108 lat temu powstała marka BMW - Trends Magazines

108 lat temu powstała marka BMW

Dokładnie 108 lat temu, 7 marca 1916 roku na terenie fabryki samolotów z siedzibą przy Lerchenauer Straße w Monachium powstało przedsiębiorstwo Bayerische Flugzeugwerke AG, obecnie znane na całym świecie jako BMW. 

BMW TRENDS prenumerata

Jako ojców założycieli BMW podaje się dwóch panów: Gustava Otto i Karla Rappa, inżynierów oraz producentów silników lotniczych. W zasadzie to właśnie lotnictwo było pierwszą branżą, w której działali Otto i Rapp. Początkowo przedsiębiorstwo nosiło nazwę Rapp Motorenwerke GmbH, nazwa BMW (Bayerische Motorenwerke GmbH) pojawiła się rok później, 21 lipca 1917 roku. 

Piorunujący początek i nagłe zamknięcie fabryki

Ponieważ firma produkująca powstała w samym środku Wielkiej Wojny, zapotrzebowanie na jednostki lotnicze było ogromne. Gospodarka była przestawiona na wojenne tory, dlatego firmy produkujące podzespoły do pojazdów i samoloty nie mogły narzekać na brak zamówień. Rok 1918 przyniósł jednak dotkliwą klęskę Niemiec i fabrykę BMW zamknięto z dnia na dzień. 

100 lat temu BMW otworzyło pierwszą fabrykę

Dopiero w roku 1919 przedsiębiorstwo mogło działać ponownie i wystartować z produkcją silników. Rozpoczęła się burza mózgów, konstruowano w niezwykłym tempie silniki do maszyn rolniczych, łodzi, ciężarówek czy motocykli. I to właśnie jednoślady stały się później znakiem rozpoznawczym marki BMW. 

BMW R 32 i pierwsze samochody

Jesienią 1923 roku szerokiej publiczności w Berlinie zaprezentowano BMW R 32 – pierwszy seryjnie produkowany motocykl bawarskiej marki. Napędzany był silnikiem 494 cm3 o mocy 8,5 KM. Osiągał prędkość 95 km/h. 

Jakie BMW jeździły w powojennej Polsce?

Niektóre źródła podają, że bawarczycy pracowali już nad samochodem we wczesnych latach 20., ale nie zachowały na to żadne dowody. 1 października 1928 roku BMW przejęło Fahrzeugfabrik Eisenach A.G. (Fabryka Samochodów Eisenach), producenta małych samochodów Dixi na brytyjskiej licencji Austina 7. Początkowo kontynuowano produkcję Dixi 3/15 PS DA 1, a od 1929 roku z fabryk wyjeżdżały już BMW 3/15 PS DA 1 ze znanym biało-niebieskim logo. To prawdopobnie pierwsze samochody na świecie, które nosiły znaczek BMW. 

BMW dziś i jutro

Historia tej niemieckiej marki jest bardzo bogata i moglibyśmy napisać o tym kilka książek (co już zapewne zostało zrobione), ale nie chcemy się o tym rozpisywać. Marka BMW obecnie wchodzi w świat elektromobilności, pomimo że dość mocno się jej opiera to niestety musi jej ulec, jeśli chce utrzymać się na rynku. 

BMW 328 Ihle – czyste piękno oldtimerów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Tuning NRW w stylu rost VW CC widok z tyłu

Nowy, a „zardzewiały” – zobacz tego VW CC w stylu rost!

Tuning w stylu rost jest ciekawy, ale z oczywistych względów takim modyfikacjom są poddawane wyłącznie samochody o niewielkiej wartości. Rozwiązanie, by "zardzewiałe" były też nowe auta znalazło niemieckie FolienCenter-NRW. Firma specjalizująca się w oklejaniu aut folią przedstawiła VW CC w rdzawym kolorze Marrakech. Dla kontrastu dach, obudowy lusterek i atrapę chłodnicy oklejono na czarno. Ciekawym…

BMW M4 + słabe umiejętności = rozwalona barierka

Młody kierowca w Radomiu chciał popisać się swoim BMW M4, ale zamiast tego popisał się brakiem umiejętności za kierownicą mocnego auta. Finał odbył się na barierce.  Wypadki z udziałem mocnych BMW to w naszym kraju zdarzają się dość często. Do większości z nich dochodzi w wyniku zbyt wysokiej prędkości i niskich umiejętności kierowcy. Dokładnie tak…