BMW 7 E32 Security. Pierwsza prawdziwa limuzyna dla VIP-ów - Trends Magazines

BMW 7 E32 Security. Pierwsza prawdziwa limuzyna dla VIP-ów

Opancerzone BMW. Słyszał o nich chyba każdy, a wielu z nas widziało je na własne oczy. Co o nich wiemy? Zazwyczaj niewiele. Szkoda, bo to ciekawy fragment historii BMW.

Koncern z Monachium dołączył do grona producentów opancerzonych limuzyn jesienią 1977 roku. BMW nie zdecydowało się na powierzenie przygotowania pojazdów dla VIP-ów firmom zewnętrznym. Zapadła decyzja o wytwarzaniu superbezpiecznych limuzyn własnymi siłami, oczywiście korzystając z podzespołów dostarczanych przez wyspecjalizowanych poddostawców. Taka strategia daje możliwość kompleksowego przygotowania samochodu do nowej roli – przy drastycznie zwiększonej przez opancerzenie masie własnej pojazdu konieczne staje się m.in. przygotowanie solidniejszych elementów zawieszenia. Włączenie opancerzonej wersji do oficjalnej palety produktów procentuje również, gdy pojawia się konieczność dokonania napraw. Użytkownik pojazdu ma pewność, że serwis BMW będzie w stanie zapewnić wszystkie niezbędne części – z płytami pancernymi i kuloodpornymi szybami włącznie.

Następca pierwszego kuloodpornego samochodu marki BMW zaczął powstawać w 1989 roku. Zaryzykujemy stwierdzenie, że seria 7 E32 w wersji 750iLS było pierwszym pełnowartościowym samochodem pancernym BMW. Powstał na bazie siódemki z wydłużonym rozstawem osi, co w maksymalnym stopniu dopasowało limuzynę do oczekiwań notabli. O ile ogólny zarys konstrukcji oraz parametry wybranych części BMW E23 Security można było poznać dzięki internetowemu katalogowi części Real Oem, tak zgłębienie tajników E32 750iLS jest dużo trudniejsze. Producent ograniczył się do schematycznego oznaczenia płyt pancernych, bez prezentowania ich kształtu, co w pewnym stopniu może utrudniać namierzenie słabych punktów pojazdu. Kto uważnie przejrzy bazę danych Real Oem, znajdzie jednak kilka ciekawych informacji – chociażby dowie się, że przednia szyba ważyła aż 80,4 kg! E32 zostało lepiej opancerzone od swojego poprzednika. Wzmocniono m.in. słupki dachu i podszybia.

Listę dostępnego wyposażenia wzbogaciły schowki na broń w podsufitce oraz przednia szyba pełniąca rolę… wyjścia awaryjnego. Za wypchnięcie jej z nadwozia odpowiadał mechanizm pirotechniczny, którego kluczowe składowe w niezmienionej formie trafiły do kolejnej „pancerki”: BMW, czyli E38.

Już wkrótce napiszemy o tym samochodzie na Trends.com.pl!

Podobne

Niezwykłe malowanie BMW M2 przez Futura 2000 - widok z boku

BMW Art Car powrócił? Niezwykłe malowanie BMW M2

Oklejanie karoserii samochodów folią stało się niezwykle popularnym sposobem na metamorfozę pojazdu. Nie oznacza to jednak, że na rynku przestała istnieć przestrzeń dla prawdziwych artystów. BMW Individual poprosiło kryjącego się pod pseudonimem Futura 2000 twórcę z Nowego Jorku o zajęcie się M2 Competition. Owocem współpracy będą trzy ręcznie pomalowane BMW M2 by Futura 2000 oraz limitowane BMW M2 Edition designed by Futura 2000,…

Tak zmieniło się BMW serii 8 – galeria zdjęć

BMW serii 8 E31 było topowym coupe bawarskiej marki. Po kilku latach przerwy w produkcji tego modelu Niemcy postanowili wskrzesić cyfrę 8, która zarezerwowana została nie tylko dla nadwozia coupe! Klasyk z podnoszonymi światłami czy bardziej praktyczne i nowoczesne GranCoupe? Które auto zaparkowałbyś w swoim garażu?