BMW od zawsze cieszyło się dużą popularnością wśród zwolenników modyfikacji, zwłaszcza model E36. Dzięki temu wszelkie szlaki dawno już zostały przetarte. Niestety, mówiąc wszystkie, trzeba mieć na myśli również te zmiany, do których nigdy nie powinno dojść. Białe E36 Filipa to czysty performance, auto budowane po to, aby dawało radość z jazdy, a przy tym prezentujące się lepiej niż niejedna forumowa lalka.
Zacznijmy od tego, co w tym aucie jest najważniejsze, czyli od silnika. Seryjnie była to 6-cylindrowa rzędowa jednostka o pojemności 2,5 litra – M50B25. Motor został rozebrany na części pierwsze, blok obrobiony, oringowany, następnie założony kuty obrabiany wał z silnika o pojemności 2,8 litra, a wszystko złożone na nowych pierścieniach i spasowanych z wałem panewkach. Następnie cylindry wypełniły tłoki zmieniające stopień sprężania na 8:1. Głowica została poddana całkowitemu remontowi, założono nowy rozrząd, komplet oryginalnych uszczelek, pompę wody oraz węże podciśnienia.
Właściciel wykonał również spływ oleju w obudowę rozrządu, założył chłodniejszy termostat w aluminiowej obudowie oraz pomalował pokrywę zaworów na czerwono. Wszystkie części zostały chemicznie oczyszczone, a silnik złożony z chirurgiczną precyzją w prawie sterylnych warunkach. Całość zalano pełnosyntetycznym Motulem 300V Competition 15W50. Tak przygotowana jednostka była gotowa na przyjęcie ogromnych obciążeń i generowanie jeszcze większej mocy.
Na przedzie auta wzrok od razu przykuwa ogromny intercooler o wymiarach 600 x 400 mm. Mimo takich wymiarów dla lepszego chłodzenia zainstalowany jest jeszcze natrysk płynu. Powietrze przepływa przez orurowanie ze stali kwasoodpornej o średnicy 60 mm, połączone 4-krotnie zbrojonymi złączkami silikonowymi. Nadmiar powietrza wyrzuca zawór upustowy Tial Q.
Za całe zamieszanie odpowiedzialna jest turbosprężarka Garrett GT35 zamontowana na wykonanym ze stali kwasoodpornej kolektorze up mount. Gazy wydechowe odprowadzane są przez 3-calowy downpipe, a następnie 3-calowy układ wydechowy połączony szybkozłączkami z cybantami śrubowymi wykonanymi przez właściciela, czyli HyperTech Racing. Całość regulowana jest wastegate’em Tial MV-S.
Taka jednostka potrzebuje odpowiedniej ilości paliwa. Odpowiedzialna za to jest pompa Walbro gss341 wraz z listwą paliwową z E36 M3 oraz wtryskami Bosch 460cc/min. Nad ciśnieniem paliwa panuje regulator Tomei. Aby całość pracowała w optymalnej temperaturze, Filip założył wentylator firmy Spal sterowany termowłącznikiem z możliwością ręcznego włączania z kabiny kierowcy, zainstalował chłodnicę oleju Mocal oraz chłodzenie turbosprężarki płynem.
Takim kompletem steruje komputer typu standalone ECUMASTER EMU. Pozwolił on optymalnie wystroić silnik oraz dodatkowo umożliwia np. korekcję ciśnienia doładowania względem biegu czy sterowanie natryskiem płynu na intercooler. Pracę silnika pomagają monitorować zegary ciśnienia doładowania, ciśnienia i temperatury oleju oraz temperatury gazów wydechowych.
Za przekazywanie mocy oraz momentu obrotowego odpowiedzialna jest 6-biegowa skrzynia z E90 335i, wzmocniony docisk i tarcza sprzęgła oraz koło zamachowe jednomasowe przystosowane do tego docisku. Auto ma 18-calowe felgi BMW, na które założone są opony typu slick – z przodu Michelin S9F 240/640, z tyłu Dunlop SP Sport 250/640.
W takim projekcie nie mogło zabraknąć modyfikacji zawieszenia. Aby auto stabilnie się prowadziło, seryjne zawieszenie zastąpił gwintowany zestaw FK, zaś wszystkie gumy odpowiedniki z poliuretanu.
Nadrzędnym celem Filipa były osiągi, jednak zadbał on też o agresywny wygląd auta. Fabrycznie czarne coupé zostało pomalowane na biało, a szyby przyciemniono. Zamontowany został prawie kompletny zestaw od M3, czyli tylne lampy i zderzak, progi, listwy boczne, przedni zderzak. Z przodu zamontowane zostały również przedliftingowe lampy z soczewką, kierunkowskazy clear oraz poliftingowy grill. Złożone zostały też błotniki przednie z bocznymi kierunkowskazami.
W środku są tylko dwa fotele kubełkowe Mirco S3 z pasami szelkowymi Takata, czarna podsufitka oraz kierownica z M3. Całe wnętrze od foteli przednich w tył zostało wyjęte w celu odelżenia auta.
Projekt został porządnie przemyślany i dopracowany. Właścicielowi tego E36 – Filipowi z HyperTech Racing, który wszystko zaplanował i własnoręcznie zrealizował, zarówno od strony mechanicznej, jak i elektronicznej, należą się słowa uznania. Trudno powiedzieć, co daje więcej funu – budowa takiego auta czy użytkowanie go. Możemy jedynie pozazdrościć Filipowi, że doświadczył obu tych rzeczy. Prezentowane coupé to auto na wolne wieczory, na co dzień Filip jeździ równie ciekawym E38.
Łukasz Miturski
Fot. autor
BMW E36
SILNIK: M50B25 – stroker na 2,9 litra złożony od podstaw w Hypertech Racing, wszystkie podzespoły odpowiednio przygotowane i obrabiane pod doładowanie, blok 2,5 l obrabiany, oringowany, kuty obrabiany wał z 2,8 l, korbowody z 2,5 l, nowe: uszczelki OEM, węże podciśnienia, panewki spasowane z wałem, pierścienie, pompa wody, rozrząd, tłoki cr 8:1, głowica 2,5 l po całkowitym remoncie, spływ oleju w obudowę rozrządu, podstawka pod czujniki do wskaźników wykonana przez HyperTech Racing, pokrywa zaworów malowana proszkowo na czerwono, chłodniejszy termostat w aluminiowej obudowie, olej Motul 300V Competition 15W50, wszystko wymyte chemicznie, składane w clean roomie
UKŁAD DOLOTOWY: intercooler 600 x 400 z natryskiem płynu, 60-milimetrowe orurowanie ze stali kwasoodpornej, złączki silikonowe 4-krotnie zbrojone– wytrzymałość 5 barów, mocne cybanty śrubowe, BOV Tial Q, filtr HKS
UKŁAD WYDECHOWY: turbosprężarka Garrett GT35, kolektor ze stali kwasoodpornej typu up mount, 3-calowy down pipe, 3-calowy wydech na szybkozłączkach z cybantami śrubowymi HyperTech Racing, wastegate Tial MV-S wpuszczony w wydech
ELEKTRONIKA/WSKAŹNIKI: komputer standalone ECUMASTER EMU, wskaźniki: ciśnienia doładowania, ciśnienia oleju, temperatury oleju i temperatury gazów wydechowych, natrysk płynu na intercooler sterowany przez EMU oraz przyciskiem, zawór sterowana ciśnieniem doładowania MAC, korekcja ciśnienia doładowania względem biegu
UKŁAD PALIWOWY/WTRYSKOWY: pompa paliwa Walbro gss341, wtryski Bosch 460cc/min, regulator cisnienia paliwa TOMEI, listwa paliwowa E36 M3
UKŁAD CHŁODZENIA: wentylator Spal przed chłodnicą włączany termowłącznikiem z możliwością ręcznego włączenia z wnętrza auta, podstawa filtra oleju E36 M3 z chłodnicą oleju, chłodnica oleju MOCAL, chłodzenie turbosprężarki płynem
UKŁAD NAPĘDOWY: 6-biegowa skrzynia z E90 335i, wzmocniony docisk i tarcza sprzęgła, odelżone koło zamachowe jednomasowe przystosowane do docisku, nowe łożysko oporowe
ZAWIESZENIE: zestaw gwintowanego zawieszenia FK, elementy gumowe zastąpione poliuretanami, wahacze, wózek i cała reszta pomalowane proszkowo
KOŁA/OPONY: 18-calowe felgi BMW, opony z przodu Michelin S9F 240/640, z tyłu Dunlop Sp Sport 250/640
NADWOZIE: przyciemnione szyby, poliftingowy grill, przedliftingowe lampy z soczewką, błotniki przednie z kierunkowskazami, kierunkowskazy clear, pakiet od M3: tylne lampy i zderzak, progi, listwy boczne, przedni zderzak
WNĘTRZE: czarna podsufitka z M3, kierownica z M3, fotele kubełkowe Mirco S3, pasy szelkowe Takata, wyjęte całe wnętrze od przednich foteli w tył
(BMW TRENDS 6/2013)