Trzylitrowy diesel jest marzeniem wielu miłośników BMW. O taką jednostkę napędową dość łatwo pod maską używanej piątki E39. O czym trzeba wiedzieć przed jej zakupem?
6-cylindrowy diesel
W 1998 roku sześciocylindrowy diesel M57 z common railem zaczął zajmować miejsce jednostek oznaczanych symbolem tds. Ostatnie E39 w wersji 530d zjechały z taśm fabrycznych w maju 2003 roku. Trzy lata wcześniej silnik został poddany korektom układu zasilania, który zamieniły początkowe 184 KM i 390 Nm w 193 KM i 410 Nm. Pierwsza generacja kultowego już silnika nie miała trzech litrów pojemności, tylko 2926 ccm, które jednak w myśl niemieckich przepisów ubezpieczeniowych zaokrągla się do 3.0.
Jak BMW 530d udało się Podbić rynek ?
Mimo cen od 67 tys. 600 marek wzwyż samochody z nowym silnikiem błyskawicznie podbiły serca kierowców. Miarowo grzmiący na wolnych obrotach sześciocylindrowiec miał niedźwiedzią siłę, ale pozostawał przy tym względnie oszczędny. Co równie ważne, rosnące przebiegi pojazdów potwierdzały jego wysoką trwałość. Sprzyja jej chociażby brak filtra sadzy. Silnik okazał się też prawdziwym objawieniem dla tunerów, którzy odkryli, że fabryczne tłoki, korbowody i wał znoszą podnoszenie mocy do poziomu przeszło 500 KM, a momentu obrotowego nawet do 1000 Nm. Nieprzypadkowo zespół X-raid używał tych silników do budowania napędów swoich dakarowych rajdówek.
Koszty użytkowania BMW 530d
Nie dziwi więc, że mimo upływu czasu używane BMW 530d pozostają stosunkowo drogie. Zarówno sprzedający, jak i kupujący są świadomi zalet silnika. Oczywiście nie oznacza to, że do oferowanych samochodów można podchodzić bezkrytycznie. Wręcz przeciwnie. Daleko idąca ostrożność jest więcej niż wskazana. Przede wszystkim należy nie wolno ufać informacjom o przebiegu. 200, 300 czy 400 tys. km nierzadko można przemnożyć przed dwa.
Co warto sprawdzić przed kupnem BMW 530d ?
Nawet jeżeli silnik zniesie taki przebieg bez większego uszczerbku, to napraw zapewne będzie wymagał jego osprzęt – z turbosprężarką czy wtryskiwaczami włącznie. Im niższa cena BMW 530d, tym skala problemów do usunięcia okazuje się większa. Lista typowych usterek diesla jest dosyć krótka. Wiele problemów to po prostu następstwo eksploatacyjnego zużycia elementów bądź nawarstwiających się latami zaniedbań serwisowych. Jednym z nich jest lekceważenie hałasów koła pasowego. W układzie zasilania panuje ciśnienie do 1350 barów (obecnie przekracza 2200 barów), co ma poważny wpływ na trwałość wtryskiwaczy. O ich zużyciu świadczą m.in. problemy z rozruchem. Utrata mocy nie zawsze świadczy o usterce turbosprężarki. W pierwszej kolejności warto sprawdzić stan przewodu sterownika podciśnieniowego.
Ile kosztuje samochód BMW 530d ?
Obecnie używane BMW 530d są wyceniane na 5–30 tys. zł. Cenę trzymają zadbane egzemplarze z pakietem M lub Individual. Lepiej nie zakładać, że okazyjnie kupiony samochód uda się tanio doprowadzić do ładu. Gdyby tak było, napraw zapewne dokonałby sam sprzedający i oczekiwał większej kwoty za auto. Wart rozważenia mógłby być zakup 530d w Niemczech, gdyby nie blisko 19-procentowa stawka podatku akcyzowego, która istotnie podnosi koszt sprowadzenia pojazdu.
Wiele wskazuje, że to ostatni dzwonek na zakup BMW 530d. Zaniedbane egzemplarze będą znikały z rynku. Z kolei dobrze utrzymane, niestety znacznie mniej liczne samochody, nie powinny już istotnie tanieć, z czasem podrożeją. Dla jednych kierowców będą pomnikiem inżynieryjnej myśli ubiegłej epoki, inni będą używali samochodu jako dynamicznego, a zarazem względnie oszczędnego youngtimera do jazdy na co dzień, a pewna grupa będzie próbowała swoich sił z tuningowaniem 530d. Zainteresowanie zwłaszcza 184-konną wersją zwiększa renoma najbardziej solidnego diesla BMW.
Szymon Łukasik
Fot. BMW
BMW E39 530d
Silnik |
2.9 R6 (184 KM, 390 Nm) |
Skrzynia biegów |
5-stopniowa ręczna lub automatyczna |
Długość/ szerokość/ wysokość |
4775/ 1800/ 1435 mm |
Rozstaw osi |
2830 mm |
Koła |
225/65 R15 |
Masa własna |
1650 kg |
0–100 km/h |
8,0 s |
V maks. |
225 km/h |
Średnie zużycie paliwa |
7,2 l/ 100 km |
To warto wiedzieć:
– 530d to najmocniejsza wersja E39 z dieslem
– Turbosprężarka ma zmienną geometrię
Tym się nie przejmuj:
– Drobne usterki mechaniczne
To warto sprawdzić:
– Historię serwisowania w ASO – może to dać pojęcie o tempie eksploatacji auta w pierwszych latach.