Zaczyna się era samochodów elektrycznych, którą Volkswagen zamierza aktywnie kształtować. Podczas North American International Auto Show (NAIAS) w Detroit Volkswagen prezentuje model I.D. BUZZ, czyli mikrobusa nowych czasów. Studyjny van z napędem elektrycznym pozwala w nowy sposób spojrzeć na przyszłą motoryzację. Jej celem jest spowodowanie, by samochody elektryczne stały się dostępne dla każdego. Przesłanie to można odczytać choćby w nowym haśle reklamowym marki: „We make the future real”.
Dr Herbert Diess, Prezes Zarządu marki Volkswagen Samochody Osobowe, wyjaśnia: „I.D. BUZZ to symbol nowego Volkswagena – marki nowoczesnej, pozytywnej, dobrze się kojarzącej i nastawionej na przyszłość. Chcemy sprawić, by samochody elektryczne stały się nowym znakiem firmowym Volkswagena i od 2025 roku zamierzamy sprzedawać ich milion rocznie. Nowy e-Golf ma już o połowę większy zasięg. Od 2020 roku będziemy wprowadzać na rynek zupełnie nową generację samochodów elektrycznych działających w połączeniu z siecią – modele z rodziny I.D. Auta te staną się dostępne dla milionów klientów, nie tylko dla milionerów”.
Jak interesujące mogą być przyszłe samochody elektryczne, Volkswagen prezentuje w Detroit na przykładzie studyjnego I.D. BUZZ. To zadziwiająco przestronny model z napędem na cztery koła, z silnikami przy przedniej i tylnej osi, mogący także poruszać się w pełni automatycznie (w trybie jazdy „I.D. Pilot”) oraz wyposażony we wskaźniki i elementy obsługi nowej generacji. „I.D. BUZZ to van stworzony według zupełnie nowej koncepcji. Skonstruowano go w oparciu o nową modułową platformę do budowy samochodów elektrycznych (MEB), by zapewniał komfort i jak największą przestrzeń potrzebną do wygodnego podróżowania. Zasięg elektryczny tego auta wynosi maksymalnie 600 km (według normy NEDC)”, powiedział dr Frank Welsch, Członek Zarządu marki Volkswagen do spraw rozwoju. Energia zasilająca akumulatory modelu I.D. BUZZ jest dostarczana indukcyjnie albo poprzez ładowanie na stacji zasilania prądem. Ładowanie prądem o mocy 150 kW do poziomu 80% pojemności akumulatorów trwa około 30 minut.
Minęły zaledwie cztery miesiące odkąd Volkswagen podczas salonu samochodowego w Paryżu zaprezentował mniejszego brata I.D. BUZZ – model o nazwie I.D. Także ten samochód był modelem rewolucyjnym. I.D. to kompaktowe auto elektryczne o zasięgu do 600 km, które będzie sprzedawane od 2020 roku. Jest to także pierwszy samochód skonstruowany na bazie modułowej platformy MEB, który wejdzie do produkcji seryjnej oraz pierwszy model studyjny Volkswagena, który może jeździć całkowicie autonomicznie.
Nowy I.D. BUZZ jest z kolei pierwszym vanem, który to potrafi – lekkie naciśnięcie na kierownicę i chowa się ona w tablicy rozdzielczej, a samochód z trybu kierowania ręcznego przechodzi w tryb jazdy automatycznej „I.D. Pilot” (w ofercie od 2025 roku). Kierowca może wtedy obrócić swój fotel, żeby swobodnie rozmawiać z pasażerami. Laserowe skanery, ultradźwiękowe i radarowe czujniki, kamery Area-View oraz kamera z przodu auta monitorują otoczenie wokół samochodu; dodatkowe informacje na temat ruchu drogowego są odbierane z sieci.
Klasyczny kokpit samochodowy w I.D. BUZZ nie istnieje. Za pośrednictwem wyświetlacza Head-up AR (Augmented Reality) najważniejsze informacje ukazują się w zasięgu wzroku kierowcy pod postacią trójwymiarowego obrazu i są wirtualnie wyświetlane na drodze przed samochodem. System multimedialny auta czy klimatyzację można obsługiwać za pośrednictwem przenośnego tabletu. Elementy obsługi samochodu potrzebne do tego, by prowadzić auto znajdują się na samej kierownicy. W jej wnętrzu, inaczej niż we współczesnych samochodach, nie ma przycisków lecz znajduje się rodzaj touchpada z aktywnymi polami. W ten sposób klasyczna kierownica ustąpiła miejsca wielofunkcyjnej, wirtualnej kierownicy do sterowania pojazdem i jego funkcjami.
Wnętrze tego ośmiomiejscowego, studyjnego modelu rozplanowano tak funkcjonalnie, jak w żadnym innym samochodzie elektrycznym. Możliwość konfiguracji foteli na różne sposoby oraz interaktywne systemy na pokładzie I.D. BUZZ stwarzają liczne możliwości aranżacji wnętrza. Dzięki rozszerzonej platformie MEB-XL model, którego długość wynosi 4942 mm, szerokość 1976 mm, a wysokość 1963 mm wyróżnia się wnętrzem o wielkości dotąd niespotykanej wśród samochodów tej klasy.
I.D. BUZZ jest nie tylko przestronny, ale dzięki swojej konstrukcji jest też jednym z najbardziej komfortowych samochodów świata. Jego rozstaw osi jest niezwykle duży i wynosi 3300 mm. W podłodze pomiędzy osiami znajdują się akumulatory. Obniżają one punkt ciężkości auta czym zapewniają bardzo dobre rozłożenie jego masy. Zawieszenie modelu I.D. BUZZ z amortyzatorami regulowanymi elektronicznie zapewnia komfort typowy dla samochodów wyższych klas. Napęd na cztery koła realizowany poprzez elektryczne, a więc bezemisyjne, silniki o łącznej mocy systemowej 275 kW/374 KM (po jednym silniku elektrycznym o mocy 150 kW przy przedniej i tylnej osi) bardzo pasuje do dynamicznego charakteru I.D. BUZZ. Model ten w wersji zaprezentowanej w Detroit potrafi rozpędzić się do 100 km/h w ciągu 5 sekund, a jego prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 160 km/h.
Źródło: VW
Jeden komentarz
Comments are closed.