Wyścigowy Volkswagen Golf TCR. Szybki i względnie tani!

Wyścigowy Golf TCR. Szybki i względnie tani

Stacjonujący w Hanowerze zespół Volkswagen Motorsport z sukcesem zaangażował się w wyścigi. Z myślą o startach w nich zbudował Volkswagena Golfa TCR.

Wyścigówka powstała według regulaminu serii TCR (Touringcar Racer International Series). Zainaugurowana w sezonie 2015 seria uchodzi za jedną z najbardziej trafionych i perspektywicznych. Wyścigi odbywają się na najlepszych torach całego świata i towarzyszą nawet Grand Prix Formuły 1. Formuła zawodów jest analogiczna z rywalizacją w WTCC, jednak regulaminy rządzące mistrzostwami TCR mają ułatwić utrzymanie w ryzach kosztów startów.

Wartość kompletnego samochodu klasy TRC nie powinna przekroczyć 90 tysięcy euro. Dla porównania dodajmy, że wyścigówki WTCC są ponad trzykrotnie droższe. Z perspektywy kibica przeciętnie zainteresowanego technicznymi detalami i regulaminowymi niuansami samochody obu klas są do siebie bardzo podobne – mają nadwozia z kompozytowymi poszerzeniami, masę dodatkowych wlotów powietrza i pokaźny spojler na klapie bagażnika.

Regulamin wymaga, by silnik wyścigówki TRC wywodził się z jednostki montowanej w ogólnodostępnych modelach. Volkswagen Motorsport sięgnął więc po 2.0 TSI. Optymalizując układ dolotowy, wydech, elektronikę i inne elementy osprzętu udało się uzyskać 330 KM i 410 Nm. W układzie przeniesienia napędu pracuje 6-stopniowe DSG z procedurą startową. Największe zmiany zaszły w układzie jezdnym. Rozstaw kół poszerzono aż o 40 cm. Wyczynowe zawieszenie ma pełną regulację charakterystyki. Nie zapomniano o odpowiednio wydajnych hamulcach. Z przodu pracują 6-tłoczkowe zaciski i wentylowane tarcze o średnicy 378 mm. Z tyłu wystarczyły 2-tłoczkowe zaciski i lite 310-milimetrowe tarcze. Bezpieczeństwo kierowcy zapewniają między innymi: zastrzały rozbudowanej klatki, fotel kubełkowy z elementami chroniącymi głowę, wielopunktowe pasy oraz odporny na pękanie zbiornik paliwa. Volkswagen Motorsport przyznaje, że w pełni wykorzystał potencjał platformy MQB. Budując wyczynowego Golfa, korzystał z doświadczeń Seat Sport, który sezon wcześniej opracował wyścigowego Leona Cup Racer. Efekt synergii przyspieszył prace nad Volkswagenem i obniżył ich koszt. Warto dodać, że Leon jest obecnie najbardziej popularną wyścigówką w mistrzostwach TCR. Stan rzeczy nie powinien dziwić. Hiszpański brat Golfa świetnie wygląda, doskonale jeździ, a Seat Sport jasno stawia sprawę, udostępniając w sieci instrukcje serwisowe, cenniki części zamiennych, koszt roboczogodziny przy rewizji silnika, a nawet informacje o charakterystyce pracy wybranych podzespołów.

Już pierwszy oficjalny start w zawodach pokazał duże możliwości Golfa TCR. W debiucie za kierownicą nowej wyścigówki Hiszpan Pol Rosell wygrał drugi wyścig na austriackim torze Red Bull Ring (w pierwszym zajął szóste miejsce). Bojowy chrzest wyścigowego Golfa wypadł pomyślnie. W sezonie 2016 Golf TCR był bezkonkurencyjny. Za jego kierownicą Stefano Comini sięgnął po mistrzostwo w klasyfikacji generalnej.

Łukasz Szewczyk

Fot. VW

Volkswagen TCR-Golf
Silnik 2.0 TSI
Maks. moc 330 KM przy 6200 obr./min
Maks. moment obrotowy 410 Nm przy 2500 obr./min
Skrzynia biegów 6-stopniowa DSG
Długość/ szerokość 4555/ 1945 mm
Rozstaw osi 2665 mm
Prześwit 70 mm
Koła 18-calowe
Masa własna 1260 kg
(z kierowcą)

Podobne

BMW w Ameryce. Continental Tire SportsCar Challenge

Najznamienitsze tory, mocna stawka, a wśród nich wielu zawodników za kierownicami BMW – tak w skrócie można opisać rozgrywane w USA i Kanadzie zawody Continental Tire SportsCar Challenge. Wciąż popularne stwierdzenie, że za oceanem liczy się tylko ściganie w American LeMans Series, NASCAR czy IndyCar jest grubą przesadą. Nim kierowcy zdobędą umiejętności i pozyskają sponsorów…

Tuning-VW-Golf-2-GT-Special-widok z przodu

Niepowtarzalny Golf 2 GT Special

Volkswagen Golf 2 GT w wersji Special nie jest najszybszym, najładniejszym ani najlepszym autem na świecie. Co więcej, nie jest też wersją najbardziej poszukiwaną czy unikatową. Jednak Steffano nie potrafi bez niego żyć. Historia tego auta zaczęła się w 1992 roku, kiedy opuściło bramy fabryki VW. Zielone z niezłą, choć nie najbogatszą wersją wyposażenia nie…