30 tys. km i rok w samochodzie elektrycznym. Różnica w kosztach eksploatacji to ponad 20 tys. zł! - Trends Magazines

30 tys. km i rok w samochodzie elektrycznym. Różnica w kosztach eksploatacji to ponad 20 tys. zł!

Kia-EV6

Samochód elektryczny wiąże się ze sporym wydatkiem podczas zakupu, średnio o 30% większym niż w przypadku spalinowego odpowiednika. Czy jednak w późniejszej eksploatacji, samochód elektryczny będzie tańszy? Sprawdzamy, ile kosztuje przejechanie 30 tys. km w elektryku. 

Jeszcze kilka lat temu można było naładować samochód elektryczny za darmo, co było jedną z największych zalet samochodów elektrycznych, a konkretnie kosztów ich eksploatacji. Dziś za ładowanie już trzeba płacić, a więc czy to oznacza, że jazda elektrykiem jest wciąż tańsza niż samochodem spalinowym?

Samochód elektryczny vs spalinowy – koszty eksploatacji

Elektromobilni.pl przejechali elektryczną Kią EV6 30 tysięcy kilometrów w rok. Skrupulatnie zestawili koszty eksploatacji elektryka z samochodem spalinowym. Jak to wyszło w praktyce?

Testowana Kia EV6 miała mniejszą z dostępnych baterii – 58 kWh, mniejszy silnik i napęd tylko na tylną oś. Przy tych parametrach udawało się przejechać ok. 200 km (w przedziale 80% -> 20%, przy prędkości autostradowej). 

Co warto wiedzieć na temat leasingu samochodu elektrycznego?

Ponad 14 tysięcy kilometrów pokonali w trasie (Warszawa-Ustka 550 km), co oznacza, że koszty eksploatacji są wyższe niż u przeciętnego użytkownika, który jeździ głównie po mieście. Ale nadal – w porównaniu do benzynowej Kii Optimy (Benzyna 2.0, automatyczna skrzynia biegów), koszty te okazały się kilkukrotnie niższe. Każdy, kto pokonuje długie trasy zapewne zdecydowałby się na diesla i te koszty wyglądałyby inaczej.

Spójrzmy więc na porównanie kosztów: samochód elektryczny vs spalinowy:

Model Kia EV6 Kia Optima 2.0 benz.
Silnik el. 170 KM benz. 165 KM
Koszty energii/paliwa Ładowanie w trasie + w domu= 8750 zł 22 500 zł
Przeglądy obowiązkowe 976 zł 2453 zł (2 przeglądy co 15 tys. km)
Koszt parkowania 0 zł 9600 zł
Suma: 9726 zł 34 553 zł

Po roku eksploatacji wyszło prawie 25 tysięcy złotych oszczędności! Trzeba jednak zaznaczyć, że złożyło się na to kilka czynników (drogie paliwo, darmowe parkowanie w mieście – co najmniej do 2026 r.). Gdyby test odbywał się głównie w warunkach miejskich, a tylko okazjonalnie wypad na trasę, wówczas różnica względem samochodu spalinowego mogłaby sięgnąć nawet 30 000 zł.

Duże ułatwienie dla ładujących auto elektryczne. Na to czekaliśmy!

Ile kosztuje roczne użytkowanie samochodu elektrycznego?

Żeby policzyć roczne koszty użytkowania samochodu z napędem elektrycznym, należy wziąć pod uwagę ceny poszczególnych usług oraz zużycie energii przez auto. Koszt wymiany płynów eksploatacyjnych w serwisie może wynieść około 400 zł, zaś roczne ubezpieczenie pojazdu to średni wydatek 700 złotych. Przyjmijmy, że samochód będzie ładowany publicznie i w domu w proporcji 20:80 – wówczas koszt przejechania 100 km będzie nas kosztował około 10 zł.

Jeżeli przyjmiemy, że rocznie pokonamy 15 000 km, koszt ładowania (w proporcji jak wyżej) wyniesie nas 1500 zł. Dodając do tego koszty poboczne i dzieląc je przez 12 miesięcy, okaże się, że miesięczne utrzymanie samochodu elektrycznego wynosi około 225 zł. Przy podsumowaniu należy mieć także na względzie możliwość wystąpienia koniecznych do naprawy usterek. 

Chińskie samochody na polskich drogach to już pewnik. Mamy dane sprzedaży

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

ROPA: CZY TO KONIEC NISKICH CEN?- RYNEK

Donald Trump podał na Twitterze, że prowadził rozmowy z Księciem Arabii Saudyjskiej w sprawie ograniczenia wydobycia ropy. W dalszej części wpisu podaje, że do dialogu o ropie dołączył również Prezydent Rosji Władimir Putin. Rzekomo strony ustaliły limity wydobycia (10 mln. baryłek). Just spoke to my friend MBS (Crown Prince) of Saudi Arabia, who spoke with…

Sprzedaż marek premium 2022 – BMW na czele

Na rynku samochodów premium kryzysu nie widać. Wszystkie marki z wyższej półki zanotowały wzrost sprzedaży w 2022 roku w porównaniu do roku wcześniejszego. Liderem segmentu premium okazało się BMW.  Już w zeszłym roku było widać silną tendencję wzrostową w segmencie aut premium. Bogaci wydają pieniądze i tutaj kryzysu nie widać, co dobitnie pokazują statystyki. Trzy…