Używane BMW E39 530d - poradnik. Kup, bo może być drożej - Trends Magazines
23 kwietnia 2021

Tuning, modyfikacje, porady – BMW, VW i inne

previous arrow
next arrow
Slider

Używane BMW E39 530d – poradnik. Kup, bo może być drożej

BMW E39 530d SE Automatic widok z przodu

Trzylitrowy diesel jest marzeniem wielu miłośników BMW. O taką jednostkę napędową dość łatwo pod maską używanej piątki E39. O czym trzeba wiedzieć przed jej zakupem?

6-cylindrowy diesel

Silnik BMW E39 530d

 

W 1998 roku sześciocylindrowy diesel M57 z common railem zaczął zajmować miejsce jednostek oznaczanych symbolem tds. Ostatnie E39 w wersji 530d zjechały z taśm fabrycznych w maju 2003 roku. Trzy lata wcześniej silnik został poddany korektom układu zasilania, który zamieniły początkowe 184 KM i 390 Nm w 193 KM i 410 Nm. Pierwsza generacja kultowego już silnika nie miała trzech litrów pojemności, tylko 2926 ccm, króre jednak w myśl niemieckich przepisów ubezpieczeniowych zaokrągla się do 3.0.

Podbój rynku

BMW E39 530d w czasie jazdy

 

Mimo cen od 67 tys. 600 marek wzwyż samochody z nowym silnikiem błyskawicznie podbiły serca kierowców. Miarowo grzmiący na wolnych obrotach sześciocylindrowiec miał niedźwiedzią siłę, ale pozostawał przy tym względnie oszczędny. Co równie ważne, rosnące przebiegi pojazdów potwierdzały jego wysoką trwałość. Sprzyja jej chociażby brak filtra sadzy. Silnik okazał się też prawdziwym objawieniem dla tunerów, którzy odkryli, że fabryczne tłoki, korbowody i wał znoszą podnoszenie mocy do poziomu przeszło 500 KM, a momentu obrotowego nawet do 1000 Nm. Nieprzypadkowo zespół X-raid używał tych silników do budowania napędów swoich dakarowych rajdówek.

BMW E39 530d SE Automatic

 

Stosunkowo drogie używki

Nie dziwi więc, że mimo upływu czasu używane BMW 530d pozostają stosunkowo drogie. Zarówno sprzedający, jak i kupujący są świadomi zalet silnika. Oczywiście nie oznacza to, że do oferowanych samochodów można podchodzić bezkrytycznie. Wręcz przeciwnie. Daleko idąca ostrożność jest więcej niż wskazana. Przede wszystkim należy nie wolno ufać informacjom o przebiegu. 200, 300 czy 400 tys. km nierzadko można przemnożyć przed dwa.

BMW E39 530d w ersji touring

Warto sprawdzić przed kupnem

Nawet jeżeli silnik zniesie taki przebieg bez większego uszczerbku, to napraw zapewne będzie wymagał jego osprzęt – z turbosprężarką czy wtryskiwaczami włącznie. Im niższa cena BMW 530d, tym skala problemów do usunięcia okazuje się większa. Lista typowych usterek diesla jest dosyć krótka. Wiele problemów to po prostu następstwo eksploatacyjnego zużycia elementów bądź nawarstwiających się latami zaniedbań serwisowych. Jednym z nich jest lekceważenie hałasów koła pasowego. W układzie zasilania panuje ciśnienie do 1350 barów (obecnie przekracza 2200 barów), co ma poważny wpływ na trwałość wtryskiwaczy. O ich zużyciu świadczą m.in. problemy z rozruchem. Utrata mocy nie zawsze świadczy o usterce turbosprężarki. W pierwszej kolejności warto sprawdzić stan przewodu sterownika podciśnieniowego.

BMW E39 530d widok z boku

Ile zapłacić?

Obecnie używane BMW 530d są wyceniane na 5–30 tys. zł. Cenę trzymają zadbane egzemplarze z pakietem M lub Individual. Lepiej nie zakładać, że okazyjnie kupiony samochód uda się tanio doprowadzić do ładu. Gdyby tak było, napraw zapewne dokonałby sam sprzedający i oczekiwał większej kwoty za auto. Wart rozważenia mógłby być zakup 530d w Niemczech, gdyby nie blisko 19-procentowa stawka podatku akcyzowego, która istotnie podnosi koszt sprowadzenia pojazdu.

BMW E39 530d widok z przodu

Wiele wskazuje, że to ostatni dzwonek na zakup BMW 530d. Zaniedbane egzemplarze będą znikały z rynku. Z kolei dobrze utrzymane, niestety znacznie mniej liczne samochody, nie powinny już istotnie tanieć, z czasem podrożeją. Dla jednych kierowców będą pomnikiem inżynieryjnej myśli ubiegłej epoki, inni będą używali samochodu jako dynamicznego, a zarazem względnie oszczędnego youngtimera do jazdy na co dzień, a pewna grupa będzie próbowała swoich sił z tuningowaniem 530d. Zainteresowanie zwłaszcza 184-konną wersją zwiększa renoma najbardziej solidnego diesla BMW.

Szymon Łukasik

Fot. BMW

BMW E39 530d

Silnik

2.9 R6 (184 KM, 390 Nm)

Skrzynia biegów

5-stopniowa ręczna lub automatyczna

Długość/ szerokość/ wysokość

4775/ 1800/ 1435 mm

Rozstaw osi

2830 mm

Koła

225/65 R15

Masa własna

1650 kg

0–100 km/h

8,0 s

V maks.

225 km/h

Średnie zużycie paliwa

7,2 l/ 100 km

To warto wiedzieć:

– 530d to najmocniejsza wersja E39 z dieslem

– Turbosprężarka ma zmienną geometrię

Tym się nie przejmuj:

– Drobne usterki mechaniczne

To warto sprawdzić:

– Historię serwisowania w ASO – może to dać pojęcie o tempie eksploatacji auta w pierwszych latach.

Podobne

Ascari z sercem BMW

Firma Ascari Cars powstała w 1994 roku. Projekt jest dzieckiem holenderskiego milionera Klaasa Zwarta, który we współpracy z projektantem Lee Noble rozpoczął prace nad wyścigowym samochodem – Ascari FGT. Pierwszych dziesięć egzemplarzy wyścigówki zbudowanej na ramie rurowej wyposażono w silnik Forda. Projekt ewoluował w 1998 roku wraz z odejściem legendarnego konstruktora Noble. Nazwę modelu zmieniono…

Mocny tuning BMW X6 M

Podwójnie doładowane silniki nowych modeli M są ogromnie podatne na tuning. Na wykorzystanie ich potencjału zdecydował się Hamann, który przedstawił Tycoon II M. Sportowy SUV powstał na bazie 555-konnego X6 M. Modyfikując elektronikę sterującą jednostką napędową 4.4 V8 oraz wyposażając ją w sportowy wydech uzyskano 670 KM i 950 Nm! Pakiety mocy są obwarowane zapisem…