Używane BMW X6 E71 - Cena, opinie awarie i usterki | BMW Trends

Używane BMW X6 E71. Zalety, wady i typowe usterki

Używane BMW X6 E71. Zalety, wady i typowe usterki

BMW X6 jest pełne sprzeczności. Ponad 2,1 tony masy własnej nie oznacza mizernych właściwości jezdnych. Z kolei monstrualnie wielkie nadwozie nie kryje przestronnego wnętrza czy pojemnego bagażnika. Wspólny mianownik mają jedynie astronomiczne koszty – zakupu oraz późniejszej eksploatacji używanego BMW X6.

BMW X6 awarie i problemy

Pierwsze BMW o terenowym charakterze – X5 E53 – zostało świetnie przyjęte przez rynek. W szczególności amerykański, gdzie samochód był produkowany. W 2006 roku ruszyła produkcja drugiej generacji X5. Na bazie E70 koncern postanowił stworzyć model, który nie będzie ani SUV-em, ani crossoverem. Oryginalnie stylizowane X6 to SAC, czyli Sports Activity Coupé. Trzeba przyznać, że tym razem nowomowa marketingowców nieźle oddaje charakter produktu. X6 nie ma nic wspólnego z samochodami użytkowymi, nadaje się najwyżej do wypadów na łąkę, a ścięta linia dachu skutecznie ogranicza ilość przestrzeni w drugim rzędzie i bagażniku – zupełnie jak w coupé.

BMW X6 E71 – wnętrze i wyposażenie

Producent nie próbował jednak utwierdzać w przekonaniu, że X6 jest pojemnym samochodem dla rodziny. W przedziale pasażerskim wygospodarowano miejsce wyłącznie dla czterech osób. X6 znalazło się w ogniu krytyki, a BMW przekonywało, że to krok podnoszący ekskluzywność modelu i odróżniający go od X5, oferowanego w 5- lub 7-osobowej konfiguracji. Wiosną 2011 roku upór BMW został złamany – koncern zaczął oferować opcjonalną kanapę dla trzech osób. Komfort podróży z kompletem pasażerów jest mocno dyskusyjny. Tylna część kabiny jest wąska, a do tego brakuje przestrzeni nad głową. W przedniej części używane BMW X6 jest bliźniacze z X5.

BMW X6 w kolorze czerwonym na tle skały bokiem

Od wiosny 2010 roku wyposażeniem standardowym stały się 8-biegowe „automaty” 8HP firmy ZF, którym przyszło pracować z udoskonalonymi silnikami. Dążąc do podniesienia radości z jazdy BMW dołożyło także wspomaganie Servotronic. Na początku 2012 roku BMW odświeżyło X6, wprowadzając nowe lakiery, tapicerki i tylne światła, jak również zmieniając kształt nerek i przedniego zderzaka przy światłach przeciwmgielnych. Na liście opcji pojawiły się reflektory Adaptive LED. We flagowym X6 M były elementem wyposażenia standardowego.

Używane BMW X6 E71 – jaki silnik?

Nabywcy X6 mogli wybierać między benzynowymi wersjami xDrive35i (3.0 R6: 306 KM i 400 Nm), xDrive50i (4.4 V8: 408 KM i 600 Nm), X6 M (4.4 V8: 555 KM, 680 Nm), hybrydowym Active Hybrid (4.4 V8: 485 KM, 780 Nm) i turbodieslami 3.0 R6 – xDrive30d (235 KM, 520 Nm i 245 KM i 540 Nm), xDrive35d (286 KM, 580 Nm), xDrive40d (306 KM, 600 Nm) i M50d (381 KM, 740 Nm).

Silnik używanego BMW X6

Optymalnym źródłem sił napędowych wydaje się trzylitrowy diesel. Nawet bazowe wersja 30d legitymuje się niedźwiedzią siłą 520 Nm w zakresie 2000-2750 obr./min. Kiedy zajdzie potrzeba wyprzedzenia TIR-a, skrzynia nie musi naprędce szukać właściwego biegu. Elastyczność przekłada się na rozsądne zużycie paliwa – 10 l/100km w dwutonowym samochodzie jest akceptowalną wartością.

BMW X6 E71 – wrażenia z jazdy

Charakterystyka pracy 6-stopniowych przekładni nie pozostawia wiele do życzenia. Skrzynie szybko i płynnie przepina biegi, zgodnie z aktualnie panującymi trendami starając się utrzymywać możliwie niskie obroty i polegać na momencie obrotowym. Jeżeli budżet wytrzyma, polecamy używane BMW X6 z 8-stopniowym automatem. Dodatkowe biegi zarówno poprawiły osiągi, jak i ograniczyły zużycie paliwa przy szybkiej jeździe. Tempo ich zmiany imponuje – przepięcia przełożeń trwają zaledwie 0,2 s.

Standardowy napęd xDrive żongluje siłami napędowymi między przednią i tylną osią, minimalizując podsterowność i chroniąc przed nadsterownością. Wisienką na torcie jest system Dynamic Performance Control. Umieszczone przy tylnym moście sprzęgła wielopłytkowe przekazują większą porcję sił napędowych na zewnętrzne do łuku koło, by zminimalizować podsterowność. DPC istotnie podnosi zwinność X6 – za kierownicą szybko zapominamy o gabarytach auta.

Ze sportowym charakterem X6 korelują też nastawy zawieszenia. Jest sztywne, ale nie ekstremalne. Stan rzeczy jest w sporej mierze zasługą nowoczesnych rozwiązań technicznych – aktywnych stabilizatorów, adaptacyjnych amortyzatorów czy stanowiącej kolejną opcję „pneumatyki” tylnej osi. Kto ceni komfort, powinien unikać 19- czy 20-calowych kół. Świetnie wyglądają, ale ograniczają komfort jazdy po zniszczonych drogach, jak również zmuszają do nieustannego korygowania toru jazdy, gdy droga jest pokryta koleinami. W polskich realiach dokuczliwe są także rozmiary samochodu. Szeroka na dwa metry karoseria zmusza do ostrożności podczas jazdy węższymi drogami. Kolejny problem pojawia się po zaparkowaniu. Nawet jeżeli znajdziemy miejsce do parkowania, może okazać się, że jego szerokość nie pozwoli na swobodne otwarcie długich drzwi.

Cena używanego BMW X6 E71 – ile za auto?

Na zakup fabrycznie nowego X6 mogli sobie pozwolić najbardziej zamożni. Podstawowa wersja została wyceniona na trzysta tysięcy złotych, a wybranie nawet kilku pozycji z długiej listy opcji istotnie podnosiło kwotę na fakturze. Najstarsze X6 mają na karku ponad sześć lat, a często także 200-300 tysięcy kilometrów przebiegu. I wciąż kosztują krocie! Próby znalezienia egzemplarza za niecałe 100 tys. zł spełzną na niczym. Warto przy tym pamiętać, że jazda używanym BMW X6 stanie się źródłem przyjemności, wyłącznie gdy nabywcę będzie faktycznie stać na utrzymanie samochodu. Eksploatacja na wskroś nowoczesnej konstrukcji jest kosztowna. Wbrew pozorom nie chodzi o zużycie paliwa, które w żadnej wersji nie spada poniżej 10 l/100km.

Używane BMW X6 E71 – awarie i problemy

Największym zaskoczeniem mogą okazać się koszty obsługi serwisowej. Naszpikowany elektronika i skomplikowanymi podzespołami samochód nie powinien trafiać w ręce przypadkowo wybranych mechaników. Lepiej pogodzić się z wysoką stawką za roboczogodzinę niż zastanawiać się, czy używane BMW X6 o własnych siłach będzie w stanie opuścić warsztat. Najmniejszym ciosem dla kieszeni będą wymiany tulei zawieszenia. Zamienniki Lemfordera czy Febi kosztują kilkadziesiąt złotych, oryginał – niecałe 400 zł. Niestety na tym kończą się dobre wiadomości. Nawet rachunek za tarcze i klocki będzie słony. Komplet firmy ATE pochłonie ponad 2000 zł.

Na jeden amortyzator z elektronicznie regulowaną charakterystyką pracy wydamy blisko 3000 zł. Na markowy komplet opon w rozmiarze 285/35 R21 i 325/30 R21 trzeba przeznaczyć nawet osiem tysięcy złotych. Dodajmy, że nawet niezależne serwisy polecają opony z homologacją BMW (potwierdza ją symbol gwiazdki na ścianie bocznej) – inne mogą mieć nieznacznie zmieniony obwód, co może skrócić żywotność układu przeniesienia napędu.

Niestety także podstawowe koła w rozmiarze 255/50R19 nie są przesadnie przyjazne dla kieszeni. Skala potencjalnych wydatków jest tak duża, że zrezygnowanie z gruntowanego przeglądu przed zakupem można porównać chyba wyłącznie z grą w rosyjską ruletkę. Tym bardziej, że ogromna wartość używanych BMW X6 oznacza, iż nawet „reanimowanie” poważnie uszkodzonych samochodów jest ekonomicznie uzasadnione. Powypadkowe naprawy bywają przeprowadzone bardzo rzetelnie. Najłatwiej prześwietlić historię używanego BMW X6 z amerykańskiego rynku. W tamtejszej bazie danych Carfax znajdziemy informacje o przeglądach, przebiegach czy szkodach ubezpieczeniowych – ze zdjęciami włącznie.

Jakich usterek należy się spodziewać? W bliźniaczym X5 eksperci Dekra wykrywali powtarzające się przypadki zapieczonych zacisków hamulcowych, jak również wycieki oleju z silnika, skrzyni biegów i dyferencjałów. Użytkownicy X6 najczęściej skarżą się na silniki oraz elektronikę. Słabą stroną podwójnie doładowanych, benzynowych jednostek 35i (N54, do 2010 r.) są wysokociśnieniowe pompy paliwa. Wszystkie wersje potrafią spalać znaczne ilości oleju – norma BMW przewiduje 0,7 l/1000km, a dla X6 M nawet 1,5 l/1000km. Wtryskiwacze paliwa, zarówno w silnikach benzynowych, jak i wysokoprężnych, nie zachwycają trwałością. W wielu autach były wymieniane już w okresie gwarancyjnym, co nie jest najlepszym prognostykiem na przyszłość. Problematyczne są także pozostałe elementy osprzętu – przepływomierze, sondy lambda i czujniki. Efekty ich niesprawności bywają różne. Od zapalania się kontrolki „Check Engine”, poprzez chwilowe spadki mocy, na problemach z odpalaniem zimnego silnika skończywszy. Doświadczenia kierowców z całego świata są podobne. Sygnalizują, że nawet ASO ma problemy z diagnostyką i usuwaniem niesprawności.

Newralgicznym elementem napędu xDrive są skrzynie rozdzielcze. Co prawda inżynierowie BMW dopasowali wytrzymałość kluczowych elementów do masy SUV-a i kolosalnych momentów obrotowych silników, jednak – podobnie jak w mniejszych modelach z xDrive – po macoszemu potraktowali kwestię nastawnika napędu. W układzie zmieniającym rozkład sił pracuje zębatka z tworzywa sztucznego, która jest najsłabszym elementem układanki. Z biegiem czasu ulega zużyciu, a samochód traci napęd przedniej osi. Nastawnik można wymienić, ale niezależne serwisy twierdzą, że BMW wciąż oferuje element ze zbyt podatnym na zużycie trybem. Zalecanym i znacznie tańszym rozwiązaniem jest regeneracja nastawnika poprzez montaż akcesoryjnej zębatki. Najlepsze są wykonane z metalu bądź tworzywa wzmacnianego karbonem.

Przy wysokich przebiegach możliwe są także poważniejsze usterki – m.in. łańcucha i łożysk skrzyni rozdzielczej. Warto jednak zaznaczyć, że liczba doniesień o poważnych awariach reduktora ATC700 jest mniejsza niż w przypadku ATC500 i ATC400. Aby utrzymać napęd w stanie sprawności, warto pamiętać o konieczności wymiany oleju przekładniowego co ok. 60 tys. km. Po podobnych przebiegach warto zmieniać środek smarny w skrzyniach biegów. Teoretycznie nie jest to konieczne, praktycznie chroni przed przyspieszonym zużyciem poszczególne elementy przekładni z zaworami sterującymi włącznie, które najczęściej odpowiadają za nieprzyjemne szarpanie przy zmianach biegów.

Liczba doniesień o problemach ze skrzyniami biegów pozostaje ograniczona. Najwięcej będzie zapewne zależało od regularności wymian oleju przekładniowego czy stylu jazdy. Jeżeli pierwszy właściciel X6 brutalnie operował gazem i regularnie korzystał z funkcji Launch Control problemy wydają się kwestią czasu. 400-740 Nm jest w stanie zniszczyć nawet najsolidniejszą mechanikę. Równie szkodliwe są skoki temperatury, które towarzyszą agresywnej jeździe czy holowaniu ciężkich przyczep.

Wertując ogłoszenia szybko odkryjemy, że znalezienie dwóch identycznych X6 graniczy z cudem. Kto wydawał na samochód kilkaset tysięcy złotych, nie chciał niknąc w tłumie. Wielu klientów dopłacało za większe koła, satynowane obramowania okien, tapicerkę ze szlachetnej skóry czy drewniane dekory w kabinie. Swoboda wyboru oznacza jednak, że na rynku wtórnym można trafić na – delikatnie mówiąc – kontrowersyjnie wyspecyfikowane X6. M-pakiet i drewniane listwy? Pozostaje zacisnąć zęby lub szukać innego egzemplarza. Wyzwaniem może okazać się znalezienie ActiveHybrid X6. Samochód z elektryczno-spalinowym napędem cieszył się największym wzięciem w USA. W Polsce znacznie łatwiej nawet o X6 M albo M50d. Decydując się na sprowadzenie z zagranicy dowolnej wersji silnikowej, pamiętajmy o wysokiej stawce podatku akcyzowego. 18,6 % od aktualnej wartości pojazdu to duże pieniądze.

Sukces efektownego, ale niepraktycznego X6 zaskoczył nawet BMW. Tempo sprzedaży okazało się ponad 25% wyższe od zakładanego. Bawarski SAC jeszcze długo będzie cieszył oko linią nadwozia, rozpieszczał wyposażeniem i zachwycał osiągami. Mnogość zalet w połączeniu z nasilającą się modą na crossovery i SUV-y pozwala przypuszczać, że ceny używanych X6 będą topniały bardzo wolno.

Kalendarium

  • 2008 – debiutuje BMW X6 E71
  • 2009 – gamę wzmacniają X6 M oraz X6 Active Hybrid (E72)
  • 2010 – 8-biegowe automaty, odświeżenie palety silników
  • 2012 – delikatny face lifting, debiut potrójnie doładowanego X6 M50d
  • 2014 – na rynek wchodzi nowe X6 F16

Używane BMW X6 – Zalety

  • Oryginalna linia nadwozia
  • Świetne osiągi i właściwości jezdne
  • Bogate wyposażenie

Używane BMW X6 – Wady

  • Bardzo wysokie koszty utrzymania
  • Usterki osprzętu silników
  • Rozmiary (w polskich realiach)

BMW X6 – dane techniczne

BMW X6 E71 (2008-2014), E72 Active Hybrid (2009-2011)
Silniki 3.0 R6, 4.4 V8
Skrzynie biegów automatyczne, 6- lub (od 2010 r.) 8-biegowe
Napęd na cztery koła xDrive
Długość / szerokość /wysokość 4876 / 1983 / 1690 mm
Rozstaw osi 2933 mm
Masa własna 2145−2450 kg
Cena używanych egzemplarzy od 95 tys. zł.

Podobne

BMW 507 roadster render Abimelec Design

Niech ktoś zbuduje tego roadstera BMW, bo jest piękny!

BMW 507 to jedno z najwybitniejszych dzieł BMW wszech czasów. Niestety ten klasyczny roadster okazał się zbyt drogi i nie odniósł komercyjnego sukcesu. Dzięki temu egzemplarze, które przetrwały do dziś, są sprzedawane za miliony dolarów i zasilają szeregi najwybitniejszych kolekcji samochodów. Kto odważyłby się przerobić takie cacko? Abimelec Design Odpowiadając na pytanie z poprzedniego akapitu…