Dusza i charakter oryginalnego Golfa GTI. Zobaczcie VW up! GTI - TEST - Trends Magazines

Dusza i charakter oryginalnego Golfa GTI. Zobaczcie VW up! GTI – TEST

VW_up!_GTI

Ten samochód niczego nie udaje. Tutaj od razu widać gdzie up! czuje się najlepiej oraz do czego został stworzony. W przeciwieństwie do wszechobecnych SUV-ów bez problemu wciśniemy się na małe miejsce parkingowe a wąskie uliczki nagle staną się przyjazne.

Już z zewnątrz widać, że nie jest to zwykła wersja up-a! Muskularny zderzak, czerwony pasek w grillu, liczne emblematy GTI, czarne paski w dolnych partiach drzwi, tylny spoiler oraz chromowana końcówka wydechu. Do tego, wielkie, jak na takiego malucha, 17-calowe felgi nazwane na cześć brytyjskiego toru wyścigowego – „Brands Hatch”. 

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Testowany egzemplarz był w „najszybszym”, specjalnym czerwonym lakierze z czarnym dachem. Tak wyglądający up! od razu rzucał się w oczy i przyciągał uwagę na drodze.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Cała magia up! GTI zaczyna się jednak po wciśnięciu pedału gazu. Pod maską znajduje się trzycylindrowy silniczek o pojemności jednego litra, który został wzbogacony o turbinę dającą nam 115 KM.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Niby nic nadzwyczajnego w czasach, kiedy konkurencja spokojnie „wyciska” z litrowego motoru 140 KM, natomiast niewielka masa własna wynosząca 997 kg, połączona z oszczędnym wygłuszeniem, daje poczucie o wiele bardziej dynamicznej jazdy. Dzięki temu up! nie jest małym nudnym miejskim „wozidełkiem”. Wciśnięty prawy pedał od razu wywołuje uśmiech na twarzy kierowcy. Niewyłączalny i cały czas czuwający ESP dba o bezpieczeństwo i nie pozwala szaleć na ręcznym – z tego rozwiązania będą zadowoleni rodzice początkujących kierowców.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Katalogowo up! GTI przyspiesza do setki w 8,8 sekundy. Kolejnej nie przekroczymy ponieważ wskazówka licznika zatrzyma się 196 km/h. W porównaniu do standardowej wersji zawieszenie obniżone zostało o 15mm i wraz z oponami w rozmiarze 195/40 R 17 jest wystarczająco komfortowe aby po dłuższej jeździe nie odczuwać zmęczenia. Dodatkowo dobrze zestrojona, sześciostopniowa skrzynia biegów jest bardzo elastyczna i śmiało można ruszać autem w dłuższą trasę poza miasto, na działkę czy na dalszy weekendowy wypad.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Na autostradzie nie poczułem się jak „zawalidroga”, a poruszanie się z prędkością 140 km/h nie jest dla auta żadnym problemem. Mimo takich prędkości dalej prowadzi się pewnie i stabilnie. Wyprzedzanie up-em GTI to czysta przyjemność. Maksymalny moment obrotowy równy 200 Nm pojawia się w przedziale 2000-3500 obrotów na minutę, można więc śmiało wciskać pedał gazu w podłogę i cieszyć się z jazdy.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Według producenta spalanie mierzone według normy WLTP wynosi od 5,6 do 5,7 l/100 km (w cyklu mieszanym). W praktyce  podczas dynamicznej jazdy miejskiej mały motor zasysał 9 litrów na setkę. Przy prędkości autostradowej konsumpcja oscylowała przy 6,5 l/100 km. Biorąc pod uwagę, że zbiornik na paliwo ma zaledwie 35 litrów, jedno tankowanie nie wystarczy na bardzo długie trasy. Przynajmniej zatankowanie do pełna nie rujnuje portfela, a jak mówi stare przysłowie „spali tyle, ile się wleje”.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Bez względu na to, czy jest to wersja trzydrzwiowa, czy pięciodrzwiowa,  wymiary pojazdu nie zmieniają się – mierzy dokładnie 362,8 cm. Ponieważ praktycznie cały czas podróżowałem z psem, dodatkowa para drzwi z tyłu zdecydowanie poprawiała komfort pasażerów, którzy doceniali wsiadanie bez konieczności przeciskania się za przednim fotelem.  

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Wnętrze jest przestronne, ze standardowym dla up-a minimalizmem. Wszystko zdaje się być dobrze przemyślane i dokładnie na swoim miejscu. W wersji GTI króluje czerń i czerwień. Mamy kilka miłych dla oka detali, takich jak wielofunkcyjna, sportowa kierownica z czerwonymi przeszyciami, czy typowa dla modeli GTI dźwignia zmiany biegów. Fotele obszyte są natomiast słynnym wzorem kratki „Clark.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Kierujący pojazdem może przyjąć wygodną pozycję, chociaż kierownica jest wyposażona jedynie w regulację góra/dół. Komfort na tylnej kanapie jest już nieco mniejszy, co jest oczywiste w samochodach tego rozmiaru. Docenić należy dość wygodne fotele, które zostały wyposażone w podgrzewanie, natomiast przy dynamice GTI oczekiwałbym lepszego trzymania bocznego.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Na środku deski rozdzielczej mamy 5-calowy wyświetlacz, który głównie służy do przełączania funkcji radia i komunikacji ze smartfonem. Dla niego również jest przeznaczona specjalna dedykowana stacja dokująca Maps + More, która pomieści telefony o dużych ekranach. Po sparowaniu urządzeń możemy pobrać nawigację działającą w trybie offline oraz dostajemy dodatkowe narzędzia takie jak stoper, informacje o temperaturze oleju czy obrotów silnika (mimo, że na desce mamy analogowy wskaźnik).

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Bagażnik wydaje się malutki ze względu na zaledwie 251 litrów pojemności, ale dzięki podwójnej podłodze udaje się tam zmieścić zakupy wypełniające prawie cały wózek sklepowy.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Cena pięciodrzwiowego up-a GTI startuje od 66.080 zł. Specjalna kolorystyka testowanego egzemplarza – czerwony lakier oraz czarny dach – to dodatkowy koszt w wysokości 650 zł. Fotel kierowcy i pasażera, z regulacją wysokości – 400 zł, klimatyzacja automatyczna z regulacją elektroniczną Climatronic oraz filtrem antyalergicznym – 1.290 zł, radio Composition Phone 530 zł, stacja dokująca Maps + More – 530zł, pakiet Drogowy  (czujniki parkowania z tyłu, tempomat i komputer pokładowy) – 1.150 zł, pakiet Kierowcy (system awaryjnego hamowania, czujnik deszczu i zmierzchu, funkcję coming/leaving home oraz opcję dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera) – 1.390 zł. W sumarycznie konfiguratorze daje to łącznie 72.020 zł.

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

Cena końcowa testowanego egzemplarza wydaje się wysoka w porównaniu do samochodów uznawanych za auta typowo miejskie. Jednak dostajemy w niej ciekawie skonfigurowane miejskie auto „z pazurem”, które oferuje bardzo dużo przyjemności z jazdy. Podsumowując – up! GTI to nieduży, lecz przestronny i wygodny samochód dla kierowców ceniących kompaktowe rozwiązania, ale także takich, którzy z prowadzenia auta chcą czerpać jak najwięcej frajdy. W tym samochodzie codzienna jazda na pewno nie będzie nudna.

Piotr Rusiniak

Fot. autor

(VW TRENDS 2/2019)

VW_up!_GTI
VW_up!_GTI

VW up! GTI

 
SILNIK/NAPĘD:  
Typ silnika Rzędowy, 3-cylindrowy, benzynowy, turbodoładowany
Poj. silnika ccm 999
Moc maks. przy obr. 115/ 5000
Maks. mom. obr.t 200/ 2000–3500
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa
Napęd na przednią oś
   
NADWOZIE:  
Dł. x szer. x wys. wys. 3628 x 1645 x 1478 (mm)  
Rozstaw osi (mm) 2410
   
OSIĄGI:  
V maks. 196 km/ h
0–100 km/h 8,8 s.
   
ZUŻYCIE PALIWA:  
Średnie katalogowe/test 4,8/6 l /100 km
   
CENA:  
Wersja podstawowa/testowa 66.080/72.020 zł

Podobne

Teraz na stacji obsłużą Cię roboty

W Europie pojawiła się pierwsza stacja, gdzie robot ma wyręczyć personel w obsłudze klientów. Co ciekawe, to Polska jest pierwszym krajem na naszym kontynencie, gdzie pojawią się roboty. Na stacji Shell we Wrześni pojawiły się dwa roboty - BellaBot i KittyBot. Nie pomogą na razie w tankowaniu, ale wyręczą personel w  obsłudze gości. Pomogą zbierać…

Udana kuracja VW Touarega II 3.0 V6 TDI

Flagowy SUV Volkswagena przeszedł w 2014 roku kurację odmładzającą. W jej ramach zmieniono przód i tył nadwozia, udoskonalono zawieszenie oraz wprowadzono systemy podnoszące poziom bezpieczeństwa. Touareg wzmocnił portfolio Volkswagena w 2002 roku. Za sprawą nowego modelu koncern wkroczył na nieznany sobie obszar rynku. Wcześniej nie oferował ani prawdziwie luksusowego samochodu, ani terenówki. Touareg udowodnił, że…