Zoom-zoom. Przemyślana filozofia Mazdy - Trends Magazines

Zoom-zoom. Przemyślana filozofia Mazdy

Mazda w 2020 roku będzie obchodziła 100. urodziny. Zapraszamy na małą, ekscytującą przejażdżkę w przeszłość.

Mazda – skąd się wzięła nazwa? Pochodzi od Ahury Mazdy, według historycznych zapisków staroirańskiego boga mądrości, inteligencji i harmonii. Jego kult nazwano mazdaizmem, który z kolei jest podstawą zaratusztianizmu. Nie będziemy już bardziej wnikać w boskie pochodzenie Mazdy, tym bardziej że ma ona jednak założyciela z krwi i z kości – Jujiro Matsudę. Co ciekawe, był on tak uznanym, skutecznym i lubianym biznesmenem, że doczekał się pomnika z brązu w Hiroszimie, gdzie Mazda wciąż ma swoją siedzibę.

Historia Mazdy zaczęła się w 1920 roku, kiedy to Matsuda-san założył firmę Toyo Cork Kogyo. Zajmowała się ona sprzedażą części zamiennych do samochodów. Pierwsze auto Mazdy w historii – trzykołowa MazdaGo – wyjechało na drogi w 1931 roku. Właściwie był to motocykl z przestrzenią ładunkową, ot, taki mikropikap. W czasie drugiej wojny światowej Mazda specjalizowała się w produkcji broni. W wyniku zrzucenia bomby atomowej na Hiroszimę w sierpniu 1945 roku uległa, jak całe miasto, zniszczeniu. Po wojnie firma została odbudowana i zaczęła swoją samochodową ekspansję.

W 1960 roku pojawił się pierwszy dwuosobowy model osobowy Mazdy – R360 Coupé, który był jednym z pierwszych i najpopularniejszych w tamtym czasie samochodów kei (minimalne auto zwolnione z wielu podatków, które powstało po drugiej wojnie światowej po to, by zachęcić Japończyków do kupowania samochodów zamiast skuterów), a do tego najlżejszym autem na rynku (380 kg) i bardzo zaawansowanym jak na swoje czasy. Miał nowoczesne hamulce bębnowe, niezależne zawieszenie wszystkich kół i czterostopniowy automat (rywale mieli trzybiegowy).

W 1961 roku na drogi wyjechało pierwsze czteroosobowe auto z Hiroszimy (Carol 360). Ten model jest o tyle ważny, że miał pod maską drugi najmniejszy 4-cylindrowy silnik świata o pojemności 0,358 ccm (tylko miniciężarówka Hondy miała mniejszy – 0,356 ccm). Co jeszcze warto o tym aucie wiedzieć? Na przykład to, że jego 18-konna jednostka była jedną z pierwszych, które w całości były wykonane z aluminium, ha!

Równie ważny był model 110S Cosmo Sport z 1967 roku. To tak zwany halo car, którego zadaniem jest wywołanie emocji wokół marki i pokazanie, w jakim kierunku zmierza firma. W jakim więc poszła? Cosmo miał pod maską silnik Wankla, którego nie zastosowano wcześniej w żadnym innym modelu. Auto wzięło udział w bardzo wymagającym 84-godzinnym wyścigu Marathon de la Route na niemieckim torze Nürburgring. Mazdy prowadzone przez Japończyków przez 82 godziny zajmowały czwarte i piąte miejsce, ale na dwie godziny przed końcem uległy awarii (posłuszeństwa odmówiła tylna oś) i auta musiały wycofać się z wyścigu.

Takich problemów nie miał model prowadzony przez belgijską załogę, która ostatecznie zajęła czwarte miejsce. W latach 60. i 70. wiele firm eksperymentowało z silnikiem Wankla, ale szybko z niego rezygnowały z powodu awaryjności i sporego spalania. Mazda sukcesywnie unowocześnia ten typ napędu i choć obecnie stosuje go wyłącznie w modelu RX-8, to można powiedzieć, że jest jedynym producentem, który Wankla się nie boi. Owszem, zwykły silnik benzynowy byłby pewnie tańszy, mocniejszy i lepszy, ale dzięki temu niecodziennemu sercu model RX-8 jest jednym z najciekawszych samochodów na rynku, a Mazda, dzięki swojemu uporowi uchodzi za jedną z najbardziej innowacyjnych firm w branży.

Co ciekawe, modele opisane powyżej, jak i wszystkie kolejne, nosiły nazwę Mazda, choć firma oficjalnie przyjęła ją dopiero w 1984 roku. Nieco wcześniej, bo w 1968 roku, pewien diler Mazdy z Tokio uznał, że skoro tak często bierze udział w wyścigach i wygrywa w przerobionych przez siebie autach Mazdy, to warto założyć przy salonie profesjonalny warsztat, w którym będą powstać sportowe modele Mazdy. Jak pomyślał, tak zrobił. Potem owo sportowe ramię dilera stało się częścią Mazdy, w efekcie czego powstały nie tylko bardzo szybkie modele z serii MPS lub Mazdaspeed, ale także jedyne wyścigowe auto w historii, które wygrało wymagający 24-godzinny wyścig Le Mans z silnikiem Wankla pod maską 787.

Czym jeszcze zasłynęła Mazda? Jako pierwsza przedstawiła samochód, którego silnik napędzany może być i benzyną, i wodorem (RX-8 Hydrogen). Mazda 626 z 1987 roku była natomiast pierwszym autem, którego tylne koła skręcały w przeciwnym kierunku niż przednie przy niskich prędkościach (ułatwiało to manewrowanie) i w tym samym przy wyższych prędkościach (co poprawiało właściwości jezdne). Eunos (luksusowa marka Mazdy) Cosmo z 1990 roku był z kolei pierwszym autem wyposażonym w nawigację.

Co jeszcze warto wiedzieć o Maździe? Zmieniała swój znaczek pięć razy (ostatni pochodzi z 2000 roku), kieruje się filozofią zoom-zoom, co można przetłumaczyć jako brum-brum i oddaje przyjemność związaną z prowadzeniem (fajnego) auta, a przez prawie 100 lat wyprodukowała dziesiątki milionów aut miliony samochodów. Każdy jej się udał.

Filip Otto, fot. Mazda

Podobne

Nissan kończy z silnikami spalinowymi

Nissan to pierwsza japońska marka, która definitywnie kończy prace na rozwijaniem nowych jednostek spalinowych na globalnych rynkach. Jedynym wyjątkiem ma być USA. Wielu producentów samochodów przestawia swoje tory na rozwój technologii elektrycznej i rezygnuje z nowych rozwiązań w silnikach spalinowych. Na razie jedynie BMW zdaje wyłamywać z tego trendu, a do producentów porzucających nowe technologie…

Nowy wymiar komunikacji z pojazdem- cyfrowy kokpit nowego Golfa

Nowy Golf wkrótce pojawi się na rynku z rewolucyjnym kokpitem, który jest całkowicie zdigitalizowany i podłączony online. Cyfrowy kokpit, który jest standardem, obejmuje zestaw wskaźników, system audio-nawigacyjny i wielofunkcyjną kierownicę. Razem tworzą one pierwszy poziom komunikacji, na którym praktycznie wszystkie wyświetlacze i elementy sterujące są digital. Suwaki dotykowe umożliwiają dostęp do regulacji temperatury i głośności, a…