Ekologia wręcz wdziera się do motoryzacji i zmusza kierowców do przesiadania się na nowsze, bardziej ekologiczne samochody. Władze Krakowa wystosowały nawet apel, aby nie kupować „starszych” aut z silnikiem diesla, którego tak kiedyś wszyscy kochali. Wszystko przez Strefę Czystego Transportu w Krakowie.
Motoryzacja się rozwija i często zmieniają się trendy, co jest zrozumiałe – to dzieje się w każdej branży, która chce iść do przodu. Ale czasami jesteśmy zdumieni, jak szybko i diametralnie zmienia się front. Jeszcze kilka lat temu samochody z silnikiem diesla były najchętniej wybierane przez klientów, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Teraz nagonka na te „trujące” auta się nasila, a do walki z dieslami ruszają nawet władze miejskie.
Starszym dieslem do Krakowa nie wjedziesz
Władze Krakowa wydały ostrzeżenie przed „okazyjną sprzedażą starszych samochodów z silnikiem Diesla”. Według magistratu – „starszy” samochód oznacza ten wyprodukowany przed 2010 rokiem. Chodzi o to, aby samochód spełniał co najmniej normę Euro 5. Jej założenia zatwierdzone zostały już we wrześniu 2009 r., ale ostatecznie weszły w życie 1 stycznia 2011 roku. Od tego czasu musiały ją spełniać wszystkie nowe pojazdy z silnikami benzynowymi i silnikami diesla.
W ostatnim czasie w Internecie pojawiło się sporo ogłoszeń dotyczących okazyjnej sprzedaży starszych samochodów z silnikiem Diesla. Oferowane są w promocyjnych cenach auta z rocznika 2009 i wcześniejszych, z normą spalania Euro 4 i niższą. – informują władze Krakowa.
Przypomnijmy, że wszystkie samochody zarejestrowane w Polsce po raz ostatni po 1 marca, od 1 lipca 2024 nie będą mogły wjechać do Krakowa, bo cały obszar miasta objęty zostanie Strefą Czystego Transportu.
Strefa Czystego Transportu w Krakowie – tym autem nie wjedziesz
Dla władz miasta nie ma znaczenia, czy auto kupiliśmy, czy dostaliśmy (jako przedmiot darowizny lub spadku). Przepisy mają zastosowanie do wszystkich samochodów osobowych, bez znaczenia jest również to, czy auto zostało kupione w kraju czy np. sprowadzone z zagranicy.
Pojazdy zarejestrowane po 1 marca 2023 r. będą podlegały surowszym ograniczeniom. Od 1 lipca 2024 do Krakowa nie wjadą:
- samochody benzynowe lub napędzane LPG z normą emisji spalin starszą niż Euro 3 (od 2001)
- samochody z silnikiem diesla z normą emisji spalin niższą niż Euro 5 (od 2011)
Kraków to nie jedyne miasto ze Strefą Czystego Transportu
Od 1 lipca 2024 roku Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać także w Warszawie. Strefa obejmie większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty a po drugiej stronie Wisły Saską Kępę, część Pragi Północ i Południa.
W późniejszym czasie, Strefy Czystego Transportu mają obowiązywać także we Wrocławiu, w Gliwicach, Katowicach, Toruniu czy Trójmieście.