Volkswagen Garbus typ 113 z Internetu - Trends Magazines

Volkswagen Garbus typ 113 z Internetu

Obserwując to, co dzieje się na aukcjach internetowych i zlotach, można postawić śmiałą tezę, że klasyczna motoryzacja wraca do łask. Coraz więcej zmotoryzowanych pragnie być posiadaczem auta, które niegdyś było w sferze marzeń każdej polskiej rodziny. Coraz więcej osób pragnie w piątek po pracy wziąć klucze, dowód rejestracyjny i otworzyć garaż. Wsiąść, odpalić, posłuchać muzyki silnika. Poczuć klimat tamtych lat. I to właściwie tłumaczy, dlaczego ludzie kochają starą motoryzację.

Adam, właściciel prezentowanego Garbusa, znalazł naszego bohatera na aukcji internetowej. Był 24 grudnia 2011 roku. Samochód został wystawiony na sprzedaż przez firmę BBT4VW w Belgii. I zaczęło się… Jeszcze tego samego dnia zadzwonił do siedziby firmy i dopytał o kilka szczegółów. Poprosił też o większą porcję zdjęć.

Zaraz po świętach udał się z nimi do znajomego, który naprawia stare VW i Porsche. Panowie wspólnie stwierdzili, że Garbus wart jest swojej ceny. Adam wykonał kolejny telefon. Zarezerwował auto. Volkswagen Garbus typ 113 De Luxe z 1961 roku przyjechał do Polski na lawecie. Auto pomógł przywieźć kolega Adama.

By Antoni (tak nazywa go Adam) mógł błyszczeć na częstochowskich drogach, trzeba było go uruchomić. W Belgii przestał w szopie piętnaście lat. Gdy samochód był już sprawny, właściciel zajął się wnętrzem. Wymienił: podsufitkę, poszycia i wnętrza foteli oraz dywany. Wszystko zostało zachowane w oryginalnych kolorach i wzorach.

Nieco później na pokład trafiło radio – Blaupunkt Frankfurt z lat 60. Gra do dziś, cieszy charakterystycznym brzmieniem i wyglądem! Całości dopełniają wskaźnik paliwa firmy VOD oraz bambusowa półka. Z tyłu natomiast pojawiła się metalowa żaluzja.

Pomysł na auto od początku był jeden – utrzymać Antoniego w oryginalnym stanie. Dlatego Adam na zewnątrz dodał jedynie szare matowe pasy, które biegną przez całą długość auta. Z przodu pojawiła się charakterystyczna owiewka. Mijających ludzi bardzo interesuje ten gadżet. Antoni wozi też na dachu klimatyczny nierdzewny bagażnik.

Adam, odkąd został jego właścicielem Garbusa, odwiedza wiele zlotów i zabytkowych rajdów. Na stale wpisał do kalendarza obecność na corocznym krakowskim zlocie Garbojamy. W zeszłym sezonie Antoni zdobył nagrodę za najładniejsze wnętrze na 450 zgromadzonych aut!

Nie ma chyba właściciela, który osiągnąwszy zamierzony poziom, nie zastanawia się nad tym, co dalej z jego autem. Adam ma swojego Garbusa ponad pięć lat. I nie zamierza się z nim rozstawać. W planach jest zdobycie oryginalnego klasycznego klimatyzatora o nazwie Thermador.

Antoni na żółtych tablicach rejestracyjnych mimo 55. lat jest aktywnym uczestnikiem dróg. Zachwyca tych, którzy kierują na niego spojrzenie. Nam też się podoba i chylimy czoło przed Panem Antonim!

Mateusz Majta

Fot. autor

Volkswagen Garbus typ 113, De Luxe Sedan 1961 r.
SILNIK/NAPĘD:
Silnik fabryczny: czterosuwowy, benzynowy, gaźnikowy, chłodzony powietrzem, z zaworami w głowicach, umieszczony za tylną osią leżąco, przeciwbieżnie (bokser), z zapłonem iskrowym; 1192 ccm, 34 KM, stopień sprężania – 7:1, , średnica cylindra x skok tłoka – 77 x 64 mm, pompa paliwowa przeponowa, mechaniczna, rozruch – elektryczny
ZAWIESZENIE/HAMULCE:
Zawieszenie przednie: koła zamocowane na wahaczach poprzecznych, resorowanych za pomocą drążków skrętnych i amortyzatorów teleskopowych obustronnego działania; wyposażone również w poprzeczny stabilizator

Zawieszenie tylne – niezależne, resorowanie na poprzecznych okrągłych drążkach skrętnych i amortyzatorach teleskopowych

Układ hamulcowy: hamulce bębnowe na wszystkie koła, uruchamiane mechanicznie, jednoobwodowy układ hamulcowy

Wyposażenie fabryczne: koło zapasowe z podnośnikiem

KOŁA/OPONY:
Felgi: seryjne 15-calowe

Opony: Vredestein Sprint Classic 155 R15

WNĘTRZE:
Wnętrze: tapicerka w oryginalnym kolorze i wzorze oraz welurowa podsufitka

Oświetlenie: biegun ujemny na masie, akumulator 6V 66 Ah, prądnica 10 do 12 amperów, regulator napięcia

Wyposażenie fabryczne: lewe i środkowe lusterko wsteczne, przesłonki przeciwsłoneczne, ogrzewanie

AUDIO:
Audio: Blaupunkt Frankfurt 6 V
INNE:
Osiągi: V maks. 100 km/h
STYL:
Samochód w oryginalnym stylu z dodanymi smaczkami, jak np.: nierdzewny bagażnik, metalowa żaluzja czy też oryginalne radio
WŁAŚCICIEL:
 

Właściciel: Adam Bojanek

 

(VW TRENDS 2/2016)

Podobne

Golf 2 GTI 8V vs. Golf 7 GTI Performance. Trzy dekady VW GTI

W 2017 Volkswagen zaprezentował świetnego odmłodzonego Golfa 7. Gama modeli, potocznie określana mianem 7,5, dopiero niedawno została uzupełniona o wersję GTI. Co się zmieniło? Przede wszystkim zwiększono moc silnika – do 230 KM w wersji standardowej oraz 245 KM w prezentowanej odmianie Performance. Jak więc na wskroś nowoczesny, naszpikowany technologią pięciogwiazdkowy (wynik testu EuroNCAP) hatchback…

Walka „bokserska” dwóch kierowców na skrzyżowaniu – VIDEO

Drodzy czytelnicy. Czy spotkaliście się kiedyś z takim zachowaniem? To karygodny przykład na to, do czego może doprowadzić frustracja za kierownicą. Gdy podczas jazdy zwaśni Was jakaś sytuacja drogowa, to bardzo proszę pamiętajcie, że ulica to nie ring. Groteskowość tego zajścia rośnie do rozmiarów parodii, gdy jeden z pojedynkujących się zabiera drugiemu... sami Państwo zobaczcie.…