĘKOWANIA |
Dla kolegów za pomoc przy realizacji projektu |