Panamera, czyli Porsche dla czworga - HISTORIA - Trends Magazines

Panamera, czyli Porsche dla czworga – HISTORIA

Porsche dla czworga – w ciągu ponad 70-letniej historii firmy inżynierowie Porsche nie raz powracali do tego pomysłu. Prototypy takie jak Typ 530 bazujący na modelu 356, przedłużone warianty 928 czy czterodrzwiowe coupé Typ 989 nie trafiły jednak do seryjnej produkcji. Na początku nowego tysiąclecia Porsche powzięło decyzję o zaprojektowaniu czterodrzwiowej limuzyny z nadwoziem typu hatchback. Specyfikacja pojazdu uwzględniała między innymi niezrównaną dynamikę jazdy, dużą przestronność oraz typowy dla Porsche wygląd. Pierwsza Panamera – o wewnętrznym oznaczeniu G1 – zadebiutowała publicznie 19 kwietnia 2009 r. na 94. piętrze wieżowca Światowego Centrum Finansowego w Szanghaju. Dzięki szerokiej rozpiętości charakteru, łączącego sportowe osiągi z komfortem, model wyznaczył nowe klasowe standardy. Wyróżniał się przy tym licznymi innowacjami: był to pierwszy luksusowy samochód oferowany z przekładnią dwusprzęgłową i systemem start-stop. Topowa Panamera Turbo wprowadziła na rynek zawieszenie pneumatyczne z dodatkowo regulowaną ilością powietrza, a także regulowany, wielowymiarowo rozkładany tylny spojler. Jednocześnie Gran Turismo wytyczyło kierunek dla pozostałych linii modelowych Porsche pod względem nowej koncepcji wyświetlania informacji i obsługi.

W 2011 r. linia modelowa Panamera zainicjowała nową epokę elektromobilności: Panamera S Hybrid, jako pierwsza równoległa, „pełna” hybryda w klasie aut luksusowych, była najbardziej ekonomicznym Porsche w historii, i to pomimo mocy 380 KM. Dwa lata później debiutuje Panamera S E-Hybrid, która po raz kolejny przewodzi w swoim segmencie – jako pierwsza na świecie hybryda plug-in. Gama modeli nieprzerwanie rosła, a Panamera stała się dla Porsche niezwykle ważna: Gran Turismo – o mocy nawet 570 KM, a od 2013 r. na życzenie dostępne także z wydłużonym rozstawem osi – umocniło pozycję marki w nowym segmencie.

 

Zupełnie nowa: druga generacja modelu zadebiutowała w 2016 r.

Opracowanie drugiej generacji modelu Panamera (symbol G2) odbywało się na wielu płaszczyznach: oprócz limuzyny, zaprezentowanej w Berlinie 28 czerwca 2016 r., i wersji z wydłużonym rozstawem osi na tej samej platformie zbudowano trzeci wariant modelu o nazwie „Sport Turismo”. Od 2017 r. jego awangardowy design oraz koncepcja nadwozia wprowadzają do klasy aut luksusowych dodatkowy ładunek wszechstronności. Generacja G2 jest jeszcze bardziej sportowa i elegancka od poprzedniej, ale nie mniej przestronna. Jej atrakcyjnie stylizowane nadwozie po raz kolejny kryje wiele innowacji, w tym nową, cyfrową koncepcję obsługi i wyświetlania informacji. Za sprawą układów podwozia, takich jak trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne, skrętna tylna oś oraz elektromechaniczny system stabilizacji przechyłów PDCC Sport, Panamera równie dobrze czuje się na ulicach, co na torze. Gama silników benzynowych obejmuje jednostki o mocy od 330 do 550 KM. Dodatkowo, Porsche w pełni wykorzystało potencjał elektryfikacji drugiej generacji modelu Panamera: strategia doładowania (boost) z 918 Spyder zapewnia typowe dla sportowych aut osiągi w połączeniu z wysokim poziomem efektywności. Topowa odmiana Panamera Turbo S E-Hybrid generuje moc systemową 680 KM.

Panamera
Panamera 4

Obecna, druga generacja pojazdu jest w całości wytwarzana w fabryce Porsche w Lipsku i oferowana w trzech wersjach nadwoziowych. Jak dotąd klientom dostarczono ponad 250 tysięcy egzemplarzy Porsche Panamera. 

Źródło: porsche.com


Zamów prenumeratę

 

 

Podobne

E38 bmw kuloodporne

Strzały z karabinu do BMW 750iL

Zastanawialiście się kiedyś, co dzieje się z samochodem, gdy odda się w jego kierunku strzały z karabinu? Zwykłe auto zostałoby przebite niczym kuchenny durszlak, ale nie to E38 750iL High Security- jest kuloodporne. Niepozorny Wyposażona w silnik V12 limuzyna wygląda jak zwykłe seryjne auto klasy premium. To jednak tylko pozory. To BMW ma wzmocnione grodzie,…

TEST VW T-Cross 1.0 TSI 9

TEST VW T-Cross 1.0 TSI – wszędobylski

VW T-Cross miał światową premierę w listopadzie 2018 roku. To najmniejszy crossover z Wolfsburga. Nie tylko modny, ale też praktyczny. Idealny do miejskiej dżungli pełnej wysokich krawężników i zapadających się studzienek kanalizacyjnych. Ale nie tylko. Oto test VW T-Cross 1.0 TSI.  VW T-Cross 1.0 TSI zbudowano na bazie MQB Choć to najmniejszy i najtańszy SUV…