Dwusuw diesel napędzany benzyną. Tak, to prawda - Trends Magazines

Dwusuw diesel napędzany benzyną. Tak, to prawda

ilustracja zapołonu silnika

To nie oksymoron. Naprawdę powstała taka konstrukcja. Stworzyła ją marka znana z dość nietypowych rozwiązań technologicznych. 

Konstrukcje dwusuwowe w motoryzacji praktycznie nie istnieją. Można je spotkać czasami w skuterach lub ewentualnie w kosiarkach, ale samochody z tym napędem pożegnaliśmy dobre trzy dekady temu. Teraz jednak powrócił pomysł, aby tę konstrukcję wprowadzić na nowo. I to rewolucyjną konstrukcję!

Specjaliści z Mazdy wymyślili, że połączą pracę jednostki dwusuwowej (suw sprężania i suw pracy) z technologią silników czterosuwowych. Mamy więc klasyczne zawory. Z drugiej strony dwusuwowy charakter uzyskano dzięki odpowiedniemu zestrojeniu zaworów.

Co jest nietypowe to to, że przy niskim obciążeniu jednostka działa jak diesel – mieszanka paliwa z powietrzem samoczynnie ulega zapłonowi. Jest uboga, a to dzięki pompowaniu powietrza przez mały kompresor. Z kolei pod obciążeniem do pracy dołącza klasyczna świeca z iskrą.

Sprężarka mechaniczna ma też inną rolę. Ponieważ zawór dolotowy jest długo otwarty, mógłby spowodować cofnięcie się spalin do kolektora dolotowego. Dlatego zadaniem kompresora jest wydmuchiwanie ich dalej. 

Mazda przedstawia taki system na razie na jednym cylindrze, ale wydaje się być bezproblemowe wykorzystanie go jednostce 4- lub nawet 6-cylindrowej.  ale nie ma przeszkód by połączyć je w porządny, duży silnik. Na razie nie wiadomo do czego taki silnik miałby być wykorzystywany.

fot. greencarcongress.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

VW_Typ_Kdf

Garbus za 268.184 Euro! KdF Wagen – HISTORIA

Historia Garbusa jest długa i skomplikowana. Wizja prostego i taniego samochodu dla ludu została brutalnie przerwana przez wojnę i konieczność przestawienia się na produkcję frontowego Kübelwagena. Czy w całości? Okazuje się, że nie. Do końca drugiej wojny światowej udało się wyprodukować ok. 630 sztuk Garbusa. Nie do końca „cywilnego”, gdyż większość egzemplarzy trafiła do wojskowych…

Oto ostatni benzynowy Jaguar

W Jaguarze po ponad 75-letniej historii produkcji spalinowych samochodów przychodzi czas na elektryczne zmiany. Aby ukoronować piękną historię Jaguara brytyjski producent pokazuje ostatni benzynowy samochód sportowy - F-Type ZP Edition.  Jaguar F-Type był nowoczesną odpowiedzią marki na klasycznego E-Type'a z lat 60-tych. Niskie nadwozie, agresywna stylistyka i pięknie brzmiące silniki były jego domeną. Auto jest…