Stacjonujący w Hanowerze zespół Volkswagen Motorsport z sukcesem zaangażował się w wyścigi. Z myślą o startach w nich zbudował Volkswagena Golfa TCR.
Wyścigówka powstała według regulaminu serii TCR (Touringcar Racer International Series). Zainaugurowana w sezonie 2015 seria uchodzi za jedną z najbardziej trafionych i perspektywicznych. Wyścigi odbywają się na najlepszych torach całego świata i towarzyszą nawet Grand Prix Formuły 1. Formuła zawodów jest analogiczna z rywalizacją w WTCC, jednak regulaminy rządzące mistrzostwami TCR mają ułatwić utrzymanie w ryzach kosztów startów.
Wartość kompletnego samochodu klasy TRC nie powinna przekroczyć 90 tysięcy euro. Dla porównania dodajmy, że wyścigówki WTCC są ponad trzykrotnie droższe. Z perspektywy kibica przeciętnie zainteresowanego technicznymi detalami i regulaminowymi niuansami samochody obu klas są do siebie bardzo podobne – mają nadwozia z kompozytowymi poszerzeniami, masę dodatkowych wlotów powietrza i pokaźny spojler na klapie bagażnika.
Regulamin wymaga, by silnik wyścigówki TRC wywodził się z jednostki montowanej w ogólnodostępnych modelach. Volkswagen Motorsport sięgnął więc po 2.0 TSI. Optymalizując układ dolotowy, wydech, elektronikę i inne elementy osprzętu udało się uzyskać 330 KM i 410 Nm. W układzie przeniesienia napędu pracuje 6-stopniowe DSG z procedurą startową. Największe zmiany zaszły w układzie jezdnym. Rozstaw kół poszerzono aż o 40 cm. Wyczynowe zawieszenie ma pełną regulację charakterystyki. Nie zapomniano o odpowiednio wydajnych hamulcach. Z przodu pracują 6-tłoczkowe zaciski i wentylowane tarcze o średnicy 378 mm. Z tyłu wystarczyły 2-tłoczkowe zaciski i lite 310-milimetrowe tarcze. Bezpieczeństwo kierowcy zapewniają między innymi: zastrzały rozbudowanej klatki, fotel kubełkowy z elementami chroniącymi głowę, wielopunktowe pasy oraz odporny na pękanie zbiornik paliwa. Volkswagen Motorsport przyznaje, że w pełni wykorzystał potencjał platformy MQB. Budując wyczynowego Golfa, korzystał z doświadczeń Seat Sport, który sezon wcześniej opracował wyścigowego Leona Cup Racer. Efekt synergii przyspieszył prace nad Volkswagenem i obniżył ich koszt. Warto dodać, że Leon jest obecnie najbardziej popularną wyścigówką w mistrzostwach TCR. Stan rzeczy nie powinien dziwić. Hiszpański brat Golfa świetnie wygląda, doskonale jeździ, a Seat Sport jasno stawia sprawę, udostępniając w sieci instrukcje serwisowe, cenniki części zamiennych, koszt roboczogodziny przy rewizji silnika, a nawet informacje o charakterystyce pracy wybranych podzespołów.
Już pierwszy oficjalny start w zawodach pokazał duże możliwości Golfa TCR. W debiucie za kierownicą nowej wyścigówki Hiszpan Pol Rosell wygrał drugi wyścig na austriackim torze Red Bull Ring (w pierwszym zajął szóste miejsce). Bojowy chrzest wyścigowego Golfa wypadł pomyślnie. W sezonie 2016 Golf TCR był bezkonkurencyjny. Za jego kierownicą Stefano Comini sięgnął po mistrzostwo w klasyfikacji generalnej.
Łukasz Szewczyk
Fot. VW
Silnik | 2.0 TSI |
Maks. moc | 330 KM przy 6200 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 410 Nm przy 2500 obr./min |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa DSG |
Długość/ szerokość | 4555/ 1945 mm |
Rozstaw osi | 2665 mm |
Prześwit | 70 mm |
Koła | 18-calowe |
Masa własna | 1260 kg (z kierowcą) |