Wyjątkowe BMW E36 o "smaku" Jägermeister - Trends Magazines

Wyjątkowe BMW E36 o „smaku” Jägermeister

Tuning BMW E36 widok z tyłu

Daniel, znany forumowiczom internetowych fanklubów BMW jako „Cichondo”, zaczął pracę nad swym E36 od przyklejenia na przedniej szybie napisu Jägermeister. Do produkcji tego znanego likieru wykorzystuje się aż 56 ziół i przypraw korzennych, stąd jego wyjątkowy smak. Mając to na względzie, do tuningu swojego auta Daniel także starannie dobierał składniki.

To coupé w kolorze Cosmosschwarz Metallic, wyprodukowane we wrześniu 1997 roku. Od samego początku projektowi towarzyszyły duże oczekiwania kolegów, gdyż „Cichondo” wykazał się dużym wyczuciem modyfikując swój poprzedni samochód – E36 w wersji 323 touring. Kombi, w które Daniel włożył mnóstwo pracy, wykorzystując m.in. oryginalne elementy AC Schnitzera (wydech, nakładki na pedały, podstopnica, tylny spojler), uległo uszkodzeniu w listopadzie 2010 roku w wyniku zderzenia z dzikiem. Zwierz uciekł do lasu, a właściciel touringa musiał pomyśleć o nowym samochodzie. Gdy więc na przedniej szybie kupionego w grudniu 2010 roku dwudrzwiowego auta znalazła się nazwa likieru, która w języku niemieckim znaczy myśliwy, koledzy żartowali, że pewnie polujący na dziki.

Tuning BMW E36 widok z przodu

W kierunku German style

Daniel od początku wiedział, że doprowadzenie samochodu do pożądanego stanu będzie wymagało sporo wysiłku. Zwłaszcza, że celem było zrobienie z czarnego coupé typowego Germana, a więc auta naprawdę niskiego i szerokiego.

Mimo obiecującej listy wyposażenia, która obejmowała m.in. przygotowane przez fabrycznego tunera BMW zawieszenie (S704A), M-Pakiet aerodynamiczny oraz skórzaną sportową kierownicę wielofunkcyjną, wnętrze nie robiło zbyt korzystnego wrażenia. Ciekawostką był radiomagnetofon Daewoo – jakby wyjęty z Poloneza Caro lub Nexii.

Już w styczniu „Cichondo” mógł jednak powiedzieć o swym aucie, że pomalutku zaczyna przypominać BMW.

Tuning BMW E36 przednie reflektory

Pierwsze poprawki

Na początku zastąpił pochodzące z E46 felgi Style 44 przeznaczonymi na zimę „szesnastkami”, zdjął pas przedni i wraz ze zderzakiem i wlotami powietrza w osłonie chłodnicy oraz dokupionymi „szczebelkami”oddał go do lakierni. Pozostało czekać na kolejny brakujący element – dokładkę. Parafrazując znane powiedzenie, można powiedzieć, że „naprawa jest matką tuningu”: „nerki” zostały pomalowane na czarno, uzupełniając pakiet Shadow Line.

Tuning BMW E36 logo M

Nie był to jedyny zabieg związany z „przyciemnianiem” pojazdu. Czekając na malowane części Daniel przerobił na wzór Black Hella przednie soczewkowe lampy Bosch, które zastąpiły odbłyśnikowe reflektory Hella. Zakupił też kanały powietrza hamulców, górną osłonę chłodnicy oraz dolne mocowania przedniego M-Pakietowego zderzaka, zwane bananami.

Sportowy charakter wnętrzu nadały przełożone z kombi części AC Schnitzera: podstopnica i nakładki na pedały. Do komputera pokładowego zakupiony został moduł check control firmy Hella (numer części 61.35-1 387 620). Udało się zdobyć także kostkę radia, dzięki czemu w miejsce urządzenia z czasów, gdy Polacy także produkowali tylnonapędowy samochód klasy kompakt, można było zamontować stworzony przez Beckera radioodtwarzacz BMW Traffic Pro. Ponieważ ma on moduł GPS, należało jeszcze dokupić antenę.

Tuning BMW E36 grill

Zamówione części przybywały zaskakująco szybko. Zaraz po instalacji jednostki centralnej systemu audio Daniel mógł odebrać nowe białe klosze przednich kierunkowskazów.

Następnego dnia zrobił przymiarkę świateł oraz ukończył pracę nad tablicą wskaźników. Zegary wyposażył w aluminiowe obramowanie oraz czerwone wskazówki. Przed skompletowaniem przedniej części nadwozia Daniel założył jeszcze skórzaną nakładkę na dźwignię hamulca ręcznego oraz odebrał jednostkę sterującą komputera pokładowego w najbardziej złożonej wersji z osiemnastoma przyciskami – tzw. OBC 18. Auto wymagało też kilku napraw – m.in. regulacji zamka drzwi i wymiany czujnika oraz przewodu świateł cofania.

Tuning BMW E36 kokpit

Dość wcześnie zamontowano gwintowane zawieszenie TA-Technix, które z tyłu już wkrótce zostanie zastąpione przez amortyzatory Koni Sport z regulacją twardości.

Tuning BMW E36 tylne zawiesznie

W połowie stycznia 2011 roku Daniel złożył przednią część nadwozia, wyposażając ją w nowe halogeny przeciwmgielne. Wymienił także lampki oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Kolejne zabiegi dotyczyły elektroniki: zainstalowany został komputer oraz czujniki parkowania. Elementy elektrycznego uchylania tylnych szyb musiały jednak poczekać na montaż do momentu znalezienia odpowiednich włączników.

Kilka zmian pod maską

Przerwa w pracach nad wnętrzem została wykorzystana na kilka zmian pod maską. Zwykle określa się tak prace nad jednostką napędową, jednak Daniel zaczął od wygłuszenia klapy silnika matą bitumiczną, montażu rozpórki kielichów oraz zmiany zbiornika płynu do spryskiwaczy na większy, o pojemności pięciu litrów. Jedyną modyfikacją dotyczącą motoru było w tym momencie zastosowanie filtra powietrza firmy K&N.

Tuning BMW E36 silnik z rozpórką

W lutym 2011 roku samochód wyposażono w pochodzące z M3 podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka. Tapicerka boczna z tyłu została wykończona alkantarą. Niedługo potem obito nią przednie drzwi, tylną półkę i podsufitkę. Dzięki pomocy Bartka, znanego jako „Broder”, nad schowkiem po stronie pasażera zainstalowano karbonową listwę z pomarańczowym napisem Jägermeister.

Dobra felga to jest to!

Wymagającym cierpliwości zadaniem okazało się polerowanie rantów „rondli”, czyli obręczy Rondell 0058. Te 17-calowe koła miały szerokość 8,5 cala z przodu i 10 cali z tyłu. Wartości ET to odpowiednio: 13 i 15. Ozdobą nowych felg stały się pomarańczowe dekielki z logo producenta likieru. Przy okazji wymiany sprzęgła oraz oleju, filtrów i uszczelek dokonano kolejnych modyfikacji.

Tuning BMW E36 pedały AC Schnitzer

Zamontowany został dyferencjał o ograniczonym uślizgu, a także sondy lambda z M3 i charakteryzujący się większą średnicą niż kolektory z jednostek serii M52 kolektor dolotowy z silnika M50B25. Przed „rozstaniem” Daniel umieścił na klapie bagażnika naklejkę Jägermeister. Gdy auto wróciło z warsztatu, na podłodze położono nowe dywaniki i zamontowano tylne zagłówki. Niedługo potem mocno naciągnięte opony 225/35 zastąpiono „gumami” o wymiarach 235/40.

Kolejny etap prac

W kwietniu 2011 roku „Cichondo” rozpoczął kolejny etap prac. Najpierw zainstalował nowy panel. Wymienił uszkodzoną przednią szybę. Nowa nie ma już napisu Jägermeister. Poważne zmiany zaszły także w oświetleniu auta. Daniel zamontował w zderzaku oryginalne, a w przednich światłach drogowych umieścił charakterystyczne dla Black Hella krzyże, czego już wcześniej domagali się koledzy z forum. Inną modyfikacją, która jeszcze przed wprowadzeniem stała się przedmiotem internetowych dyskusji, była zmiana wydechu.

Tuning BMW E36 silnik z rozpórką

Przeprowadzony przez poprzedniego właściciela „swap” silnika pozostawiał wiele do życzenia. Brakowało zabezpieczającego przed kradzieżą modułu EWS, w aucie pozostał też tłumik z M52B20. Konstrukcję z jedną końcówką zastąpił pracowicie skompletowany układ wydechowy z napędzającej E36 M3 jednostki S50B32. Po jego montażu Daniel założył też oryginalną roletę tylnej szyby. Kolejnym zakupem były znane z E36 M3 fotele typu Vader obite materiałem i alkantarą. „Cichondo” poprosił kolegów z forum o pomoc przy wyborze skórzanej tapicerki dla nowych siedzeń. Zanim jednak zdecydował się na ich montaż, poszerzył i pomalował błotniki, po czym wypolerował całą lakierowaną powierzchnię.

BBS RF a nie Rondell

Felgi Rondell były niemal od początku rozwiązaniem tymczasowym. W lipcu 2011 roku zostały zmienione na trzyczęściowe 17-calowe obręcze BBS RF. W tym samym miesiącu Daniel odebrał nowe ranty kół przednich i dekielki oraz wewnętrzne listwy progowe z M3.

Tuning BMW E36 koło BBS z napisem Jägermeister

Rotory felg zostały pomalowane na kolor pomarańczowy i ozdobione napisami Jägermeister. Na przednie koła o szerokości 9,5 cala naciągnięto opony Dunlop Sport 9000 o wymiarach 225/35/17. Daniel planował zmianę rantów na węższe o 0,5 cala, lecz ostatecznie pozostał przy pierwszym rozwiązaniu. Z tyłu, zamiast początkowo zakładanych 11J, zamontowano obręcze o rozmiarze 10,5J z oponami 245/35/17.

Zmian ciąg dalszy

Ukoronowaniem zmian stała się dokonana na początku sierpnia instalacja spojlera z M3 GT. Tym razem Daniel w stylizacji nadwozia pozostał wierny elementom opracowanym przez M Gmbh. Zestawianie akcesoriów z M3 i M-Pakietu jest zgodne z duchem zalecenia, które otrzymał od koleżanki z forum o nicku „Seniorita”: „m-pasztet bądź sznycel” (M-Pakiet albo akcesoria AC Schnitzer). Umiejętne łączenie trunków i mięsa jest sztuką!

Tuning BMW E36 tylny spojler i napis Jägermeister

Po miesiącu od montażu nowego wydechu, aby zlikwidować problem słabszego „dołu”, między wygiętymi do góry „baranami” kolektora wylotowego a tłumikiem środkowym umieszczone zostały dorobione przez tokarza flansze (kołnierze) o grubości ok. 0,5 cm. Nowy układ wydechowy wymagał też przeróbki uchwytów rur, tzw. wieszaków. Modyfikacjami silnika, w tym kluczową przy takich zabiegach elektroniką, zajęli się pracownicy szczecińskiej firmy Carfix.

Tuning BMW E36 przednie fotele

Pod koniec września 2011 roku obszyto kierownicę skórą oraz zainstalowano w niej moduł wielofunkcyjny. Zamontowano dolną rozpórkę x-brace, a górna rozpórka przednich kielichów została zmieniona. Nowy element polakierowany jest na pomarańczowy kolor. Na środku rozpórki umieszczono napis Jägermeister.

To nie był koniec!

Po sesji fotograficznej do naszego magazynu Daniel zakupił oryginalny telefon BMW, mechanizm elektrycznie pompowanych oparć odcinków lędźwiowych, boczne poduszki powietrzne, czarną podsufitkę oraz fotele Sportsitze, z których wymontował urządzenia służące do ich elektrycznego sterowania i podgrzewania. Zapewne ciekawie prezentuje się też pomarańczowa skórzana tapicerka, którą pokryto fotele. Jak pisze Daniel, w planach jest nowy lakier (prawdopodobnie będzie to Fjordgrau Metallic) oraz montaż silnika V8 M62b44.

Tuning BMW E36 koło

Jak donoszą media, miłośnicy filmów o Jamesie Bondzie są zdegustowani, że 007 zrezygnuje z „wstrząśniętego, nie mieszanego martini” na rzecz holenderskiego piwa. My zaś, patrząc na prezentowane auto, jesteśmy spokojni o to, że nasi Czytelnicy umieją dobrze wybierać zarówno trunki, jak i samochody.

Andrzej Szczodrak

Fot. Mikołaj Urbański

 

DANE & FAKTY

BMW E36

 SILNIK/NAPĘD: dokonany przez poprzedniego właściciela swap jednostki napędowej z M52B20 na M52B28, kolektor dolotowy z M50B25, układ wydechowy wraz z kolektorem („baranami”) i nowymi uszczelkami z S50B32 montowanego w M3, filtr powietrza K&N

NADWOZIE: seryjnie wyposażone w M-Pakiet, spojler z M3 GT, lusterka z M3, przednie światła replika Black Hella, białe klosze przednich kierunkowskazów, kraty wlotu powietrza w osłonie chłodnicy przemalowane na czarno, zbiornik płynu do spryskiwaczy zmieniony na większy, o pojemności pięciu litrów, klapa silnika wygłuszona matą bitumiczną, zamontowane czujniki parkowania PDC, dołożony alarm i centralny zamek na pilota

KOŁA/OPONY: felgi BBS RF o średnicy 17 cali, rotory felg pomalowane na pomarańczowo z naklejonymi napisami Jägermeister, z przodu: szerokość felg 9,5 cala, opony Dunlop Sport 9000 o wymiarach 225/35/17, z tyłu: szerokość felg: 10,5, opony Dunlop Sport 9000 245/35/17; Zestaw zimowy nie jest wykorzystywany – 16-calowe felgi King 7,5J 16 cali, opony Goodyear UltraGrip 7+ 205/55R16 91Hsą zakładane, aby umożliwić pielęgnację obręczy BBS

 ZAWIESZENIE: gwintowane TA-Technix, górna rozpórka kielichów przednich, x-brace (dolna rozpórka przednia), dyferencjał o ograniczonym uślizgu („szpera”) 25 proc., przełożenie 3,45,  dystanse 12 mm na osi przedniej

WNĘTRZE: fotele typu Vader obite pomarańczową skórą (w czasie sesji materiałem i alkantarą) elektrycznie sterowane, pompowane i podgrzewane, podstopnica i nakładki na pedały od AC Schnitzera, skórzana nakładka na dźwignię hamulca ręcznego, OBC (On Board Computer) z 18 przyciskami połączony z modułem Check Control sterowany manetką przy kierownicy, kierownica obszyta skórą z dodanym modułem wielofunkcyjnym, zmieniony panel w konsoli centralnej, czerwone wskazówki i aluminiowe obramowania prędkościomierza, obrotomierza, wskaźnika poziomu paliwa oraz wskaźnika temperatury oleju, elektrycznie uchylane tylne szyby

AUDIO: radioodtwarzacz BMW Traffic Pro i głośniki JBL GTO 1202D dwie sztuki w bagażniku i wzmacniacz JBL, pozostałe komponenty zestawu audio to oryginalne Hi-Fi Nokia

WŁAŚCICIEL: Daniel „Cichondo” z Nowogardu

STYL: German Style

PODZIĘKOWANIA: dla chłopaków z Carfix Szczecin, szczególnie dla Albana, dla Żony za wyrozumiałość i wsparcie w tworzeniu projektu, dla Surviego, dla BMW klub Szczecin oraz dla BMW 3er

(BMW TRENDS 2/2012)

Podobne

My BMW App iphone aplikacja

Co potrafi nowa aplikacja My BMW App?

Koncern BMW prezentuje aplikację My BMW App i w pokazuje, co potrafi to oprogramowanie. Czy to słuszny kierunek? Przecież firma oferuje do swoich samochodów inteligentne kluczyki z dotykowymi ekranami. Dlaczego My BMW App? Aplikacja My BMW to kolejny etap integracji samochodów ze smartfonami właścicieli. W nowych BMW możemy już korzystać z bezprzewodowego systemu CarPlay, czy…

VW Passat W8 – wszystko co chcesz o nim wiedzieć

W cyklu „Anatomia” przedstawiamy VW Passata W8. Duże zainteresowanie akcesoriami z tego modelu wynika z popularności, jaką osiągnęły pozostałe wersje Passata B5, ale też z faktu, iż sam W8 to właściwie Król Sleeperów. Wyjątkowy status pierwszego 8-cylindrowego Volkswagena, stawiający go w roli poprzednika Phaetona, podkreśla fabryczne oznaczenie 3BS. Passat W8 - silnik/napęd BDN (09/01-09/04), BDP…