Filtry powietrza często są pomijane podczas regularnego serwisu, a całkiem niesłusznie, bowiem grają bardzo ważną rolę w całym układzie dolotowym. Przedstawiamy podstawowe informacje, które powinieneś wiedzieć o filtrach powietrza.
Jak często wymieniać filtr powietrza?
Producenci samochodów sugerują zwykle interwał 15 lub 30 tys.km, ewentualnie rok (w zależności od tego co wypadnie szybciej). Niestety, każdy samochód eksploatowany jest w innych warunkach zapylenia, z innymi prędkościami, więc filtr zapełnia się w sposób indywidualny. Jeśli tylko jest taka możliwość, warto jak najczęściej zaglądać do filtra powietrza i w razie potrzeby wymieniać go niezależnie od harmonogramu przeglądów. Taka procedura przyniesie dodatkową korzyść – kierowca będzie mógł precyzyjnie, dla swoich warunków eksploatacji określić optymalny interwał między wymianami.
Tak, im bardziej zanieczyszczony filtr, tym większe opory przepływu powietrza i mniej tlenu w układzie dolotowym. Powoduje to zwykle odpowiednie zmniejszenie dawek paliwa, co przekłada się na spadek mocy. Niestety nie odczujemy spadku zużycia paliwa, ponieważ do utrzymania zwyczajowego tempa jazdy kierowca odruchowo nieco mocniej naciska na pedał gazu. Najlepszym dowodem na to, że stan filtra powietrza ma znaczenie dla pracy silnika jest fakt, że wszyscy monterzy instalacji gazowych wykonują strojenie nowe instalacji wyłącznie z nowym filtrem powietrza.
Tak, ale drastycznie skróci to żywotność silnika. Zapylone powietrze dość szybko uszkodzi delikatne czujniki przepływu (np. przepływomierze), a w następnej kolejności spowoduje rysy na tulejach cylindrowych. Przecież to co zbiera się na filtrze powietrza, najczęściej ma formę piasku. Nikt chyba nie chciałby czegoś takiego wsypać do układu dolotowego.
I tak, i nie. Wszystko zależy od tego jak będzie zamocowany filtr stożkowy. Jeśli ktoś zdemontuje jedynie obudowę seryjnego filtra i w to miejsce zamontuje filtr stożkowy, efekt będzie odwrotny do zamierzonego. Chodzi o to, że filtr będzie zasysał gorące powietrze spod maski, a ono zawiera niestety znacznie mniej tlenu niż powietrze zimne dostarczane przez seryjny układ dolotowy. Aby wymiana seryjnego filtra na stożkowy przyniosła oczekiwany efekt, należy zamocować nowy filtr stożkowy w taki sposób, aby zagwarantować mu możliwość zasysania zimnego powietrza, np. spod atrapy chłodnicy lub spod zderzaka.