Wieczna ewolucja BMW E30 318iC - Trends Magazines

Wieczna ewolucja BMW E30 318iC

Zanim Oskar znalazł swój wymarzony kabriolet, przejechał prawie 6 tysięcy kilometrów. Przewrotny los jednak sprawił, że wzorowo utrzymany egzemplarz czekał na niego w rodzinnym mieście. Pochodząca z 1991 roku E30 to rzadki okaz z limitowanej edycji Motorsport Design Edition w kolorze Daytona Violet.

Zachowane w seryjnym stanie BMW wymagało jedynie drobnej kosmetyki, ale właściciel miał nieco inny plan. Pierwszy etap prac mogliście prześledzić w BMW TRENDS 6/2012. Przez kolejne lata wydarzyło się bardzo wiele.

ROK 2012

Garaż Oskara zajmowało już kilka „trójek”, ale wydaje się, że widoczna na zdjęciach pozostanie u niego na dłużej. Żartem mówi, że zadowolony z efektu prac będzie pewnie za piętnaście lat. Zaraz po kupnie odświeżył lakier kosmetykami renomowanych producentów, po czym wymienił wszelkie eksploatacyjne podzespoły, aby bezpiecznie rozpocząć kolejny sezon.

„Jagodę” wyposażył też w czarny front (nerki, lampy Black Hella i oryginalne przyciemnione kierunkowskazy) oraz 17-calowe obręcze ze stopów lekkich. Rial F1 z naciągniętymi niskoprofilowymi oponami schowały się w nadkolach po zamontowaniu sportowych sprężyn MTS Technik i amortyzatorów Bilstein B6. Delikatnej modyfikacji poddał również układ wydechowy, zmieniając fabryczny zestaw na basowo brzmiący MG Motorsport. Tak w skrócie wyglądała pierwsza ewolucja przygotowana na sezon 2012.

ROK 2014

Mijały kolejne miesiące, a Oskar układał plan prac na następny rok. Podpatrywał kolegów i szukał właściwych rozwiązań dla swojego kabrioletu. W dobie mody na pneumatykę postanowił skupić się w pierwszej kolejności na montażu systemu air ride. To jedna z niewielu E30 na krajowym podwórku z tego typu rozwiązaniem. Dostęp do przeznaczonych do tego elementów jest już tak duży, że ich skompletowanie nie należy do wysoce skomplikowanych zadań.

Oskar nie oszczędzał na detalach i starał się je zgrabnie wkomponować w jagodowy projekt. Dwudziestolitrową butlę ze sprężonym powietrzem pomalował lakierem w kolorze karoserii, a niezbyt estetyczne obejmy obszył skórą.

W dalszej kolejności zajął się doborem aluminiowych felg. Zdecydował się zainstalować 17-calowe koła Schmidt Th Line Radinox o szerokości 9 cali z tyłu i 8 z przodu. Dołożył jeszcze 18- i 14-milimetrowe dystanse i wykonaną na zamówienie piastę, dopasowaną do aktualnego rozstawu śrub.

Osadzona nisko „trójka” powoli zaczynała przyciągać zazdrosne spojrzenia. Oskar kupił jeszcze w serwisie dokładkę przedniego zderzaka wraz z czarnymi listwami. Na koniec wypadało zająć się dachem, który po latach intensywnego użytkowania miał prawo wymagać wymiany. Nowe czarne poszycie dodało autu elegancji.

Na koniec Oskar zajął się wnętrzem, gdzie wcześniej jedynie wprowadzał kosmetyczne poprawki. Tym razem zainstalował zaawansowany układ audio, oparty na komponentach Alpine, JBL i Rockford Fosgate, a także zastąpił fabryczną kierownicę pokrytym skórą sportowym odpowiednikiem BBS. Srebrne ramki wokół analogowych zegarów czy wskaźniki informujące o aktualnych parametrach pneumatycznego zawieszenia stanowią jedynie tło dla powyższych modyfikacji.

Projekt Oskara należy zakwalifikować do udanych. Pochodzące z 1991 roku E30 odzyskało dawny blask i może stawać w szranki w zawodach Show & Shine. Czy doczekamy się kolejnej ewolucji? Plany Oskara są ambitne, więc być może będziecie mieli okazję do zobaczenia tego auta na jednym z najważniejszych w kraju zlotów.

Piotr Mokwiński

Fot. autor

BMW E30 318iC, 1991

SILNIK: M40B18, wydech końcowy MG Motorsport

NADWOZIE: odświeżony lakier Daytona Violet, czarne nerki, lampy Black Hella, przyciemnione kierunkowskazy, dokładka pod przednim zderzakiem z wersji iS

KOŁA/OPONY: aluminiowe felgi Schmidt Th Line Radinox w rozmiarach 8×17 i 9×17, opony 195/40/17 i 205/40/17, 18 mm dystans z tyłu i 14 z przodu

ZAWIESZENIE: air ride system, kompresor 380C, poduszki Rubena, przewody powietrzne 10 mm, zawór odwadniający AVS, obejmy obszyte skórą, 20-litrowa butla w kolorze nadwozia

WNĘTRZE: kierownica BBS z wieńcem obszytym skórą, srebrne obwódki wokół zegarów, trzy wskaźniki informujące o ciśnieniu w zawieszeniu, zamontowane na konsoli centralnej

AUDIO: odtwarzacz Alpine CDA-9856R, wzmacniacz JBL GT5, odseparowany przedni system U-Dimension Comp 6, woofer Rockford Fosgate P3

WŁAŚCICIEL: Oskar z Częstochowy

(BMW TRENDS 1/2015)

Podobne

BMW Nazca M12 – hiperauto od BMW? Pojawiły się ciekawe zdjęcia

BMW Nazca M12 było próbą Niemców stworzenia supersportowego samochodu, którego przecież BMW nigdy nie miało (może nie licząc modelu M1). Nazca powstał jako bardzo ekskluzywny projekt, bo szacuje się że powstało zaledwie 4 egzemplarze. Co ciekawe, jeden z nich jest w rękach prywatnych. BMW Nazca M12 miało być wstępem do ligi supersportowych aut – pięknych,…

Nissan GT-R vs Audi RS5 vs BMW M4 – kto wygra wyścig?

Nissan GT-R ma już na karku ponad dekadę, jest produkowany w praktycznie niezmienionej formie od 2008 roku. Jak wiadomo, w motoryzacji to kilka epok w kwestii rozwoju technologii, a co za tym idzie osiągów aut. Dziś na rynku jest już wielu godnych konkurentów, jak chociażby Audi RS5 czy BMW M4. Czy wiekowy Nissan poradzi sobie…