Używane BMW E39 540i (1996–2004). Zalety, wady i typowe usterki

Używane BMW E39 540i (1996–2004). Zalety, wady i typowe usterki

Kwintesencja marki BMW, czyli zwarte nadwozie oraz mocny i jedwabiście pracujący silnik. A do tego bogate wyposażenie. Niestety, to już ostatni dzwonek, by kupić używane 540i.

E39 w wersji 540i staje się towarem deficytowym. W najpopularniejszych serwisach nie znaleźliśmy nawet 200 ogłoszeń. A liczba będzie szybko topniała – obowiązujące na zachodzie Europy podatki za wysoką emisję dwutlenku węgla istotnie podnoszą koszty eksploatacji auta. Rozpiętość cen jest ogromna. Jeżdżący egzemplarz można kupić za niecałe 2.000 euro, a 540i w idealnym stanie może kosztować przeszło 10 tys. euro.

Podaż jest niewielka, gdyż przed laty BMW skutecznie studziło zapał klientów. W 1997 r. bazowe 520i kosztowało 57 tysięcy marek. Ceny 540i zaczynały się od 99.500 DM, a już 90 tysięcy wystarczało na 728i. Dylematy mogły być więc spore. Wyposażenie używanych E39 jest mocno zróżnicowane. Najsłabszym wersjom silnikowym nierzadko brakuje alufelg, skórzanej tapicerki i ksenonowych reflektorów, o M-pakiecie nie wspominając. Wersja 540i znalazła się na drugim biegunie – wiele aut bogato doposażono. I nie były to wyłącznie kosztowne opcje. Nieco od siebie dawało również BMW, od lat faworyzujące mocne wersje. E39 z silnikami V8 miały m.in. systemy audio z rozbudowanymi wyświetlaczami, wielofunkcyjne kierownice, 16-calowe alufelgi czy nerki z chromowanymi żebrami. Od 1997 roku 540i z automatyczną skrzynią standardowo wyposażano w DSC. Od kolejnego sezonu system kontroli stabilności montowano we wszystkich 540i.

Warto szukać egzemplarza z manualną skrzynią. To rzadko spotykana, ale zwiększająca radość z jazdy konfiguracja. Późniejsza odsprzedaż samochodu nie będzie więc stanowiła problemu. Tym bardziej że ręczna skrzynia lepiej znosi trudy eksploatacji od automatycznej. W wersji 540i głównym punktem programu jest silnik 4.4 V8 o oznaczeniu M62B44. Słynąca z solidności jest chętnie używana do „przekładek” – często trafia do przygotowywanych do driftu E30 i E36. W normalnie eksploatowanej limuzynie ten silnik jest niemal wieczny. W 1998 r. BMW wprowadziło udoskonaloną wersję M62B44(TÜ) z podwójnym VANOS-em, który poprawił charakterystykę jednostki, ale uchodzi za najmniej solidny element osprzętu. Naprawy nie warto odwlekać w czasie, gdyż zaburzenie faz zaworowych może doprowadzić do innych uszkodzeń. Wiele usterek – m.in. defekty czujników, wypalone uszczelki pod głowicami, wycieki oleju czy płynu chłodzącego, awarie katalizatorów – jest wypadkową lat zaniedbań i przebiegów. Realne nierzadko sięgają 300–400 tys. km.

Duża pojemność skokowa przekładała się na korzystny kształt krzywej momentu obrotowego. Ta z kolei była gwarancją elastyczności. Na czwartym biegu 540i przyspieszało od 80 do 120 km/h w 6,4 s. To bardzo współczesna wartość. W analogicznym sprincie piątka F10 528i jest lepsza o zaledwie 0,2 s. Po co więc ten cały downsizing? Odpowiedź uzyskamy po wizycie na stacji benzynowej. O ile wspomniana wersja F10 zadowala się średnio 11–12 l/100 km, o tyle E39 540i na każde 100 km zużywa od 2 do 4 litrów więcej. Zresztą producent nie obiecywał, że będzie inaczej i rzetelnie informował, że średnie zużycie paliwa w mieście sięga 18,8 l/100 km. W nowoczesnej piątce nie ma jednak co liczyć na aksamitną pracę jednostki V8 i jej głębokie brzmienie.

To warto wiedzieć:
Jedyna, poza M5, benzynowa E39 z manualną 6-biegową skrzynią
– Występowała w kuloodpornej wersji 540i Protection

Tym się nie przejmuj:
Drobne usterki mechaniczne – koszty napraw nie będą wysokie

To warto sprawdzić:
Zawieszenie – kompleksowa naprawa jest kosztowna
– Kondycja automatycznej skrzyni

Silnik 4.4 V8 (286 KM i 420 Nm/ po 1998: 286 KM i 440 Nm)
Skrzynia biegów 6-stopniowa ręczna
Długość/ szerokość/ wysokość 4775/ 1800/ 1435 mm
Rozstaw osi 2830 mm
Koła 225/55 R16
Masa własna 1605 kg
0–100 km/h 6,2 s
V maks. 250 km/h

Szymon Łukasik, Fot. BMW

Podobne

Znamy cenę nowego BMW X1. Tanio już było

Kilka dni po premierze nowego BMW X1 poznajemy cenę SUVa nowej generacji. Ma bogatsze wyposażenie seryjne od poprzednika, ale to kosztuje. I to słono. Zobacz ceny nowego BMW X1 w Polsce. Szalejąca inflacja, kosmiczne ceny paliw, problemy z dostępnością półprzewodników, a dodatkowo jeszcze skutki pandemii i wojna na Ukrainie spowodowały, że ceny towarów drastycznie rosną.…

Nissan Skyline, którym jeździł Paul Walker sprzedany za fortunę

Serię filmów "Szybcy i wściekli" znają chyba wszyscy fani motoryzacji. Oprócz filmów, kultowe są już także samochody, które w nich występują. Nissan Skyline R34 to ikona sama w sobie, a jeśli dodamy do tego fakt, że za kółkiem tego auta zasiadał Paul Walker mamy tu gotowy przepis na wyjątkowy egzemplarz.  Niebieski Nissan Skyline, który występował…