30 tys. km i rok w samochodzie elektrycznym. Różnica w kosztach eksploatacji to ponad 20 tys. zł! - Trends Magazines

30 tys. km i rok w samochodzie elektrycznym. Różnica w kosztach eksploatacji to ponad 20 tys. zł!

Kia-EV6

Samochód elektryczny wiąże się ze sporym wydatkiem podczas zakupu, średnio o 30% większym niż w przypadku spalinowego odpowiednika. Czy jednak w późniejszej eksploatacji, samochód elektryczny będzie tańszy? Sprawdzamy, ile kosztuje przejechanie 30 tys. km w elektryku. 

Jeszcze kilka lat temu można było naładować samochód elektryczny za darmo, co było jedną z największych zalet samochodów elektrycznych, a konkretnie kosztów ich eksploatacji. Dziś za ładowanie już trzeba płacić, a więc czy to oznacza, że jazda elektrykiem jest wciąż tańsza niż samochodem spalinowym?

Samochód elektryczny vs spalinowy – koszty eksploatacji

Elektromobilni.pl przejechali elektryczną Kią EV6 30 tysięcy kilometrów w rok. Skrupulatnie zestawili koszty eksploatacji elektryka z samochodem spalinowym. Jak to wyszło w praktyce?

Testowana Kia EV6 miała mniejszą z dostępnych baterii – 58 kWh, mniejszy silnik i napęd tylko na tylną oś. Przy tych parametrach udawało się przejechać ok. 200 km (w przedziale 80% -> 20%, przy prędkości autostradowej). 

Co warto wiedzieć na temat leasingu samochodu elektrycznego?

Ponad 14 tysięcy kilometrów pokonali w trasie (Warszawa-Ustka 550 km), co oznacza, że koszty eksploatacji są wyższe niż u przeciętnego użytkownika, który jeździ głównie po mieście. Ale nadal – w porównaniu do benzynowej Kii Optimy (Benzyna 2.0, automatyczna skrzynia biegów), koszty te okazały się kilkukrotnie niższe. Każdy, kto pokonuje długie trasy zapewne zdecydowałby się na diesla i te koszty wyglądałyby inaczej.

Spójrzmy więc na porównanie kosztów: samochód elektryczny vs spalinowy:

Model Kia EV6 Kia Optima 2.0 benz.
Silnik el. 170 KM benz. 165 KM
Koszty energii/paliwa Ładowanie w trasie + w domu= 8750 zł 22 500 zł
Przeglądy obowiązkowe 976 zł 2453 zł (2 przeglądy co 15 tys. km)
Koszt parkowania 0 zł 9600 zł
Suma: 9726 zł 34 553 zł

Po roku eksploatacji wyszło prawie 25 tysięcy złotych oszczędności! Trzeba jednak zaznaczyć, że złożyło się na to kilka czynników (drogie paliwo, darmowe parkowanie w mieście – co najmniej do 2026 r.). Gdyby test odbywał się głównie w warunkach miejskich, a tylko okazjonalnie wypad na trasę, wówczas różnica względem samochodu spalinowego mogłaby sięgnąć nawet 30 000 zł.

Duże ułatwienie dla ładujących auto elektryczne. Na to czekaliśmy!

Ile kosztuje roczne użytkowanie samochodu elektrycznego?

Żeby policzyć roczne koszty użytkowania samochodu z napędem elektrycznym, należy wziąć pod uwagę ceny poszczególnych usług oraz zużycie energii przez auto. Koszt wymiany płynów eksploatacyjnych w serwisie może wynieść około 400 zł, zaś roczne ubezpieczenie pojazdu to średni wydatek 700 złotych. Przyjmijmy, że samochód będzie ładowany publicznie i w domu w proporcji 20:80 – wówczas koszt przejechania 100 km będzie nas kosztował około 10 zł.

Jeżeli przyjmiemy, że rocznie pokonamy 15 000 km, koszt ładowania (w proporcji jak wyżej) wyniesie nas 1500 zł. Dodając do tego koszty poboczne i dzieląc je przez 12 miesięcy, okaże się, że miesięczne utrzymanie samochodu elektrycznego wynosi około 225 zł. Przy podsumowaniu należy mieć także na względzie możliwość wystąpienia koniecznych do naprawy usterek. 

Chińskie samochody na polskich drogach to już pewnik. Mamy dane sprzedaży

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Wymiana koła z oponą w aucie

Na co zwrócić uwagę podczas wymiany opon?

Zima już za nami i wielkimi krokami zbliża się sezon wymiany opon na letnie. Jeśli jeszcze ich nie kupiłeś, koniecznie przeczytaj poniższy poradnik. Dzięki niemu uda Ci się wybrać opony adekwatne do modelu pojazdu i stylu jazdy. Jakie są rodzaje opon i czym się różnią? W przypadku aut osobowych główny podział opon dotyczy ich sezonowości.…

Audi RSQ8 od ABT – R8 dla rodziny

Niemiecki tuner ABT zaprezentował właśnie mocno przerobione Audi RSQ8, które już w serii nie narzeka na brak mocy. Ale jak przystało na tego tunera, musiał dołożyć swoje pięć groszy do osiągów dużego SUVa. Efekt? Potężna moc i osiągi godne sportowego R8.  ABT obchodzi w tym roku swoje 125. urodziny i z tej okazji firma postanowiła…