Volkswagen Typ 181 - co to za typ? - Trends Magazines

Volkswagen Typ 181 – co to za typ?

Volkswagen Typ 181

Volkswagen Typ 181 na świecie znany jest pod wieloma nazwami: w Niemczech jako Kurierwagen, w Stanach Zjednoczonych – Volkswagen Thing, w Wielkiej Brytanii – Trekken. Przez lata był tematem wielu dyskusji. W garażu Pawła pojawił się podobnie jak na świecie – z potrzeby.

Produkcję tego czterodrzwiowego kabrioletu z napędem na tylną oś rozpoczęto w 1968 roku. Z pewnością nasuwa się pytanie, komu w tamtych latach zależało na stworzeniu takiego auta. Okazuje się, że NATO potrzebowało trwałego, lekkiego auta do celów transportowych. Projekt o nazwie Europa Jeep jednak nie wypalił. Tymczasem Volkswagen postanowił opracować auto do rekreacyjnej jazdy w terenie. Typ 181 powstał na podzespołach koncernu i był składany w Niemczech Zachodnich, Meksyku i Indonezji. Jego produkcję zakończono w 1983 roku.

Z potrzeby

Paweł miał w przeszłości różne Volkswageny. Swego czasu na naszych łamach prezentowaliśmy jego Golfa pierwszej generacji, któremu nadał imię „Groszek”. Po licznych przygodach i doświadczeniach motoryzacyjnych zapragnął auta, którego nie ma nikt inny. Wybór padł na Volkswagena Typ181.

W odróżnieniu od innych VW dostępnych na rynku wtórnym takie auto niełatwo kupić. Na swojego Kurierwagena Paweł trafił przez przypadek. Poprzedni właściciel auta wystawiał na sprzedaż Garbusa. Na zdjęciach załączonych w ogłoszeniu Paweł dostrzegł tego wyjątkowego klasyka. Pertraktacje trwały długo, bowiem dopiero po prawie sześciu miesiącach od pierwszej rozmowy Pawłowi udało się kupić samochód.

Kubelwagen Typ 18-63 czyli militarny żuczek w barwach Africa Korps

Drobne zmiany

Każde auto, które trafiło do garażu Pawła, prędzej czy później było poddawane modyfikacjom. Kurierwagen nie stał się wyjątkiem. Paweł nie chciał jednak zbyt radykalnie zmieniać wyglądu samochodu. Dlatego ograniczył się do zastosowania kilku rozwiązań. Klasyczne koła to model BRM. Felgi mają szerokość 5,5 cala. Założono na nie opony w rozmiarze 145/65/15 i 175/55/15, montowane w Smartach. Oryginalnie dzięki dużemu prześwitowi auto było przystosowane do poruszania się nie tylko po drogach asfaltowych. To powinno wystarczyć, jednak Paweł zrobił coś zupełnie odwrotnego.

Jeden z ostatnich: Kübelwagen Typ 21

Można się nabrać, że Kurierwagen ma zawieszenie pneumatyczne. Tymczasem samochód jest radyklanie obniżony. Do tego przednie rurowisko zostało zwężone, aby felgi bardziej schowały się w nadkolach. Dołożono także regulatory z obniżanymi zwrotnicami. Tył z kolei został obniżony na drążku skrętnym. Kurierwagen jest naprawdę niski, ale można się nim poruszać bez najmniejszych problemów.

Volkswagen Typ 181 – wsiadamy do środka

Typ 181 to samochód specyficzny, diametralnie różniący się od współczesnych królów szos. Nie ma szyb w bocznych drzwiach, które można zdemontować. Gdyby komuś w kabinie brakowało powietrza, jest na to sposób. Wystarczy złożyć materiałowy dach, by cieszyć się jazdą klasycznym cabrio. Ale to nie wszystko. Prezentowany samochód oferuje coś jeszcze – przednia szyba jest składana. Wystarczy położyć ją na specjalnie przygotowanych do tego mocowaniach. Z nowości na pokładzie pojawiła się jedynie drewniana kierownica i kilka tematycznych wlepek.

VW Typ 181 Kübelwagen: jedno z 50. najbrzydszych aut?

Volkswagen Typ 181 – jakie ma osiągi?

Czterodrzwiowy kabriolet napędza fabryczny silnik benzynowy o pojemności 1600 ccm. Generuje on moc 50 KM. Typ 181 ma czterobiegową manualną skrzynię biegów i napęd na tylną oś. Nie jest demonem prędkości, ale w przypadku tego auta jest to zupełnie zrozumiałe.

Wystarczy

„Mucu” nie zamierza już niczego zmieniać w swoim samochodzie. Uważa, że auto jest takie, jakie powinno być – niskie, szerokie i nosi blizny czasu. Największą radość daje mu jazda ze zdjętym dachem i złożoną przednią szybą. Nam też się to podoba!

Mariusz Majta
Fot. autor

Volkswagen Typ 181 – dane techniczne

SILNIK/ NAPĘD
Fabryczny, benzynowy o pojemności 1600 ccm, 50 KM i 100 N, chłodzony powietrzem, czterobiegowa manualna skrzynia, napęd na tył
ZAWIESZENIE/ HAMULCE
Przednie rurowisko zwężone, dołożono regulatory wraz z obniżanymi zwrotnicami, tył obniżony na drążku skrętnym
KOŁA/ OPONY
Felgi firmy BRM 5.5×15; opony: 145/65/15 i 175/55/15 (ze Smarta)
NADWOZIE
Seryjne
WNĘTRZE
Kierownica drewniana Nardi Torino
STYL

OEM aircooled

WŁAŚCICIEL

Paweł Muc „MuCu”

PODZIĘKOWANIA
Przede wszystkim dla żony, która każdego dnia musi znosić moje pomysły. Korzystając z okazji pozdrawiam wszystkich, których poznałem na motoryzacyjnej ścieżce.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

Nowe BMW X1 jest ładne! I wiemy czyja to sprawka

Na rynku debiutuje właśnie nowa generacja BMW X1. Auto urosło, pod maską znalazł się nowy rodzaj napędu, a nadwozie znacznie wyładniało, a to za sprawą naszego rodaka. Przyjrzyjmy się bliżej nowemu BMW X1.  Najmniejszy "X" w gamie BMW doczekał się trzeciej generacji. Auto w podstawowych wersjach ma napęd na przednią oś, ale oczywiście występuje też…

Nowy brazylijski Volkswagen

Volkswagen do Brasil po raz pierwszy opracowuje całkowicie własny pojazd oparty na modułowym poprzecznym zestawie narzędzi MQB. Określany jako „New Urban Coupé” łączy sportowy charakter z wysoką pozycją kierowcy. Światowa premiera planowana jest na wiosnę 2020 roku. Produkcja rozpocznie się w fabryce Anchieta w tym samym roku, a pojazd będzie produkowany w Europie od 2021…