"Wąskie" BMW E30 - Trends Magazines

„Wąskie” BMW E30

BMW_E30_320i_tuning

Wiesiek fanem BMW jest od zawsze. Na co dzień również jeździ autem z biało niebieskim logo, ale z literą „X”. Prezentowane BMW E30 kupił cztery lata temu. Od tamtego czasu pisze opowiadanie pod tytułem „Wąski Zender”.

 BMW_E30_320i_tuning

To jego drugie E30 (poprzednie także było prezentowane na naszych łamach), więc dokładnie wiedział, czego chce. Wąska lampa, najbardziej pożądana linia nadwozia, szyberdach i elektrycznie sterowane szyby, sześć cylindrów pod maską – takie były wymagania. Po około trzech miesiącach poszukiwań w okolicy Krakowa znalazł ciekawy egzemplarz z 1987 roku z szyberdachem i elektrycznymi szybami, w kolorze balticblau metallic. Seryjny silnik 320i został w nim zastąpiony przez M20B25. Po obejrzeniu auta Wiesiek był na tyle zadowolony, że kupił je właściwie bez targowania.

BMW_E30_320i_tuning

Poprzedniego germańskiego klasyka sprzedał na części. W garażu zostały koła, silnik, szpera i kompletne wnętrze. Wszystko to od razu zamontowano do „wąskiej”. Wiesiek od początku wiedział, że nie chce, aby jego auto miało zbyt popularny jego zdaniem pakiet M-Technic.


Zamów prenumeratę

 

Przypadkiem dowiedział się, że znajomy ma na sprzedaż „jakąś” dokładkę przedniego zderzaka przeznaczoną dla tego modelu. Okazało się, że część została wykonana przez renomowaną firmę Zender. Od zakupu tej dokładki Wiesław pisze historię, którą zatytułował „Wąski Zender”.

BMW_E30_320i_tuning

Po roku udało mu się kupić trudno dostępny element – tylną dokładkę. Kolejny był spojler na klapę M-Technic wykonany z laminatu. Wiesiek twierdzi, że można go w całości polakierować, dzięki czemu wygląda inaczej niż seryjny. Jednak w dalszym ciągu poszukuje oryginalnego spojlera tej samej firmy co dokładki zderzaków i listwy progowe.

BMW_E30_320i_tuning

Aby „wąska” prezentowała się jeszcze zacniej, Wiesiek założył kultowe obręcze BBS RS w rozmiarach 8,5×16 cala z przodu i 9,5×16 cala z tyłu. Na koła naciągnął opony 195/45 (z przodu) i 205/45 (na tylnej osi). Przednie reflektory zostały przerobione na czarne, a zderzaki pochromowano. Trzeba było jeszcze zbliżyć auto do podłoża. Wiesiek zdecydował się na customowe zawieszenie gwintowane Blistein B8 oraz rozpórki.

BMW_E30_320i_tuning

We wnętrzu zaszły delikatne zmiany – pojawiły się: nowa tapicerka, przednie fotele Recaro (nie Sportsitze), tylna kanapa z podłokietnikiem i zagłówkami, kierownica MOMO Corse Wood Edition, drewniana gałka zmiany biegów z BMW 2002, konsola z dodatkowymi zegarami (Hartge), lusterko wsteczne z lampkami (M-Technic), roleta tylnej szyby. Na tylnej półce zainstalowano głośniki BMW Sound System ce. W planach jest rozbudowa systemu audio i montaż szyberdachu (Moon Roof występował bardzo często w wersjach na rynek USA).

BMW_E30_320i_tuning

Wiesiek nie zapomniał o kwestiach mechanicznych. Aktualnie pod maską pracuje kopia Alpiny C2 2.7. Teoretycznie „wąska” ma teraz moc około 210 KM. Ponadto dyferencjał z 25-procentową szperą. Dźwięk wydobywający się z wydechu wykonanego z nierdzewki z końcowym tłumikiem Supersport sprawia, że na ulicy nikt nie przechodzi obok tego auta obojętnie.

BMW_E30_320i_tuning

W planach są nowy lakier, ITB do M20 i camberplates do zawieszenia. Wiesławowi marzą się jeszcze tylne lampy Startec. Wtedy jego „Wąski Zender” będzie kompletny. Życzymy powodzenia!

Mariusz Majta

Fot. autor

BMW_E30_320i_tuning

BMW E30 320i 1987 r.

SILNIK/ NAPĘD:
Silnik fabryczny: M20B20, 129 KM; swap na replikę silnika ALPINA C2 2.7, chip ALPINA, moc ok. 210 KM, skrzynia Getrag 260, dyferencjał z fabryczną 25-procentową szperą
ZAWIESZENIE/ HAMULCE:
Zawieszenie: custom gwint na amortyzatorach Bilstein B8/B6

Układ hamulcowy: seria z E30 325i, tarcze z przodu i tyłu

Wyposażenie fabryczne: elektryczne szyby i szyberdach, halogeny, wspomaganie kierownicy, przednie lampy przerobione na Black Hella, ciemne kierunki

KOŁA/ OPONY:
Felgi: BBS RS z przodu 8,5×16, z tyłu 9,5×16; Opony: z przodu 195/45/16, z tyłu 205/45/16
WNĘTRZE:
Fotele Recaro, lusterko M-Technic, roleta tylnej szyby, drewniana kierownica MOMO, drewniana gałka biegów z BMW 2002, dodatkowe zegary w konsoli, short shifter
AUDIO:
Głośniki BMW Sound System, radio Alpine
INNE:
Osiągi: niezmierzone
STYL:
German – pakiet zewnętrzny Zender, nisko, ciemno i szeroko
WŁAŚCICIEL:
Właściciel: Wiechu


Zamów prenumeratę

 

(BMW TRENDS 2/2019)

Podobne

Test BMW 520d Gran Turismo. Czy luksusowy liftback ma sens?

W obecnym świecie pełnym stereotypów, płytkich wzorców, bezmyślnie kopiowanych zachowań nadal istnieją jednostki idące pod prąd i wyłamujące się ze wszelkich schematów... I całe szczęście! Kiedy widzisz je po raz pierwszy, masz wrażenie, jakbyś w trakcie spaceru po plaży natknął się na wieloryba, którego morze przed chwilą wyrzuciło na brzeg. Jest wielki, ociężały, ale zarazem…

Powraca kultowy znaczek BMW Motorsport

Na 50. rocznicę powstanie sportowej dywizji BMW M, bawarska marka postanowiła przywrócić kultowy emblemat BMW Motorsport. Znaczek BMW Motorsport, oprócz tradycyjnych kolorów niebieskiego i białego będzie miał także cienkie obwódki w kolorach białym, czerwonym, ciemno i jasno niebieskim. Samochód z tym emblematem po raz pierwszy pojawił się w 1972 roku, więc za rok będziemy świętować…