CC1 - tajemniczy prototyp VW - Trends Magazines

CC1 – tajemniczy prototyp VW

Lekkie, aerodynamiczne i oszczędne samochody nie są zamysłem XXI wieku. Pracowano nad nimi już pod koniec ubiegłej dekady. Jeden z tajemniczych prototypów można zobaczyć w AutoMuseum Volkswagen.

W koncernie Volkswagena zadanie produkowania aut z karoseriami z lekkich stopów spoczęło na marce Audi. Jej najmniejszy model – A2 – był dostępny w latach 1999–2005. Warto wiedzieć, że przejął kluczowe założenia konstrukcyjne z prototypu CC1, który został przygotowany w ośrodku badawczo-rozwojowym Volkswagena w połowie lat 90. Istotne przy projektowaniu auta były dwa założenia – spalanie na poziomie 2 l/100 km przy prędkości 100 km/h oraz osiągnięcie wysokich not w testach zderzeniowych.

Za klucz do sukcesu inżynierowie Volkswagena uznali zbicie masy własnej pojazdu przy jednoczesnym dopracowaniu aerodynamicznym nadwozia oraz minimalizacji oporów toczenia, np. poprzez montaż wąskich opon. Poszycie niemal jednobryłowego nadwozia zostało wykonane z włókna węglowego. Konstruktorzy ograniczyli powierzhnię wlotów powietrza w pasie przednim, wkomponowali w maskę klosze reflektorów oraz przesłonili tylne koła. Łagodnie opadająca linia dachu z niemal pionową ścianą tylną redukowała niekorzystne zawirowania powietrza za jadącym autem, pozwalając na uzyskanie świetnego współczynnika oporu aerodynamicznego na poziomie 0,2. Całość opierała się na aluminiowym szkielecie – lekkim, ale zdolnym do absorbowania i rozpraszania energii uderzeń. Konsekwencja w realizacji planu opłaciła się. Prototypowy CC1 ważył zaledwie 440 kg.

Do napędu czteroosobowego auta zaprzęgnięto wolnossącego diesla o pojemności 898 ccm i mocy 35 KM. Niewiele, ale w tak lekkim pojeździe więcej nie było potrzebne. Trzycylindrowa jednostka została przygotowana specjalnie dla prototypu. Kolejną innowacją była dwusprzęgłowa skrzynia z funkcją wysprzęglania po zdjęciu nogi z gazu w celu pełnego wykorzystania energii kinetycznej pędzącego auta.

Równolegle inżynierowie z ośrodka badawczo-rozwojowego budowali prototyp Polo z aluminiowym nadwoziem. Zebrane doświadczenia i wiedzę spożytkowano podczas projektowania Audi A2. Wspomniane Polo z 1995 r. nie przetrwało próby czasu. Więcej szczęścia miał CC1. Został ustawiony w magazynie. W kolejnych latach obłożono go masą zbędnych przedmiotów. Zapomnianym prototypem z wieloma uszkodzeniami zajęli się specjaliści z firmy EDAG Engineering GmbH, którzy współpracując z byłymi pracownikami Volkswagena przywrócili mu dawną świetność. Odratowany CC1 wzmocnił kolekcję Stiftung AutoMuseum Volkswagen z Wolfsburga. Warto obejrzeć osobiście.

Łukasz Szewczyk

Fot. autor

Podobne

Lamborghini: Firma produkuje maski i osłony do twarzy do walki z COVID-19 – ŚWIAT

Automobili Lamborghini przekształca niektóre działy fabryki samochodów sportowych w Sant'Agata Bolognese na linie produkcyjne masek chirurgicznych i osłon ochronnych z pleksiglasu.  Maski zostaną przekazane do szpitala Sant'Orsola-Malpighi w Bolonii do wykorzystania w walce z pandemią COVID-19, czyli chorobą powodowaną przez koronawirus SARS-CoV-2. Prace nad maskami będą prowadzone przez dział tapicerski, który na codzień produkuje wnętrza,…

Tuning VW Golf Mk2 auto od przodu

Jak samodzielnie zbudować niezwykłego Golfa Mk2? Piotr to wie!

Volkswagen Golf drugiej generacji należy do najczęściej przerabianych aut w Polsce. Wpływ na to mają zapewne: relatywnie niski koszt zakupu, olbrzymie zaplecze części zamiennych oraz podatność na modyfikacje. Piotr na kupno Golfa II zdecydował się z powodu sentymentu nie tylko do marki z Wolfsburga, ale także do tego konkretnego modelu.   Piotrek wcześniej był już właścicielem kilku dwójek oraz…