Używana Mazda 2 II (DE). Zalety, wady i typowe usterki - Trends Magazines
4 °C Warsaw, PL
4 marca 2021

Używana Mazda 2 II (DE). Zalety, wady i typowe usterki

Czy oszczędność i utylitarność musi zabijać radość z jazdy? Czy używane auto miejskie może być bezawaryjne? Wygląda na to, że Mazda znalazła odpowiedź na te pytania.

Mazda 2 drugiej generacji została zaprezentowana 20 października 2007 roku. W odróżnieniu od niezbyt urodziwej poprzedniczki niosła z sobą powiew świeżości, zwiastujący zmiany, mające nastąpić w niedalekiej przyszłości w stylizacji pojazdów tej marki. Z miejsca zyskała uznanie, zdobywając tytuł World Car of the Year 2008. Sukces ten zbiegł się w czasie z powrotem oficjalnego przedstawicielstwa Mazdy na polski rynek. Auta oferowane były w nowo powstającej w Polsce sieci dilerskiej, stąd na ulicach jest ich dużo więcej niż poprzedniczek. Wpłynęło to również na znacznie większą podaż samochodów używanych. Czy zatem warto zainteresować się japonką z rynku wtórnego?

W porównaniu do nudnej przeciwniczki auto prezentuje się ciekawie. Sprawia wrażenie dynamicznego, sportowego, dającego dużo radości z jazdy. Zdecydowanie może się podobać. Najwyższa oferowana wersja wyposażenia, Sport, zawiera dodatkowo Sport Appearance Pack ‒ zmodyfikowane zderzaki i komplet spojlerów podkreślających bryłę nadwozia. „Dwójka” nie należy do nazbyt wyrośniętych przedstawicieli klasy B. Długość nadwozia to 3,92 metra przy rozstawie osi 2,49 metra. Nie wpłynęło to jednak niekorzystnie na przestronność wnętrza, w którym komfortowo mogą podróżować cztery dorosłe osoby. Efekt ten uzyskano kosztem bagażnika o nieco rozczarowującej pojemności 250 litrów. Po złożeniu asymetrycznie dzielonej kanapy możemy uzyskać maksymalnie 787 litrów (do linii dachu). Kufer jest foremny, ale dosyć wysoko poprowadzona krawędź utrudnia nieco załadunek.

Wnętrze zaprojektowano z pewną surowością. Przed kierowcą znajduje się niezbyt rozbudowany zestaw wskaźników ‒ duży prędkościomierz, niezbyt czytelny obrotomierz, niewielki wyświetlacz LCD i zestaw kontrolek informacyjnych. Na konsoli środkowej znajdują się przyciski i pokrętła oraz niewielki wyświetlacz radia. Można zatem odczuć pewien niedosyt. Trudno natomiast mieć zastrzeżenia do ergonomii. Kierownica, nawiązująca nieco do stosowanej w modelu MX-5, dobrze leży w dłoniach, a wysoko umiejscowiony drążek zmiany biegów jest bardzo wygodny w obsłudze. Plastiki użyte do budowy wnętrza są twarde i przygnębiająco czarne, ale ich spasowanie stoi na wysokim poziomie. Fotele są wygodne i mają dobre podparcie boczne, co zachęca do dynamicznej jazdy.

Wyposażenie małej Mazdy należy określić jako co najmniej satysfakcjonujące. Już w podstawowej wersji wyposażenia możemy spodziewać się sześciu poduszek powietrznych, elektrycznych szyb i lusterek, centralnego zamka, radia obsługującego MP3, wspomagania kierownicy oraz ABS z EBD. Wyższe wersje wyposażano m.in. w manualną lub automatyczną klimatyzację, podgrzewane fotele, sterowanie radiem w kole kierownicy, czujnik deszczu, skórzaną kierownicę i światła przeciwmgłowe. Do 2010 roku, w którym doszło do face liftingu, komputer pokładowy dostępny był jedynie w najwyższej wersji wyposażenia Sport. Modele poliftingowe są pod tym względem lepsze. Pamiętać należy, że Japończycy nie dawali klientom dużych możliwości konfiguracji auta. Dostępne cztery wersje wyposażenia powiązano bezpośrednio z konkretnymi silnikami. Zauważyć można również lepsze wyposażenie modeli pochodzących spoza polskiej sieci.

W palecie jednostek napędowych oferowanych na naszym rynku były: silniki benzynowe o pojemności 1,3 litra i mocy 75 i 86 KM, 1,5 litra o mocy 103 KM oraz diesel o pojemności 1,4 litra i mocy 68 KM. Zdecydowanie większą popularność zyskały w Polsce jednostki benzynowe, spośród których najciekawsze wydają się 1,3 l o mocy 86 KM i 1,5 l o mocy 103 KM. Zwłaszcza ta druga oferuje bardzo przyzwoite osiągi (prędkość maksymalna 186 km/h i przyspieszenie do 100 km/h na poziomie 10,7 s), paląc przy tym w mieście około 7,6 l/100 km.

„Dwójka” jest samochodem dla osób, które chcą czerpać z jazdy satysfakcję. Zbudowana w oparciu o płytę podłogową Forda Fiesty i dopracowana przez japońskich inżynierów prowadzi się doskonale. Duży wpływ na to ma masa pojazdu. W dobie, gdy wszystkie auta „tyją” na potęgę, mała Mazda bez kierowcy waży około 950 kg. Zdecydowanie to czuć. Auto jest dynamiczne i zwinne. Do jazdy zachęcają również precyzyjny układ kierowniczy i dobrze zestopniowana skrzynia biegów. Wszystkie te elementy powodują, że uśmiech długo nie schodzi z twarzy kierowcy.

Niezawodność japońskich samochodów można uznać za legendarną. Jak ta legenda wypada w konfrontacji z rzeczywistością? W tym wypadku doskonale. W raportach usterkowości publikowanych przez firmę DEKRA Mazda 2 zajmuje drugie miejsce wśród samochodów tej klasy o przebiegu do 50 tys. km i pierwsze wśród samochodów z przebiegiem do 100 tys. km. Podobnie w raporcie TUV zajmuje drugie miejsce wśród aut 2 ‒ 3-letnich i trzecie wśród 6 ‒ 7-letnich. Właściciele nie powinni być zatem narażeni na kosztowne awarie. Zgłaszane problemy dotyczą głównie rozruszników, zalewających się świec zapłonowych, szybko eksploatujących się akumulatorów, zużywających się łączników stabilizatorów oraz drążków kierowniczych. Nie występują natomiast problemy z elektroniką. Uważać trzeba na lakier, który jest podatny na zarysowania i wymaga delikatnej pielęgnacji.

Jakość kosztuje. Ta stara zasada sprawdza się w wypadku małej Mazdy. Jej ceny katalogowe nigdy nie należały do najbardziej korzystnych. Znajduje to również odzwierciedlenie na rynku wtórnym. Ceny zaczynają się od około 12-13 tys. zł za egzemplarze z 2008 roku, wyposażone w silniki benzynowe 1,3 l. Zadbany egzemplarz z ostatnich lat produkcji wciąż może kosztować przeszło 25 tys. zł. Czy warto? Zdecydowanie tak! Za te pieniądze staniemy się posiadaczami niezawodnego samochodu o niebanalnej stylistyce, który zapewni nam dużo radości z codziennej eksploatacji.

TRENDS poleca

Mazda 2 w wersji wyposażenia Sport, wyposażona w silnik benzynowy 1,5 l, nie tylko zapewnia satysfakcjonujące wrażenia z jazdy przy rozsądnym spalaniu, ale wyposażona w standardowy dla tej wersji pakiet ospojlerowania i alufelgi wygląda po prostu uroczo.

Plusy Minusy
Niebanalna stylistyka nadwozia
Doskonałe właściwości jezdne
Niska awaryjność
Bogate wyposażenie
Przeciętnej wielkości bagażnik
Niezbyt porywająca stylistyka wnętrza
Koszt zakupu

Mazda 2 – dane techniczne, silniki i osiągi

Typ silnika 1.3 MZR 1.3 MZR 1.5 MZR 1.4 MZ-CD
Pojemność silnika (ccm) 1349 1349 1498 1399
Moc maksymalna KM/ obr./min 75/6000 86/6000 103/6000 68/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 121/3500 122/3500 137/4000 160/2000
0 ‒ 100 km/h (s) 14,0 12,9 10,4 15,5
V maks. (km/h) 168 172 188 162
Zużycie paliwa

W mieście

Poza miastem

Cykl mieszany

 

6,9

4,2

5,2

 

6,9

4,2

5,2

 

7,6

4,7

5,7

 

5,1

3,5

4,1

Długość/ szerokość/ wysokość (mm) 3920/1695/1475 3920/1695/1475 3920/1695/1475 3920/1695/1475
Rozstaw osi (mm) 2490 2490 2490 2490

Historia modelu

Październik 2007 Prezentacja modelu
2008 Tytuł World Car of the Year
Listopad 2008 Prezentacja wersji sedan na rynek chiński
Październik 2010 Face lifting
Jesień 2014 Zakończenie produkcji, debiutuje Mazda 2 III

Dariusz Piorunkiewicz, Fot. Mazda

Podobne

Żółte BMW 7? Oto jedna z dziewięciu sztuk- GIEŁDA

Niedawno trafiliśmy na bardzo ciekawe ogłoszenie. W Polsce można obecnie nabyć jedną z 9 fabrycznych BMW serii 7 E38 w kolorze... żółtym. Odważne połączenie Dla fanów żółtych BMW nazwa odcienia jest dobrze znana. To kultowy "Dakargelb II". Dodatkowo w tym egzemplarzu znajduje się czerwona tapicerka wnętrza! Pod maską tego E38 pracuje wysokoprężny silnik V8. Czy…

Najlepszy diesel BMW – 3.0 M57. Zalety, typowe usterki, koszty serwisu

Najlepszy diesel BMW to silnik 3.0 z rodziny M57, który jest dynamiczny i trwały, wyróżnia się wysoką kulturą pracy, choć należy pamiętać, że sześć cylindrów to także wyższe spalanie i droższy serwis. Należy zacząć od stwierdzenia, że jest to zdecydowanie lepszy wybór, szczególnie jeśli mówimy o rynku wtórnym. Dlaczego? Wprawdzie trudno dziś mówić o stuprocentowo…