"Zlotowe wspominki"- Bilsport Performance Show- WSPOMNIENIA - Trends Magazines
21 czerwca 2021

Tuning, modyfikacje, porady – BMW, VW i inne

previous arrow
next arrow
Slider

“Zlotowe wspominki”- Bilsport Performance Show- WSPOMNIENIA

Jeżeli nie kojarzycie nazwy z tytułu, to możliwe że jako pasjonaci marki BMW nie znacie największego zlotu entuzjastów motoryzacji w całej Skandynawii. 

Od wielu lat w miejscowości Jönköping przez 4 dni ma miejsce prawdziwe motoryzacyjne święto. Datę łatwo zapamiętać, ponieważ zawsze pokrywa się z Wielkanocą.

Gośćmi specjalnymi tegoroczengo Bilsport Performance Show  byli Ken Block oraz Aaron Kaufman. Ken „Hoonigan” Block legenda i motoryzacyjny świr driftujący nawet betoniarką. Urodzony w 1967 roku w Californii bohater filmów Gymkhana oglądanych przez 550 milionów na całym świecie, swój debiut w WRC zaliczył dopiero w wieku 38 lat. Uśmiechnięty Hooningan spotykał się z fanami promując markę Sonax. W ciągu kolejnych lat stało się też tradycją, że co roku Bilsport Performance Show odwiedza któraś z gwiazd amerykańskich serii o stylizacji i modyfikacjach aut. W tym roku był to znany z emitowanego na kanale Discovery programu Shifting Gears Aaron Kaufman.

Przeglądając moje zdjęcia z tegorocznych targów w centrum ELMIA mam nadzieję że waszą uwagę zwróci pomarańczowy kolor. Odrestaurowany w najmniejszych nawet detalach przez Eirika Wenaasa  z Norwegii bolid rodem z torów wyścigów DTM. BMW M3 E30 pochodzi z 1992 roku, oficjalnej daty zakończenia produkcji E30 dla DTM. Ja patrząc na ten samochód jedyne na czym mogę skupić swoje myśli to jak można poczuć się w nim na torze. Radosna pomarańczowa barwa lakieru wyróżniała także inny ciekawy obiekt – BMW 1602 Turbo z 1972 roku, zmodyfikowane przez Niclasa Agrena. Auta z grupy LOW LIFE of SWEDEN przyzwyczaiły już nas do niepowtarzalnego stylu, jednak to 1602 robi na żywo naprawdę ogromne wrażenie.

Jak co roku sporo działo się na scenie zaprezentowanych driftowozów. Białe BMW E30 Robina z silnikiem z E34 M5 podciągniętym na 621 KM oraz 951 Nm najlepiej prezentuje się na żywo na torze. Kilka metrów dalej w hali A kolejny amator driftingu – fioletowe BMW E30 z Norwegii z V8 pod maską. Tegoroczna statystyka obecności modelu E30 na metr kwadratowy była wyjątkowo wysoka. Ciekawy kontrast stanowiły dwie z nich: niebieska, poszerzona i przebudowana BMW E30 Fredrika Larssona z silnikiem od M5 V10, zablokowanymi vanosami, turbosprężarką DTA S100 GIK TURBO wysterowaną na 535 KM oraz 545 Nm a także białe E30 coupe z 1986 roku Hugo Ohlsson, z ładnymi felgami BBS, skręconym do granic limitu gwintem oraz wyczyszczona komorą silnika.

Zostańmy przy serii 3 jeszcze na krótką chwilę – czarne E21 323i z 1979 roku Christoffera Akstroma z motorem od M5 i sporą ilością pracy włożoną we wszystkie detale auta – z pewnością zasługuje na uwagę.

Plac wydzielony dla BIMMERS OF SWEDEN zawsze pełne jest aut nietuzinkowych. W tym roku podziwiać mogliśmy tutaj BMW 1602 Turbo, M4 Schmiedmann, E38, E28. Grupa co roku organizuje zlot pod koniec maja na torze wyścigowym Mantorp w Szwecji.

Bilsport Performance Show jest ciekawą imprezą ze względu na obecność auta z całej Skandynawii. Przykładem jest białe E28 z 1985 roku z numerem bocznym 44. Zmodyfikowane przez Mortena Kapi auto przygotowane zostało na tor wyścigowy. Piątka ma pod maską motor S54B32 (Z3 M/M3 E46), jednak tutaj w wersji ulepszonej o turbosprężarkę. Z kiedyś atmosferycznego silnika dzięki „dmuchawce” od Precision Turbo z motoru wykrzesano 800 KM oraz 900 Nm.

Dla fanów aktualnych i nowszych modeli BMW bardziej interesujące będą z pewnością auta typu BMW 235iX „The Hulk” (453 KM i 650 Nm ) będąca wizytówką firmy Stertmanmotorsport , czy też M4 od szwedzkiego Schmiedmanna w krwisto czerwonym kolorze z karbonowym dachem. Nawet miłośnicy rodzinnych wersji typu Touring mieli na czym zawiesić oko. Mojej uwadze nie mogły umknąć srebrne F31 z 2015 roku Tobiasa Friberga czy zaparkowane obok siebie fioletowe E34 oraz białe z czarnym dachem BMW 328 z 2015r.

W kolejce do opisania zaparkowanych jest kilkanaście innych aut, ale tym razem musimy zadowolić się wyłącznie foto relacją. Mam nadzieję, że kiedyś na największych skandynawskich targach dla pasjonatów motoryzacji wreszcie pojawi się polska delegacja samochodów, których nikt nigdy i nigdzie nie powstydzi się.

Mikołaj Urbański

Fot. autor

Podobne

Bułgarski pomysł na tuning BMW serii 6

W świecie tuningu granice są wyznaczane wyłącznie przez wyobraźnię konstruktorów. Doskonałym przykładem jest projekt Bullshark, za którym stoi bułgarska firma Vilner. Kruczoczarne BMW serii 6 diametralnie różni się od pierwowzoru. Tuner poszedł na całość i zmodyfikował praktycznie każdy element karoserii – maskę, błotniki, lusterka, progi, klapę bagażnika, zderzaki i pas przedni. Elementy zostały ręcznie wykonane…

VW_Golf_Mk1_cabrio_1.8_tuning

Tuning VW Golfa I Cabrio 1.8 l – mrok i klasyka

Forumowy pseudonim Dominika wskazuje na zainteresowanie muzyką drum'n'bass. Jednak jego Golf I Cabrio kojarzy się z popularnym również w Niemczech rockiem z elementami muzyki poważnej. Cechy charakterystyczne dla stylu German – ciemno, nisko i szeroko, łączy z założeniami Cult Style'u, czyli klasycznie, nisko i estetycznie. Wyprodukowane w 1991 roku auto, które służy do jazdy po…