Chciałbyś mieć M Powera, ale jest kryzys i boisz się kosztów? Mamy alternatywę! - Trends Magazines
15 kwietnia 2021

Chciałbyś mieć M Powera, ale jest kryzys i boisz się kosztów? Mamy alternatywę!

Uzywane BMW 550i E60

Marzysz o M5 i chciałbyś uniknąć kosztownych problemów? Poszukaj E60 w wersji 550i z M-pakietem. To bardzo szybkie auto z charakterem, które będziesz w stanie utrzymać.

Projektując M5 E60 inżynierowie M GmbH poszli na całość. Wysokoobrotowe, inspirowane technologią z Formuły 1 wolnossące 5.0 V10 to dzieło sztuki. Cieszy, dopóki nie trzeba go naprawić. A problemy z panewkami wcale nie należą do rzadkości. Częste i jeszcze trudniejsze do naprawienia mogą okazać się mankamenty zautomatyzowanej skrzyni SMG. Działa błyskawicznie, jednak ma skomplikowany osprzęt oraz drogie i trudno dostępne części. Niestety, mocno szkodliwe dla przekładni okazują się próby pełnego wykorzystania osiągów samochodu – w szczególności starty z wykorzystaniem procedury startowej. Koszty utrzymania M5 winduje też egzotyczność wielu elementów nadwoziowych czy zawieszeniowych.

Uzywane BMW 550i Touring

Limuzyna czy kombi?

Kto bierze jednak pod uwagę zdroworozsądkowe kompromisy, powinien bliżej przyjrzeć się wersji 550i. Limuzyna lub touring z potężnym wolnossącym 4.8 V8 okazują się tylko nieco wolniejsze od M5 – w sprincie do setki tracą tylko 0,5 s (4,7 s kontra 5,2 s). Samochody mają zupełnie inne charaktery. W M5 nabieranie prędkości czy sama jazda to głośne, brutalne i niezbyt wygodne show. 550i z bardziej komfortowym zawieszeniem czy cichszym wydechem pozwala natomiast kierowcy na chwilę relaksu. Dopasowany jest też sam silnik, który zapewnia niemal równą siłę ciągu w całym zakresie obrotów.

Silnik – na co uważać?

BMW 550i silnik

Jednostka N62B48 cieszy się dobrymi opiniami. Do typowych usterek należą zużyte uszczelniacze zaworowe (koszt naprawy: poniżej 4 tys. zł) oraz rurka łącząca obiegi wodne w głowicach (2 tys. zł). Kosztowne może okazać się uszczelnienie silnika – z wielu motorów sączy się olej.

Warto podkreślić, że silnik 4.8 uchodzi za znacznie solidniejszy od 4.4 V8 (dostępny w wersji 545i), który ma słabszy napęd rozrządu, znane są przypadki porysowania gładzi cylindrów.

Kupić? Za ile?

Uzywane BMW 550i Touring

Mimo upływu czasu 550i kosztuje dużo. Lepiej nie liczyć, że uda się znaleźć ten model za mniej niż 50 tys. zł, a rekomendowany budżet zakupowy to raczej 70 tys. zł. Dlaczego tak dużo, skoro E60 można kupić za połowę tej kwoty? Sekret tkwi w bogatym wyposażeniu samochodów. 550i to topowa wersja, a nabywcy takich samochodów rzadko oszczędzają na dodatkach – skórzanej tapicerce, nawigacji, M-pakiecie i innych udogodnieniach. Poszukiwanie egzemplarza z xDrive jest skazane na niepowodzenie. W tej odmianie napęd na cztery koła nie był oferowany. Po zakupie samochodu warto pomyśleć o dołożeniu szpery. W tak mocnym samochodzie jej brak bywa dokuczliwy – szczególnie gdy kierowca lubi od czasu do czasu wyłączyć DSC i pobawić się jeżdżąc poślizgami.

Uzywane BMW 550i

Na co uważać

     Za sprawą potężnego i niezbyt oszczędnego silnika eksploatacja 550i nie będzie należała do tanich. Ten samochód to już murowany kandydat na youngtimera. Szczególnie w wersji z M-pakietem i ręczną skrzynią biegów. Zapewne pożądanym dodatkiem będzie też akcesoryjny sportowy wydech, który uwolni głębokie brzmienie ośmiu cylindrów. W seryjnym wydaniu 550i brzmi dosyć zachowawczo. Oczywiście priorytetem jest znalezienie bezwypadkowego lub przynajmniej porządnie naprawionego auta. Przypominamy, że BMW E60 ma wiele części z aluminium – niektóre muszą być sklejane z resztą nadwozia. Dochodzi do tego skomplikowana elektronika. Powypadkowy remont w przypadkowym warsztacie to proszenie się o problemy.

Uzywane BMW 550i E60

BMW E60 550i (2005-2010)

Silnik

4.8 V8 (367 KM, 490 Nm)

Skrzynia biegów

6-stopniowa (ręczna lub automatyczna)

Długość/ szerokość/ wysokość

4841/1846/1468 mm

Rozstaw osi

2880 mm

Koła

225/50 R17

Masa własna

1735 kg

0–100 km/h

5,2 s

V maks.

250 km/h

 

To warto wiedzieć:

– 550i to najmocniejsza po M5 wersja BMW E60
– Auto było dostępne jako sedan i touring

 

Tym się nie przejmuj:

– Drobne usterki mechaniczne

 

To warto sprawdzić:

– Zgodność samochodu z oryginałem
– Bezwypadkowość

Szymon Łukasik
Fot. BMW

(BMW TRENDS 4/2019)

Podobne

BMW G21 330i Touring xDrive i BMW E21 320

Rodzinna bitwa, czy dziad pokona wnuka?

Pierwsza historyczna generacja BMW serii 3 miała dawać przede wszystkim frajdę z jazdy i zadowolenie z prowadzenia. Aktualne wcielenie serii 3, szczególnie w nadwoziu Touring, stawia na praktyczność oraz użyteczność. Czy taka zmiana w podejściu do kluczowego modelu marki BMW jest zmianą na lepsze? Dziad - E21 Był rok 1975. W siedzibie BMW czuć było wyraźne poruszenie. Wszyscy, począwszy od ludzi związanych z bawarską…