Pierwsze przychodzące do głowy skojarzenie z Land Roverem Discovery to auto, które dojedzie wszędzie, poradzi sobie w każdych warunkach a przy tym zapewni wystarczający komfort i bezpieczeństwo. Czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdziliśmy reklamowane przez producenta „10 powodów do zachwytu”.
Zanim przejdziemy do sprawdzania obietnic producenta kilka słów o testowanym przez nas aucie. Piąta generacja Discovery po liftingu może się podobać. Pójście w tzw. krzywizny dobrze zrobiło nadwoziu, które nie przypomina już małego autobusu, choć może pomieścić 7-osób. Zniknęły dobrze znane z przeszłości kanty, dzięki czemu auto nabrało elegancji i mimo ponad 2 ton wagi lekkości. 21-calowe, 5-ramienne felgi z oponami All Terrarin w połączeniu z lakierem nadwozia Lantau Bronze i czarnymi wstawkami tworzą zgrabną całość. Land Rovera Discovery sprowadziliśmy podczas wyprawy do stadniny koni w Bielinie (woj. Pomorskie) korzystając z autostrady, dróg szybkiego ruchu oraz lokalnych, a na miejscu leśnych piaszczystych odcinków. Ponad 1000 przejechanych kilometrów pozwoliło nam na weryfikację wspomnianych wcześniej „10 powodów do zachwytu”.
1. Gotowość na każde wyzwanie
Land Rover Discovery jest faktycznie przygotowany na każde wyzwanie. Przestrzenne wnętrze, solidna konstrukcja, wysoki prześwit i napęd 4×4 umożliwiają nie tylko komfortową jazdę asfaltową drogą, ale też po piasku, leśnymi koleinami czy nawet pokonywanie drobnych przeszkód wodnych (głębokość brodzenia zgodnie z wyświetlanym wskaźnikiem wyniosła nawet 0,9 m).
Auto idealnie nadaje się do ciągnięcia dużej przyczepy (uciąg do 3,5 tony). W terenie i podczas przejażdżek po wzniesieniach pomocne okazują się systemy All Terrain Progress Control i Hill Descent Control.
2. Przestrzeń dla 7 osób
Tak, to prawda. Nawet 7 osób może komfortowo podróżować, co prawda raczej na krótkich dystansach. Generalnie jest to opcją, ponieważ 2 miejsca w trzecim rzędzie bardziej nadają się dla dzieci, ale ograniczają przestrzeń bagażową.
Inteligent Seat Fold umożlwia faktycznie łatwe i intuicyjne składanie ostatnich foteli, dzięki czemu możemy ulokować tak ok. 2400 litrów bagażu.
3. Dotykowy ekran z systemem PIVI
Elektronika na dobre wkroczyła także aut do niedawna uważanych za terenowe. System multimedialny Pivi Pro z ekranem dotykowym 11,4 cala dostarcza w łatwy sposób wszystkich niezbędnych informacji oraz umożliwia konfigurację pojazdy zgodnie z naszymi potrzebami.
Szczególnie w terenie, a także podczas parkowania przydaje się obraz „z lotu ptaka” oraz funkcja ClearSight Groun View pokazująca widok na drogę przez przezroczysty samochód. Obsługa systemów i jakość obrazów są wzorowe. Nie zmusza do większej niż to niezbędne uwagi i nie odrywa od obserwacji drogi przed nami.
4. Nowoczesne silniki
Nasz testowy Land Rover wyposażony był w 300-konny, 2-litrowy silnik benzynowy sprzęgnięty z 8-stopniowym automatem. Choć do wyboru mamy także diesle (249 lub 300 KM) ja zostałbym przy benzynowym. Spalanie w trasie mimo sporej wagi i wielkości auta jest akceptowalne.
Mieszana trasa autostrada-droga szybkiego ruchu-zwykła szosa-lekki teren wymagała od silnika 11,5 l/100 km. Zalety benzynowca docenimy w naszym klimacie zwłaszcza zimą, gdy szubko odda nam niezbędne ciepło do wnętrza. Przy rozsądnej, nie tzw. sportowej jeździe nie będziemy narzekać na kłopoty z przyspieszaniem. Ale kto ściga się Land Roverem Discovery…
5. Przyjazne wnętrze
Wsiadając do Land Rovera i podróżując nim narzekać możemy tylko na jedno – że trzeba już wysiąść. Wygodne podgrzewane siedziska, izolacja od zewnętrznych hałasów i znakomity system audio sprawiają, że w aucie czujemy się jak w dobrze wyposażonym i zaprojektowanym domu.
Kierujący, dla którego podróż zawsze wiąże się z większym wysiłkiem wysiada nawet po kilkuset kilometrach z poczuciem niedosytu – można by przejechać jeszcze dalej…
6. Współpraca z urządzeniami mobilnymi
Land Rover Discovery dobrze jest przygotowany do cyfrowej teraźniejszości. Aplikacja Remote umożliwia zdalne sterowanie niektórymi funkcjami auta zanim ruszymy w drogę.
Połączenie z niezbędnymi w tych czasach smartfonami (w tym wypadki iPhone) jest szybkie i łatwe. Pasażerowie docenią liczne punkty ładowania, w tym dostępną jako opcja bezprzewodową ładowarkę ze wzmacnianiem zasięgu.
7. Możliwości terenowe
Tu nie ma kompromisów. Discovery poradzi sobie w każdych warunkach: na śniegu, w błocie, piaski i wodzie. Sterując napędem 4×4 system Terrain Response tak rozłożą moment obrotowy między osiami i kołami, by nawet na chwilę nie utracić niezbędnej przyczepności.
Dla przeciętnego użytkownika nie jest ważne jak to działa, tylko by mógł skupić się na utrzymaniu kierunku jazdy. Może pomóc sobie konfigurując własne oczekiwania. Dodatkowo auto (jego systemy np. Wade Sensing) ostrzegą przed przekroczeniem granicy (w tym wypadku głębokości brodzenia).
8. Bagażnik
Discovery idealnie nadaje się do długich podróży i wypadów w teren. Elastyczność i łatwość aranżacji wnętrza (od 258 do 2391 litrów bagażu) umożliwia skonfigurowanie go według naszych potrzeb.
Podczas postoju przyda się elektryczna dolna klapa, na której nie tylko możemy usiąść, rozpakować bagaż, ale też przygotować posiłek.
9. Akcesoria
Ten punkt jest bardzo bogaty. Mamy dodatki praktyczne i estetyczne. Możemy np. dodać stylowe stopnie boczne, bagażnik dachowy do przewozu np. kajaków, a nawet siedzenia na klapę bagażnika by nie zabierać fotelika turystycznego. Dla dzieci mamy orygianlne foteliki bezpieczeństwa a dla „braci mniejszych” urządzenia do mycia, maty miski i gryzak. Nie zapominajmy o szyberdachu, który nie tylko doświetla wnętrze ale też umożliwia patrzenie w niebo.
10. Wygoda i bezpieczeństwo
Ten punkt powinien właściwie rozpoczynać listę, bo przecież podróż musi być przede wszystkim bezpieczna. W wypadku Discovery oprócz systemów wspomagających, stref zgniotu i poduszek pomocny okazuje się choćby Clear Expert Monitor, który ostrzega wysiadających przed zbliżającym się autem bądź rowerzystą.
Cóż nam po komfortowej podróży zakończonej taki zdarzeniem? Pomocna jest też możliwość automatycznego obniżenia o 40 mm auta, by ułatwić wsiadanie i wysiadanie. Gdy dodamy do tego wysuwane stopnie boczne, jak w amerykańskich autach…
PODSUMOWANIE
Land Rover Discovery to auto dla osób ceniących sobie wolność i niezależność. Dojedziesz nim komfortowo i bezpiecznie wszędzie. 90% procent, które napotkasz na swoje drodzy, choćby w lesie, nad jeziorem czy górach pokonasz bez problemów. Czy warto zatem zapłacić za niego prawie 400 tysięcy złotych? Jeśli nimi dysponujemy na pewno tak.
Ryszard Turski
Fot. autor
Land Rover Discovery R-Dynamic SE
Silnik | Turbodoładowany, R-4, benzynowy, 1997 ccm |
Maksymalna moc | 300 KM przy 5500 obr./ min |
Maksymalny moment obrotowy | 400 Nm przy 1500-4000 obr./ min |
Skrzynia biegów | Automatyczna – 8 |
Napęd | 4×4 (AWD) |
Długość/ szerokość/ wysokość | 4956/2000/1846 mm |
Rozstaw osi | 2923 mm |
Prześwit | 285 mm |
Pojemność bagażnika | 1137-2406 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 90 l |
Masa własna | 2209 kg |
0-100 km/h | 7,6 s |
V-maks. | 229 km/h |
Średnie zużycie paliwa (homologowane/ test) | 11,0/11,5 l/100 km |
Cena | od 330.300 (373.580 – testowa) zł |