Zderzenie dwóch epok: BMW 750iL E38 vs BMW 745Le G12 - Trends Magazines

Zderzenie dwóch epok: BMW 750iL E38 vs BMW 745Le G12

BMW 750iL E38 i BMW 745Le G12 widok z przodu

Mogłoby się wydawać, że 25 lat w motoryzacyjnym świecie to szmat czasu. Nowe technologie, świeże pomysły oraz… nowe obostrzenia odnośnie emisji szkodliwych spalin sprawiają, że auta szybko ewoluują. Wystarczy jednak przyjrzeć się bliżej BMW serii 7 E38, aby dojść do wniosku, że najnowsze wcielenie bawarskiej siódemki (G12) jest do swojego dziadka zaskakująco podobne!

Auto mafisów i nie tylko

BMW 750iL E38 i BMW 745Le G12

Seria 7 od zawsze była topem. Topem i marzeniem wielu. Siódemką jeździli możni tego świata. Jeździły nią i nadal jeżdżą gwiazdy kina i estrady. Reprezentacyjną limuzynę polubili także mafiosi. Również z Polski, którzy w latach swojej kryminalnej świetności terroryzowali ulice Pruszkowa i Wołomina w swoich BMW.

BMW 750iL E38 i BMW 745Le G12 bokiem

Pierwsza seria siedem zadebiutowała w 1977 roku. Oznaczone kodem E23 auto stanęło na czele gamy modelowej niemieckiego giganta motoryzacyjnego. Najnowsza wersja topowej limuzyny poddana liftingowi pojawiła się kilka miesięcy temu. Do porównania obu modeli nie wybraliśmy jednak najstarszego egzemplarza. W szranki z pachnącą nowością G12 LCI stanęły dwie siódemki E38. Dlaczego? Ponieważ to właśnie ta generacja limuzyny z Bawarii uznawana jest przez wielu fanów BMW za ostatnią prawdziwą siódemkę tworzoną przed szalonymi czasami Chrisa Bangle’a.

Cała masa podobieństw

BMW 750iL E38 i BMW 745Le G12 widok z przodu

Podobieństwa trzech aut widocznych na fotografiach widać już na pierwszy rzut oka. Nie trzeba być znawcą, aby stwierdzić, że wszystkie trzy samochody powstały w jednym koncernie. Cechy wspólne? Cała masa. Od przedłużonych rozstawów osi w wersjach L aż po charakterystyczne nerki. Właśnie, nerki. Przedni grill w najnowszej siódemce ma wręcz karykaturalne rozmiary. Starsze egzemplarze mają zdecydowanie mniej rzucające się w oczy „ryjki”. Ważne, że klientom z Chin podoba się taki styl, a dalekowschodni rynek jest ważny nie tylko dla BMW.

BMW 750iL E38 i BMW 745Le G12 widok z przodu

Widoczna na zdjęciach seria 7 generacji G12 to odmiana Long. W praktyce oznacza to długie na 5260 mm nadwozie oraz rozstaw osi równy 3210 mm. Siódemka E38 także nie należy do mikrusów. W wersji przedłużonej mierzy 5124 mm długości i ma 3070-milimetrowy rozstaw osi. Nowe samochody rosną i są większe od swoich poprzedników. Ta zasada dotyczy także BMW, jednak seria 7 była i nadal jest po prostu długą i dużą limuzyną, którą bardzo przyjemnie jest być wożonym.

BMW 750iL E38 i BMW 745Le G12 widok z tyłu

Przedłużone wersje zostały wręcz stworzone do pokonywania zarówno krótkich, jak i długich dystansów na tylnej kanapie w iście królewskich warunkach. Podróżujący z tyłu mają do dyspozycji fotele z elektryczną regulacją w wielu płaszczyznach i mnóstwo miejsca, także na nogi.

W przypadku nowego, bogato wyposażonego egzemplarza duże wrażenie robią wyświetlacze oraz monitory. Centralny, umieszczony na desce rozdzielczej, służy głównie szoferowi. Dwa dodatkowe, ulokowane na oparciach przednich foteli, mają umilać podróż osobom siedzącym z tyłu. W podłokietniku znalazło się zaś miejsce na tablet, który nie tylko wyświetla szereg niezbędnych informacji, ale także może służyć do sterowania wieloma funkcjami oraz ustawieniami samochodu.

Za jego pomocą można nie tylko zmieniać stacje radiowe, ale także modyfikować ustawienia foteli, zasłaniać lub odsłaniać rolety przeciwsłoneczne oraz zmieniać kolor podświetlenia nastrojowego. Jednym słowem, kto ma tablet, ten ma władzę. I to doskonale obrazuje, kto w BMW serii 7 jest najważniejszy.

G12 robi wrażenie

Kokpit BMW 745Le G12

Wszystkie technologiczne rozwiązania dostępne w siódemce G12 LCI robią olbrzymie wrażenie. Zaskakujące, że wiele podobnych rozwiązań dostępnych było już ponad 20 lat temu!

Tunel środkowy tylnej kanapy BMW 745Le G12

Elektrycznie regulowana i podgrzewana tylna kanapa? Proszę bardzo. Oddzielna strefa klimatyzacji dla osób siedzących z tyłu? Ależ oczywiście! Lusterka w zagłówkach oraz rozkładane stoliki? Są. Tak jak ekran, mogący pełnić rolę telewizora dla osób zajmujących królewskie miejsca z tyłu. Ba, są nawet lodówka i wygodne podnóżki.

Jeszcze mało? OK, postaram się was zaskoczyć. Ponad 20 lat temu nikt nie znał pojęcia tabletu i faktycznie w klasycznej siódemce tabletu nie ma. Są natomiast praktyczne kartki na sztywnym stelażu, sprytnie wkomponowane w oparcia przednich foteli. Tak, to wszystko i wiele więcej topowa limuzyna BMW oferowała już 25 lat temu! Niesamowite!

Niesamowite silniki

Niesamowite, szczególnie dla wielu fanów czterech kółek, są także jednostki napędowe z poprzednich dekad. Niezapomniane i niepowtarzalne. BMW E38 w wersji 750iL miało pod maską ponad 5-litrowy 12-cylindrowy silnik o mocy 326 KM! Kilkadziesiąt lat temu taki motor nikogo nie dziwił. Był synonimem luksusu i wyjątkowości. Co równie ważne, taki duży, mocny i paliwożerny silnik nie przeszkadzał w ówczesnych czasach ekologom, którzy mieli na głowie inne zmartwienia.

Co prawda w najnowszej siódemce 12-cylindrowy silnik także jest oferowany, jednak stanowi on prawdziwy margines sprzedaży. Znamienny jest także fakt, że V12 w wersji po liftingu ma mniejszą moc (585 KM) niż w wersji przed liftingiem (610 KM). Teraz szczytem popularnej mody są wersje hybrydowe. I w takiej wersji oferowana jest też siódemka.

Gniazdo ładowania BMW 745Le G12

25 lat temu nikt nie myślał o hybrydach. Zużycie paliwa? Właściciel siódemki nie musiał się nim przejmować. 95-litrowy bak i tak zapewniał solidny zasięg, a koszty paliwa grały drugorzędną rolę. Widoczna na zdjęciach G12 LCI to odmiana 745Le. Hybryda typu plug-in z bakiem o pojemności 46 litrów! Tak, to nie pomyłka. Zbiornik paliwa w dużej, ciężkiej i mocnej limuzynie ma mizerną pojemność. Co prawda pod maską nie pracuje jakaś potężna jednostka V12, ale 3-litrowe R6 wyposażone w turbosprężarkę swoje wypić potrafi. Ile dokładnie? Około 12 l/100 km. Lekarstwem ma być silnik elektryczny, na którym da się pokonać około 40 km. Po przejechaniu takiego dystansu należy serię 7 podłączyć do gniazdka i… uzbroić się w cierpliwość.

Dźwignia zmiany biegów

Hybrydowa odmiana współczesnej siódemki jest samochodem dla prawdziwych ekologicznych zapaleńców. Jeśli do nich nie należysz, wybierz jakąkolwiek inną wersję silnikową auta. Z każdej z pewnością będziesz zadowolony.

Wierna tradycji

Pomimo olbrzymiego skoku technologicznego topowa limuzyna z Bawarii pod wieloma względami jest wierna tradycji. Siódemka już grubo ponad 25 lat temu wyznaczała standardy. Zupełnie nowy model także jest wzorem reprezentacyjnej limuzyny. I wszystko wskazuje na to, że w tej kategorii niewiele zmieni się przez kolejne 25 lat!

Paweł Kaczor

Fot. auto

BMW 750iL E38 i BMW 745Le G12 widok z góry

 

                                                                  750iL E38                    745Le G12

NADWOZIE                                            

Długość/ szerokość/ wysokość (mm)            5124/1862/1435                     5260/1902/1485

Rozstaw osi (mm)                                       3070                                      3210

Pojemność bagażnika (l)                              500                                       420

Masa własna (kg)                                        ok. 1900                                2085

Koła                                                           235/50R18                            275/40R20

SILNIK/ NAPĘD

Oznaczenie modelowe                                                                                   

Typ, liczba zaworów                                    V12 48V                                R6 24V

Poj. skokowa (ccm)                                     5379                                     2993

Maks. moc (KM/przy obr./min)                    326 KM/5000                        394 KM/3170

Maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)          490 Nm 3900                         600 Nm/1500–3500

Skrzynia biegów                                          Automatyczna 5                     Automatyczna 8

Napędzana oś                                             tylna                                     4×4

OSIĄGI/ ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                           6,6                                        5,1

V maks. (km/h)                                           250                                       250

Spalanie (l/100 km) śr. katalogowe/test)      13,6                                      2,1/12

CENA

Podstawowa                                               od ok. 15.000                         420.200 zł (740i)

Testowanego modelu                                  ok. 25.000                             800.000 zł (745Le)

Jeden komentarz

Comments are closed.

Podobne

Low X5. Rasowe BMW X5 30d

„Low X” to pojęcie fizyczne związane z pędem cząsteczek jeszcze mniejszych niż proton. „Niewielka cząstka” to także wyrażenie opisujące udział modeli z serii X w liczbie zmodyfikowanych BMW. Tym bardziej należy cenić wyjątkowe egzemplarze, takie jak X5 30d, którym przyjechał do nas Mateusz. Samochód przybył do Polski z Wiednia w 2015 roku. Jest to X5 E53 30d…