"Czekoladowy" tuning BMW E30 Touring - Trends Magazines

„Czekoladowy” tuning BMW E30 Touring

Tuning-BMW-E30-Touring-widok od tylu

Na zlotach fanów marki BMW można spotkać różne E30. Mimo starań ich właścicieli są do siebie podobne. Głównie z powodu najczęściej stosowanego w sedanach stylu „nisko i szeroko”. Bartek, choć od zawsze marzył o BMW E30, nie chciał naśladować innych i kupił auto w wersji touring.

Zanim jednak został posiadaczem prezentowanego auta, jeździł Fiatem 126p zakupionym z pieniędzy zebranych z osiemnastkowej imprezy. Przy nim zdobywał pierwsze szlify jako mechanik. To wszystko działo się przed blokiem na osiedlu. Z biegiem lat pasja do mechaniki przerodziła się w zawód.

Tuning-BMW-E30-Touring-front auta

Upływający czas zmieniał także priorytety. Bartek nie zapomniał jednak o pierwszym motoryzacyjnym marzeniu – zostaniu właścicielem BMW E30. Chciał, by samochód wyróżniał się na tle innych, dlatego długo szukał auta w nadwoziu kombi. Prezentowany samochód wypatrzył na portalu aukcyjnym w komisie pod Opolem. Dokładniejsze oględziny potwierdziły przypuszczenia. Auto było dalekie od ideału. Potrzebowało kapitalnego remontu.

Tuning-BMW-E30-Touring-widok z przodu

Swap silnika BMW

„Czekolada”, bo taki przydomek swojemu samochodowi nadał Bartek, została wyprodukowana w 1992 roku. Pod maską pracował silnik o pojemności 1800 ccm, potocznie zwany bocianem. Miał moc 113 KM, która do codziennej jazdy w zupełności wystarczała.

Tuning-BMW-E30-Touring-silnik po swapie

Ale po kolejnym sezonie Bartek zdecydował się na przeszczep silnika. Zamontował klasyczną jednostkę o pojemności 1800 ccm i oznaczeniu IS z modelu E30. Po kompletnym remoncie i kilku zmianach dysponuje mocą 136 KM.

Wyjątkowy kolor E30

Tuning-BMW-E30-Touring-widok z boku

Bartek długo zastanawiał się nad kolorem. Ostatecznie zdecydował się na marrakesh brown, który prezentuje się olśniewająco. BMW miało zostać utrzymane w klasycznym stylu. Dlatego nie było mowy o zakładaniu przesadnych dokładek i spojlerów. Mamy tutaj do czynienia ze stonowanymi i przemyślanymi zmianami, które pozytywnie wpłynęły na wygląd auta. Z zewnątrz oprócz lakieru uwagę zwracają koła.

Tuning-BMW-E30-Touring-przednie koło

Początkowo „Czekolada” miała obręcze Keskin kt3 4×9 cali, przez niektórych mylone z kołami firmy Brock. Teraz samochód ma felgi JR 23 4×9. Zgodnie z niemiecką szkołą tuningu zamontowano customowe zawieszenie, lampy przednie Black Hella oraz dość rzadko spotykaną dokładkę Riegiera na przednim zderzaku.

Klasyka wnętrza

Wnętrze „Czekolady” zostało utrzymane w klasycznym stylu. Odświeżono je, zamontowano nową podsufitkę i dołożono elektryczne sterowanie szyberdachu. O lepsze trzymanie w zakrętach dbają teraz fotele renomowanej firmy Recaro.

Tuning-BMW-E30-Touring-kokpit

Wybór indywidualnej drogi w procesie zmiany wizerunku auta może okazać się kluczem do sukcesu. BMW Bartka w każdym sezonie zapraszane jest na najlepsze imprezy motoryzacyjne, a na żywo robi jeszcze większe wrażenie. Jak widać E30 w nadwoziu kombi może dobrze wyglądać i przyciągać wzrok innych. Gratulujemy właścicielowi i zazdrościmy takiej „czekolady”.

Mariusz Majta

Fot. autor

 

 

BMW E30 Touring 1992 r.

SILNIK/ NAPĘD
Silnik: fabryczny 1.8i zastąpiony przez całkowicie wyremontowaną jednostkę 1.8 is z modelu E30. Modyfikacje silnika: wkładka filtra powietrza K&N i przerobiony układ zapłonowy z bezpośrednimi cewkami na świecach; osłona stalowa pod silnikiem, napęd: skrzynia biegów z is i krótki dyfer
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Zawieszenie: kompletnie zmodyfikowane zawieszenie z customowym gwintem, tuleje poliuretanowe, krótkie łączniki stabilizatora, rozpórki z przodu i tyłu

Układ hamulcowy: całkowicie wyremontowany plus nacinane tarcze ATE PD

KOŁA
Felgi: JR 23 4×9 cali z oponami 215/40r16
WNĘTRZE
Fotele Recaro, sportowa kierownica, podsufitka i słupki pokryte zamszem, elektryczne szyby i szyberdach
AUDIO
Audio: radio z bluetoothem, wymienione głośniki z przodu, aktywny głośnik schowany w boczku bagażnika
STYL
Indywidualna interpretacja niemieckiego stylu w E30
WŁAŚCICIEL
Bartłomiej Hejczyk
PODZIĘKOWANIA
Podziękowania dla wszystkich, którzy mieli wpływ na powstanie auta

(BMW TRENDS 3/2019)

 

Podobne

Szczególne BMW E46 320 td Compact

Przez wielu fanów model E46 uznawany jest za ostatniego klasycznego reprezentanta serii 3. Kolejna generacja była dużo bardziej odważna stylistycznie, ale przedsmak tych rewolucji możemy zauważyć właśnie w E46 Compact. Oryginalne i kontrowersyjne detale oraz mała popularność okazały się wystarczająco przekonujące dla Krystiana, który zdecydował się na auto z tą wersją nadwozia. Prezentowany samochód to…

Track Day JDM

Track Day dla miłośników JDM

Już w najbliższą sobotę ODTJ Autodrom Pszczółki zgromadzi wielbicieli japońskich samochodów, by w bezpiecznych warunkach mogli doskonalić technikę sportowej jazdy. Na Track Day zgłosiło się prawie 100 uczestników!  JDM Trójmiasto to społeczność, która od lat zrzesza fanów japońskiej motoryzacji z Gdańska, Gdyni, Sopotu i okolic. Poza spotami organizują też tzw. “torowe upalanie”, czyli treningi, w…