Na stacjach benzynowych płacimy coraz więcej za paliwo, więc dla szukających oszczędności dobrym rozwiązaniem może być montaż LPG. Jednak nie każdy silnik można przerobić na gaz. Przedstawiamy 5 najlepszych silników do gazu LPG.
„Gaz tylko do kuchenek lub zapalniczek” – takie teksty można czasami usłyszeć od przeciwników zasilania gazem LPG. Dziś technologia poszła do przodu, powstało wiele warsztatów specjalizujących się w instalacjach LPG, a systemy dobierane są pod konkretny silnik.
Plusów jest wiele, ale argumentem przemawiającym do wszystkich jest zdecydowanie ekonomia. Dziś benzyna kosztuje ponad 6 zł. Gaz co prawda też podrożał, ale nadal kosztuje nieco ponad połowę ceny 95 Pb. Naszym zdaniem wciąż warto pomyśleć nad instalacją tego systemu.
Trzeba jednak uważać i przed operacją sprawdzić, czy nasza jednostka nadaje się do zasilania gazem. Poniżej przedstawiamy 5 najlepszych silników do LPG.
MPI od Volkswagena
Jednostkę MPI wycofano już jakiś czas temu, ale ze względu na wiele wariantów (1.0, 1.2, 1.4, 1.6, 2.0) można ją znaleźć w wielu modelach koncernu VW. W przypadku jednostek MPI, producent sam oferował fabryczną instalację LPG (np. w Octavii, czy Fabii). Odmiana 1.6 może pochwalić się żeliwnym blokiem, ośmiozaworową głowicą i hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych.
Równie dobre są wersje 1.4 (szczególnie 86-konne) i 1.0 MPI, które mają bardzo prostą konstrukcję. Najmniejsze silniki montowane były dość niedawno w Skodzie Citigo, która oferowana była także z fabryczną instalacją LPG. My szczególnie polecamy jednostkę 1.6, która charakteryzuje się najlepszą dynamiką.
Toyota Valvematic
Silniki z rodziny Valvematic (nie mylić z Valvetronic) pojawiały się w trzech odmianach – 1.6, 1.8 i 2.0. Po raz pierwszy jednostki zaczęto montować w Avensisie (od 2008 r.), a rok później w Aurisie. Ze względu na hydrauliczną regulację zaworów i wtrysk wielopunktowy, dostępny w każdym z trzech wariantów, to świetna jednostka do montażu LPG.
Silniki Valvematic przy odpowiednich interwałach olejowych, będą dobrze służyły z instalacją LPG. Trzeba jednak pamiętać, że przez ich zabudowanie, założenie instalacji jest dość czasochłonne, a przy tym może okazać się kosztowne.
Opel 1.4 Turbo
Trzecią propozycją jest tym razem turbodoładowana jednostka od Opla o pojemności 1.4. Występował w dwóch wariantach mocy – 120 i 140 KM. Dostępne były w modelach Astra, Zafira i Mokka. Jest to wyjątkowa propozycja, ponieważ ostatnie egzemplarze zjechały z taśm produkcyjnych dopiero w 2019 roku, więc można natrafić na całkiem świeże sztuki, a dodatkowo jest to jeden z niewielu silników turbodoładowanych, dobrze znoszących LPG.
BMW M54
Trzylitrowe motory R6 w BMW to już legenda. Produkowane były w trzech odmianach (B22, B25 i B30), praktycznie we wszystkich modelach bawarskiej marki. Na bazie bloku M54 powstał kultowy motor S54, który pracował m.in. pod maską BMW M3 E46. Szczególnie warte zainteresowania są największe motory B30 o pojemności 3 litrów ze względu na osiągi. Ma on 231 KM, a najszybsze BMW z tą jednostką przyspiesza do setki w 6,5 s.
Niestety, modeli z tymi silnikami jest na rynku coraz mniej, a te zadbane wyjątkowo trzymają cenę. Ostatnie popularne modele to E9x i E6x sprzed liftingu.
Przy motorach M54 należy pamiętać o sprzęgle wiskotycznym, odpowiedzialnym za uruchamianie wiatraka chłodnicy – jego awaria może doprowadzić do przegrzania silnika.
Fiat 1.4 8V i 1.4 T-Jet
Za prostą i udaną konstrukcję Fiata, nadającą się do zasilania LPG należą dwie odmiany silnika o pojemności 1.4. Pierwsza, wolnossąca ma 8 zaworów na cylinder i tanią regulację zaworów. Silnik dysponował mocą 77 KM i występował w mniejszych modelach Fiata oraz Lancii.
Mocniejszy wariant T-Jet może pochwalić się już 120, a nawet 150 KM. Należy jednak zwracać uwagę na wersję i nie pomylić silników z nowszą jednostką MultiAir. Ta została wyposażona w elektrohydrauliczny układ sterowania zaworami dolotowymi i nie posiada przepustnicy, co zdecydowanie utrudnia odpowiednie sterowanie dawkami paliwa gazowego. W silnikach T-Jet już stosowano hydrauliczne popychacze zaworowe, co znacznie ułatwia montaż LPG.
Konrad Maruszczak