5 najlepszych silników do LPG - Trends Magazines

5 najlepszych silników do LPG

Na stacjach benzynowych płacimy coraz więcej za paliwo, więc dla szukających oszczędności dobrym rozwiązaniem może być montaż LPG. Jednak nie każdy silnik można przerobić na gaz. Przedstawiamy 5 najlepszych silników do gazu LPG. 

„Gaz tylko do kuchenek lub zapalniczek” – takie teksty można czasami usłyszeć od przeciwników zasilania gazem LPG. Dziś technologia poszła do przodu, powstało wiele warsztatów specjalizujących się w instalacjach LPG, a systemy dobierane są pod konkretny silnik.

Plusów jest wiele, ale argumentem przemawiającym do wszystkich jest zdecydowanie ekonomia. Dziś benzyna kosztuje ponad 6 zł. Gaz co prawda też podrożał, ale nadal kosztuje nieco ponad połowę ceny 95 Pb. Naszym zdaniem wciąż warto pomyśleć nad instalacją tego systemu.

Trzeba jednak uważać i przed operacją sprawdzić, czy nasza jednostka nadaje się do zasilania gazem. Poniżej przedstawiamy 5 najlepszych silników do LPG.

MPI od Volkswagena

Jednostkę MPI wycofano już jakiś czas temu, ale ze względu na wiele wariantów (1.0, 1.2, 1.4, 1.6, 2.0) można ją znaleźć w wielu modelach koncernu VW. W przypadku jednostek MPI, producent sam oferował fabryczną instalację LPG (np. w Octavii, czy Fabii). Odmiana 1.6 może pochwalić się żeliwnym blokiem, ośmiozaworową głowicą i hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych.

Równie dobre są wersje 1.4 (szczególnie 86-konne) i 1.0 MPI, które mają bardzo prostą konstrukcję. Najmniejsze silniki montowane były dość niedawno w Skodzie Citigo, która oferowana była także z fabryczną instalacją LPG. My szczególnie polecamy jednostkę 1.6, która charakteryzuje się najlepszą dynamiką.

Toyota Valvematic

Silniki z rodziny Valvematic (nie mylić z Valvetronic) pojawiały się w trzech odmianach – 1.6, 1.8 i 2.0. Po raz pierwszy jednostki zaczęto montować w Avensisie (od 2008 r.), a rok później w Aurisie. Ze względu na hydrauliczną regulację zaworów i wtrysk wielopunktowy, dostępny w każdym z trzech wariantów, to świetna jednostka do montażu LPG. 

Silniki Valvematic przy odpowiednich interwałach olejowych, będą dobrze służyły z instalacją LPG. Trzeba jednak pamiętać, że przez ich zabudowanie, założenie instalacji jest dość czasochłonne, a przy tym może okazać się kosztowne. 

Opel 1.4 Turbo

Trzecią propozycją jest tym razem turbodoładowana jednostka od Opla o pojemności 1.4. Występował w dwóch wariantach mocy – 120 i 140 KM. Dostępne były w modelach Astra, Zafira i Mokka. Jest to wyjątkowa propozycja, ponieważ ostatnie egzemplarze zjechały z taśm produkcyjnych dopiero w 2019 roku, więc można natrafić na całkiem świeże sztuki, a dodatkowo jest to jeden z niewielu silników turbodoładowanych, dobrze znoszących LPG. 

BMW M54

Trzylitrowe motory R6 w BMW to już legenda. Produkowane były w trzech odmianach (B22, B25 i B30), praktycznie we wszystkich modelach bawarskiej marki. Na bazie bloku M54 powstał kultowy motor S54, który pracował m.in. pod maską BMW M3 E46. Szczególnie warte zainteresowania są największe motory B30 o pojemności 3 litrów ze względu na osiągi. Ma on 231 KM, a najszybsze BMW z tą jednostką przyspiesza do setki w 6,5 s. 

Niestety, modeli z tymi silnikami jest na rynku coraz mniej, a te zadbane wyjątkowo trzymają cenę. Ostatnie popularne modele to E9x i E6x sprzed liftingu.

Przy motorach M54 należy pamiętać o sprzęgle wiskotycznym, odpowiedzialnym za uruchamianie wiatraka chłodnicy – jego awaria może doprowadzić do przegrzania silnika.

Fiat 1.4 8V i 1.4 T-Jet

Za prostą i udaną konstrukcję Fiata, nadającą się do zasilania LPG należą dwie odmiany silnika o pojemności 1.4. Pierwsza, wolnossąca ma 8 zaworów na cylinder i tanią regulację zaworów. Silnik dysponował mocą 77 KM i występował w mniejszych modelach Fiata oraz Lancii.

Mocniejszy wariant T-Jet może pochwalić się już 120, a nawet 150 KM. Należy jednak zwracać uwagę na wersję i nie pomylić silników z nowszą jednostką MultiAir. Ta została wyposażona w elektrohydrauliczny układ sterowania zaworami dolotowymi i nie posiada przepustnicy, co zdecydowanie utrudnia odpowiednie sterowanie dawkami paliwa gazowego. W silnikach T-Jet już stosowano hydrauliczne popychacze zaworowe, co znacznie ułatwia montaż LPG. 

Konrad Maruszczak

 

Podobne

VW Garbus 1303

VW Garbus, który miał być… drewutnią?!

Przygoda Macieja z VW rozpoczęła się w 2002 roku, kiedy to w wieku 16 lat otrzymał w prezencie od taty prezentowanego Garbusa 1303. Po 10 latach jego park maszyn znacznie się poszerzył – ma teraz  sześć Volkswagenów! Oprócz Garbusa Maciej posiada jeszcze jednego Garbiego z 1962 r. , popularnego „Ogórka”, VW Derby, VW Corrado 2,0…

BMW M4 od Hamanna. Najszybsze w rodzinie

Seryjne BMW M4 oferuje 431 KM i 550 Nm oraz – jeżeli zostanie doposażone w pakiet M Driver – rozpędza się do 280 km/h. Hamann uznał wymienione wartości za niewystarczające i zoptymalizował bawarskie coupé. Znana z odważnych projektów firma ograniczyła zmian do absolutnie niezbędnych. 517 KM oraz 700 Nm udało się wycisnąć dzięki modułowi ingerującym…