Wydrukuj sobie BMW - Trends Magazines

Wydrukuj sobie BMW

BMW 3D drukowanie fabryka elementy produkcja

BMW Group podejmuje kolejny krok w kierunku systematycznego wdrażania druku 3D w produkcji przemysłowej. Celem jest uprzemysłowienie wytwarzania addytywnego i jego niosąca korzyści ekonomiczne zrównoważona integracja w różnych działach koncernu. Dotyczy to przede wszystkim rozwoju i produkcji pojazdów. 

Komponenty w druku 3D do małych serii

Od połowy bieżącego roku BMW Group produkuje w technologii addytywnej komponenty samochodowe z metalu i tworzyw sztucznych dla Rolls-Royce Motor Cars. Są one wytwarzane w łańcuchu technologicznym w różnych miejscach światowej sieci produkcyjnej. Elementy znajdują się w karoserii oraz w kabinie i charakteryzują się wysoką funkcjonalnością i sztywnością. W Additive Manufacturing Campus, wewnętrznym centrum kompetencyjnym BMW Group, procesy produkcji komponentów zostały przygotowane do wykorzystania w masowej produkcji samochodów. Ponadto wytwarzane są tam komponenty z tworzyw sztucznych w procesie Multi Jet Fusion i za pomocą selektywnego spiekania laserowego.

BMW 3D drukowanie fabryka elementy produkcja_1

W zakładach BMW Group w Landshut komponenty metalowe są obecnie produkowane w procesie selektywnego topienia wiązką laserową. Elementy metalowe w druku 3D są instalowane w procesie produkcyjnym w karoserii niemal w pełni automatycznie. Części z tworzyw sztucznych wyprodukowane w Additive Manufacturing Campus również są montowane w pojazdach w zautomatyzowanych procesach.

Opracowanie komponentów za pomocą projektowania generatywnego

Już we wczesnej fazie rozwoju pojazdów inżynierowie, eksperci ds. produkcji i materiałów przeanalizowali setki komponentów i zbadali, w jakim stopniu produkcja może być realizowana z wykorzystaniem obróbki addytywnej. Szczególną istotne są przy tym zalety pod względem masy i geometrii w porównaniu z tradycyjnymi metodami, a także korzyści ekonomiczne. Wybierając odpowiednie komponenty do seryjnej produkcji addytywnej, eksperci określili kryteria i wymagania dotyczące komponentów druku 3D i przełożyli je na „język maszynowy”. Był to początek nowego systemu sztucznej inteligencji, który pozwala BMW Group szybciej i na wczesnym etapie identyfikować potencjalne komponenty do druku 3D w przyszłych projektach.

BMW 3D drukowanie fabryka elementy produkcja_1

Zastosowanie projektowania generatywnego, czyli projektowania komponentów za pomocą algorytmów komputerowych, umożliwia tworzenie w krótkim czasie kształtów, które dotychczas były trudne do wdrożenia dla inżynierów i projektantów. Eksperci i komputery tworzą razem komponenty przy tym tak, aby mogły być produkowane z optymalnym wykorzystaniem materiału. Liczne potencjalne zastosowania mogą zostać zrealizowane tylko poprzez projektowanie generatywne. Technologie druku 3D są szczególnie pomocne w przypadku skomplikowanych kształtów i struktur, które wcześniej nie były możliwe do wyprodukowania przy użyciu konwencjonalnych narzędzi.

BMW 3D drukowanie fabryka elementy produkcja_1

Dla BMW Group stworzono komponenty zoptymalizowane topologicznie, to znaczy części, które dzięki takiemu projektowaniu znacznie poprawiły swój kształtu i funkcjonalność. Takie elementy ważą średnio prawie o 50 procent mniej niż porównywalne części produkowane w tradycyjny sposób. Ponadto, umożliwia to optymalne wykorzystanie przestrzeni w samochodzie. Przykładem może być tu uchwyt sprężyny gazowej klapy tylnej.

BMW 3D drukowanie fabryka elementy produkcja_1

Additive Manufacturing Campus

W czerwcu BMW Group zgromadziła całą swoją wiedzę techniczną i wykwalifikowanych pracowników na całym świecie w Additive Manufacturing Campus koło Monachium, w którym produkowane są wszystkie prototypowe komponenty. Obecnie w centrum kompetencyjnym pracuje do 80 osób i działa już około 50 przemysłowych linii metalurgicznych i tworzyw sztucznych. W innych zakładach produkcyjnych na całym świecie pracuje już ponad 50 linii związanych z obróbką addytywną.

Podobne

BMW Nazca M12 – hiperauto od BMW? Pojawiły się ciekawe zdjęcia

BMW Nazca M12 było próbą Niemców stworzenia supersportowego samochodu, którego przecież BMW nigdy nie miało (może nie licząc modelu M1). Nazca powstał jako bardzo ekskluzywny projekt, bo szacuje się że powstało zaledwie 4 egzemplarze. Co ciekawe, jeden z nich jest w rękach prywatnych. BMW Nazca M12 miało być wstępem do ligi supersportowych aut – pięknych,…

Niejeden pomysł na jedynkę – E88 120i vs. E82 Coupé 135i

Kiedy w 2004 r. BMW serii 1 weszło na rynek, nie spotkało się z ciepłym przyjęciem fanów marki. Dopiero z czasem ludzie docenili jego ponadprzeciętną zwinność i lekkość prowadzenia oraz zaakceptowali specyficzny wygląd. Bartek i Artur z BMW Klub Warszawa udowadniają, że jedynkę można pokochać i może być ona autem naprawdę wyjątkowym. Każdy z nich…