„10 powodów do zachwytu” Land Roverem Discovery – czy to prawda? - Trends Magazines

„10 powodów do zachwytu” Land Roverem Discovery – czy to prawda?

Land Rover Discovery widok z przodu

Pierwsze przychodzące do głowy skojarzenie z Land Roverem Discovery to auto, które dojedzie wszędzie, poradzi sobie w każdych warunkach a przy tym zapewni wystarczający komfort i bezpieczeństwo. Czy tak jest w rzeczywistości? Sprawdziliśmy reklamowane przez producenta „10 powodów do zachwytu”.

Land Rover Discovery auto z boku

Zanim przejdziemy do sprawdzania obietnic producenta kilka słów o testowanym przez nas aucie. Piąta generacja Discovery po liftingu może się podobać. Pójście w tzw. krzywizny dobrze zrobiło nadwoziu, które nie przypomina już małego autobusu, choć może pomieścić 7-osób. Zniknęły dobrze znane z przeszłości kanty, dzięki czemu auto nabrało elegancji i mimo ponad 2 ton wagi lekkości. 21-calowe, 5-ramienne felgi z oponami All Terrarin w połączeniu z lakierem nadwozia Lantau Bronze i czarnymi wstawkami tworzą zgrabną całość. Land Rovera Discovery sprowadziliśmy podczas wyprawy do stadniny koni w Bielinie (woj. Pomorskie) korzystając z autostrady, dróg szybkiego ruchu oraz lokalnych, a na miejscu leśnych piaszczystych odcinków. Ponad 1000 przejechanych kilometrów pozwoliło nam na weryfikację wspomnianych wcześniej „10 powodów do zachwytu”.

1. Gotowość na każde wyzwanie

Land Rover Discovery jest faktycznie przygotowany na każde wyzwanie. Przestrzenne wnętrze, solidna konstrukcja, wysoki prześwit i napęd 4×4 umożliwiają nie tylko komfortową jazdę asfaltową drogą, ale też po piasku, leśnymi koleinami czy nawet pokonywanie drobnych przeszkód wodnych (głębokość brodzenia zgodnie z wyświetlanym wskaźnikiem wyniosła nawet 0,9 m).

Land Rover Discovery auto od tyłu

Auto idealnie nadaje się do ciągnięcia dużej przyczepy (uciąg do 3,5 tony). W terenie i podczas przejażdżek po wzniesieniach pomocne okazują się systemy All Terrain Progress Control i Hill Descent Control.

2. Przestrzeń dla 7 osób

Tak, to prawda. Nawet 7 osób może komfortowo podróżować, co prawda raczej na krótkich dystansach. Generalnie jest to opcją, ponieważ 2 miejsca w trzecim rzędzie bardziej nadają się dla dzieci, ale ograniczają przestrzeń bagażową.

Inteligent Seat Fold umożlwia faktycznie łatwe i intuicyjne składanie ostatnich foteli, dzięki czemu możemy ulokować tak ok. 2400 litrów bagażu.

3. Dotykowy ekran z systemem PIVI

Elektronika na dobre wkroczyła także aut do niedawna uważanych za terenowe. System multimedialny Pivi Pro z ekranem dotykowym 11,4 cala dostarcza w łatwy sposób wszystkich niezbędnych informacji oraz umożliwia konfigurację pojazdy zgodnie z naszymi potrzebami.

Land Rover Discovery panel środkowy

Szczególnie w terenie, a także podczas parkowania przydaje się obraz „z lotu ptaka” oraz funkcja ClearSight Groun View pokazująca widok na drogę przez przezroczysty samochód. Obsługa systemów i jakość obrazów są wzorowe. Nie zmusza do większej niż to niezbędne uwagi i nie odrywa od obserwacji drogi przed nami.

4. Nowoczesne silniki

Nasz testowy Land Rover wyposażony był w 300-konny, 2-litrowy silnik benzynowy sprzęgnięty z 8-stopniowym automatem. Choć do wyboru mamy także diesle (249 lub 300 KM) ja zostałbym przy benzynowym. Spalanie w trasie mimo sporej wagi i wielkości auta jest akceptowalne.

Land Rover Discovery silnik

Mieszana trasa autostrada-droga szybkiego ruchu-zwykła szosa-lekki teren wymagała od silnika 11,5 l/100 km. Zalety benzynowca docenimy w naszym klimacie zwłaszcza zimą, gdy szubko odda nam niezbędne ciepło do wnętrza. Przy rozsądnej, nie tzw. sportowej jeździe nie będziemy narzekać na kłopoty z przyspieszaniem. Ale kto ściga się Land Roverem Discovery…

Land Rover Discovery zegary

5. Przyjazne wnętrze

Wsiadając do Land Rovera i podróżując nim narzekać możemy tylko na jedno – że trzeba już wysiąść. Wygodne podgrzewane siedziska, izolacja od zewnętrznych hałasów i znakomity system audio sprawiają, że w aucie czujemy się jak w dobrze wyposażonym i zaprojektowanym domu.

Land Rover Discovery kokpit

Kierujący, dla którego podróż zawsze wiąże się z większym wysiłkiem wysiada nawet po kilkuset kilometrach z poczuciem niedosytu – można by przejechać jeszcze dalej…

6. Współpraca z urządzeniami mobilnymi

Land Rover Discovery dobrze jest przygotowany do cyfrowej teraźniejszości. Aplikacja Remote umożliwia zdalne sterowanie niektórymi funkcjami auta zanim ruszymy w drogę.

Land Rover Discovery przednie fotele

Połączenie z niezbędnymi w tych czasach smartfonami (w tym wypadki iPhone) jest szybkie i łatwe. Pasażerowie docenią liczne punkty ładowania, w tym dostępną jako opcja bezprzewodową ładowarkę ze wzmacnianiem zasięgu.

7. Możliwości terenowe

Tu nie ma kompromisów. Discovery poradzi sobie w każdych warunkach: na śniegu, w błocie, piaski i wodzie. Sterując napędem 4×4 system Terrain Response tak rozłożą moment obrotowy między osiami i kołami, by nawet na chwilę nie utracić niezbędnej przyczepności.  

Land Rover Discovery front auta

Dla przeciętnego użytkownika nie jest ważne jak to działa, tylko by mógł skupić się na utrzymaniu kierunku jazdy. Może pomóc sobie konfigurując własne oczekiwania. Dodatkowo auto (jego systemy np. Wade Sensing) ostrzegą przed przekroczeniem granicy (w tym wypadku głębokości brodzenia).

8. Bagażnik

Discovery idealnie nadaje się do długich podróży i wypadów w teren. Elastyczność i łatwość aranżacji wnętrza (od 258 do 2391 litrów bagażu) umożliwia skonfigurowanie go według naszych potrzeb.

Land Rover Discovery bagażnik

Podczas postoju przyda się elektryczna dolna klapa, na której nie tylko możemy usiąść, rozpakować bagaż, ale też przygotować posiłek.

9. Akcesoria

Ten punkt jest bardzo bogaty. Mamy dodatki praktyczne i estetyczne. Możemy np. dodać stylowe stopnie boczne, bagażnik dachowy do przewozu np. kajaków, a nawet siedzenia na klapę bagażnika by nie zabierać fotelika turystycznego. Dla dzieci mamy orygianlne foteliki bezpieczeństwa a dla „braci mniejszych” urządzenia do mycia, maty miski i gryzak. Nie zapominajmy o szyberdachu, który nie tylko doświetla wnętrze ale też umożliwia patrzenie w niebo.

Land Rover Discovery szyberdach

10. Wygoda i bezpieczeństwo

Ten punkt powinien właściwie rozpoczynać listę, bo przecież podróż musi być przede wszystkim bezpieczna. W wypadku Discovery oprócz systemów wspomagających, stref zgniotu i poduszek pomocny okazuje się choćby Clear Expert Monitor, który ostrzega wysiadających przed zbliżającym się autem bądź rowerzystą.

Cóż nam po komfortowej podróży zakończonej taki zdarzeniem? Pomocna jest też możliwość automatycznego obniżenia o 40 mm auta, by ułatwić wsiadanie i wysiadanie. Gdy dodamy do tego wysuwane stopnie boczne, jak w amerykańskich autach…

PODSUMOWANIE

Land Rover Discovery to auto dla osób ceniących sobie wolność i niezależność. Dojedziesz nim komfortowo i bezpiecznie wszędzie. 90% procent, które napotkasz na swoje drodzy, choćby w lesie, nad jeziorem czy górach pokonasz bez problemów. Czy warto zatem zapłacić za niego prawie 400 tysięcy złotych? Jeśli nimi dysponujemy na pewno tak.

Land Rover Discovery front auta

 

Ryszard Turski

Fot. autor

 

Land Rover Discovery R-Dynamic SE

Silnik Turbodoładowany, R-4, benzynowy, 1997 ccm
Maksymalna moc 300 KM przy 5500 obr./ min
Maksymalny moment obrotowy  400 Nm przy 1500-4000 obr./ min
Skrzynia biegów Automatyczna – 8
Napęd 4×4 (AWD)
Długość/ szerokość/ wysokość   4956/2000/1846 mm
Rozstaw osi  2923 mm
Prześwit  285 mm
Pojemność bagażnika  1137-2406 l
Pojemność zbiornika paliwa  90 l
Masa własna  2209 kg
0-100 km/h  7,6 s
V-maks.  229 km/h
Średnie zużycie paliwa (homologowane/ test)  11,0/11,5 l/100 km
Cena od 330.300 (373.580 – testowa) zł

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW ALPINA na Tokio Motor Show – B3 sedan i inne – PREMIERA

Za kilka dni Tokyo Motor Show - wystawa o bogatej tradycji dla ALPINY - otworzy swoje podwoje dla odwiedzających z całego świata. Najważniejsze wydarzenia na naszej wystawie: Ekskluzywna światowa premiera BMW ALPINA B3 Limuzyna, która uzupełnia naszą rodzinę B3 po prezentacji Touring podczas tegorocznego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Alpina nie ogłosiła jeszcze konkretnej specyfikacji tego…

JUKE

Test nowego Nissana JUKE

Nissan JUKE zadebiutował 2010 roku wprowadzając miejskiego crossovera z zupełnie nowym stylu. JUKE przełamał kanony obowiązujące na europejskim rynku motoryzacyjnym. Do tamtej pory w ofercie żadnej z marek nie było takiego samochodu. JUKE ze swoim odważnym designem, był orzeźwiającą alternatywą dla tradycyjnych modeli dostępnych w tamtym okresie. Nowy model zadebiutował w 2019. Otrzymaliśmy do testów wersję…