Unikatowy tuning cenionego BMW E38 740i Individual - Trends Magazines

Unikatowy tuning cenionego BMW E38 740i Individual

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-widok od tyłu

BMW z lat 90. są dziś bardzo lubiane i cenione. Dotyczy to praktycznie wszystkich modeli, ale na czoło wysuwa się luksusowa seria 7 typoszeregu E38. I choć nie jest to dziś najpopularniejszy model wśród fanów german style’u, to ci, którzy zdecydowali się na modyfikację flagowej limuzyny, mają spore pole do popisu.

A to dlatego, że E38 miało wiele nieprzeciętnych elementów wyposażenia oraz dodatków, które dziś podnoszą unikatowość oraz wartość modyfikowanych egzemplarzy. Czarne 740i Krisa ma je chyba wszystkie. Zostało za to wielokrotnie docenione nie tylko w Polsce. Najwyższy czas, byśmy i my pokazali tego wyjątkowego sedana.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-widok z przodu

Rządowa limuzyna

Czarne E38 to rządowa limuzyna 740i w wersji Individual po liftingu z 1999 roku. Pod maską ma silnik o symbolu M62B44TU (2 x Vanos) o pojemności skokowej 4,4 litra w układzie V8. Jednostka generuje 286 KM przy 5400 obr./min i 440 Nm przy 3600 obr./min. Jak przystało na BMW, napęd przenoszony jest w nim na tylne koła.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-silnik

Skrzynia biegów to fabryczny automat. Kris pozostaje przy seryjnych parametrach i nie planuje żadnych modyfikacji w układzie napędowym. Zamontował tylko wykonany na zamówienie układ wydechowy, zakończony dwoma podwójnymi tłumikami z czterema końcówkami. Zadbał też o wygląd komory silnika – pokrywy zaworów są czerwone, a osłonę silnika zdobi grafika. Sami widzicie, że to jeden z tych samochodów, w którym niby nic się nie zmieniło, ale wszystko zostało poprawione…

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-wydech

Zawieszenie BME E38 740i

Więcej zmian zaszło w układzie resorowania. Seryjne amortyzatory i sprężyny zostały zastąpione przez gwintowane zawieszenie KW V3. Przednia oś jest usztywniona rozpórką. Szerszy rozstaw kół zapewniają dystanse, które były konieczne do odpowiedniego spasowania nowych felg.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-tylne koło

Koła to oryginalne alufelgi Rial Daytona Race o średnicy 20 cali z szerokimi rantami. Bardziej od wielkości obręczy imponuje ich szerokość. Jest to odpowiednio 11,5 cala z przodu oraz 12,5 cala z tylu. Opony naciągnięte na wystające poza obrys auta felgi to Bridgestone Potenza S001 99Y: z przodu 235/35 R20, a z tyłu 285/30 R20.

Czerń i dyskrecja

Limuzyna jest pokryta czarnym lakierem metallic cosmosschwarz. Tylne lampy i boczne kierunkowskazy zostały wymienione na tzw. dymione. Przednie lampy oraz migacze zostały profesjonalnie przyciemnione. Reflektory zmodyfikowane na Black Hella jak z wcześniejszych modeli BMW 7 w stylu german. Zamontowano czarny grill, a pod zderzakiem dokładkę marki Alpina. Listwy drzwi i listwy dolne zostały pomalowane lakierem w kolorze karoserii.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-tył auta

Boczne klamki drzwi są teraz podświetlane, a na szybach bocznych z tyłu pojawiły się naklejki BMW Syndykat Polska, nawiązujące do zlotów odbywających się nad Wisłą. Na przedniej i tylnej szybie znajdują się zaś naklejki BMW Syndykat, odnoszące się do największego zlotu BMW w Niemczech w Asphaltfieber, na którym auto Krisa co roku zdobywa nagrody. Czarne BMW jest znane również na wielu innych tego typu imprezach w Niemczech.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-gazeta z atykułem

Niesamowite wnętrze BMW 740i

Niesamowite wrażenie robi wnętrze 740. Atmosferę luksusu tworzą czarna podsufitka i podwójne grube termiczne szyby, a to dopiero początek. Kierowca i pasażer siedzą w fotelach pokrytych czarną skórą Bufallo – podgrzewanych, regulowanych elektrycznie, z funkcją masażu. Do wyjątkowych elementów wyposażenia należy elektryczna regulacja zagłówków oraz tylne stoliki (wyprodukowano ich jedynie około 9 tys. sztuk).

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-kokpit

Przed kierowcą pokryte skórą centrum dowodzenia z oryginalnym tempomatem, trzystrefową klimatyzacją, nawigacją GPS oraz elektrycznym sterowaniem lusterek bocznych. Jest też pilot do bramy oraz pokładowy telefon w podłokietniku z drewnianą rączką. Kierowca prowadzi limuzynę za pomocą sportowej kierownicy M z multifunkcją.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-zegary

Tunel środkowy również jest pokryty skórą, a w nim znajduje się trzecia strefa klimatyzacji i kolejny rarytas – czarny telewizor. Ten obszyty skórą monitor kineskopowy wyprodukowany został jedynie w liczbie 946 sztuk (w tym 450 czarnych).

Komfort tylnych siedzeń

Zwracając się ku tylnemu rzędowi siedzeń nie sposób nie zauważyć skórzanych boczków drzwiowych oraz pokrytych skórą słupków B z drewnianymi dekorami. Tylna kanapa to wersja dwuosobowa z drewnianym cupholderem. Jest ona w pełni sterowana elektrycznie z regulacjami oparcia i wysuwaniem zagłówków, co jest rzadko spotykane w skórzanej wersji Bufallo 750iL.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-wyposazenie dla pasazerow

Za ostatnim rzędem siedzeń znajduje się elektryczna roleta tylnej szyby, ale w tym BMW są też rolety bocznych szyb. Po ich zasunięciu wnętrze pojazdu rozjaśnia oświetlenie z wersji 750iL – lampki w pięknej drewnianej otulinie. Podświetlane są także klamki wewnętrzne, a wszystkie elementy odbijają się w chromowanych listwach bocznych BMW Individual. Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji specjalne podstopniki oraz drewniane rączki podsufitowe.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-przycisk zamykania klapy bagaznika

Drewniane dekory

Uważacie, że to wszystko nie tworzy wystarczająco wyjątkowej atmosfery? A co powiecie na to: 740i jest wyposażone w drewniane dekory z intarsjami (technika zdobnicza polegająca na tworzeniu obrazu przez wykładanie powierzchni przedmiotów innymi gatunkami drewna). W tym egzemplarzu jest aż piętnaście takich elementów razem ze stolikami i listwą panelu radioodtwarzacza.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-listwa ozdobna

Na całym świecie wyprodukowano jedynie 32 samochody z takim zestawem drewnianych elementów Individual. Niespodzianki czekają jeszcze w bagażniku. Umieszczono tam oryginalną lodówkę (wyprodukowano ich tylko 1100 sztuk) oraz nawigację i zmieniarkę na sześć płyt CD. Pod tylną klapą znajduje się głośnik basowy marki Alpine, który współpracuje z fabrycznym nagłośnieniem DSP.

German style

Auto Krisa jest utrzymane w stylu german. Wszystkie poczynania podporządkowuje zasadzie: nisko, ciemno i szeroko. BMW Krisa co roku zdobywa naprawdę dużo nagród nie tylko w Polsce, ale i na większości zlotów BMW w Niemczech. 740i jest wycenione w Niemczech na kwotę blisko 30 tys. euro. To BMW jest naprawiane tylko w autoryzowanym serwisie, a zostało praktycznie od nowa złożone z wykorzystaniem oryginalnych części z ASO, łącznie z silnikiem i skrzynią biegów.

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-mycie auta

Kris zainwestował w nie kilkadziesiąt tysięcy złotych, poświęcił dużo pracy, czasu, a przede wszystkim serca. Rzadko zdarza się, by jakiś projekt był całkowicie skończony. Kris także nie zamierza go zamykać. Ma jednak plan: chce, by jego auto było unikatowe ze wszystkimi możliwymi opcjami wyposażenia fabrycznego.

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. autor/ zbiór fotograficzny właściciela

 

Tuning-BMW-E38-740i-Individual-widok od tyłu

BMW E38 740i, 1999 r.

SILNIK/ NAPĘD: silnik o symbolu M62B44TU, 4398 ccm w układzie V8, 286 KM przy 5400 obr./min i 440 Nm przy 3600 obr./min; pokrywy zaworów pomalowane na czerwono, rozpórka na kielichy, automatyczna skrzynia biegów; robiony na zamówienie wydech z podwójnymi tłumikami końcowymi

ZAWIESZENIE/ HAMULCE: zawieszenie gwintowane KW V3, hamulce tarczowe, dystanse, rozpórka na kielichy

KOŁA/ OPONY: 20-calowe alufelgi Rial Daytona Race, szerokość: 11,5 cala z przodu i 12,5 cala z tylu; opony Bridgestone Potenza S001 99Y: 235/35 R20 z przodu i 285/30 R20 z tyłu

NADWOZIE: kolor cosmosschwarz metalik, nowy bak paliwa, dokładka przedniego zderzaka Alpina, tylne lampy i boczne kierunkowskazy smoke (dymione), przednie lampy i kierunkowskazy z przodu przyciemnione, modyfikacja lamp przednich na Black Hella, czarny grill, listwy drzwi i listwy dolne pomalowane lakierem w kolorze auta, podświetlane klamki zewnętrzne, naklejki na szybach bocznych BMW Syndykat Polska, na przedniej i tylnej szybie naklejka BMW Syndikat Deutschland, elektryczna tylna klapa (hydrauliczna), czujnik deszczu, spryskiwacze przednich reflektorów, podświetlane klamki zewnętrzne i wewnętrzne, domykanie i otwieranie szyb za pomocą pilota, dodatkowy alarm z lokalizatorem GPS, który namierza auto (funkcja powiadomienia i śledzenia przez telefon)

WNĘTRZE: czarna podsufitka, podwójne grube atermiczne szyby, tempomat, climatronic, dwa akumulatory, nawigacja GPS i zmieniarka na sześć płyt w bagażniku, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, sportowa kierownica M pakiet z multifunkcją, podświetlane klamki wewnętrzne, elektryczna roleta, oświetlenie i całe wnętrze skórzane z wersji 750iL, lampki boczne tylne i przednia pokryte drewnem, deska rozdzielcza i tunel skórzany, boczki słupki B skórzane z dekorami, boczki drzwi skórzane, fotele przednie czarne pokryte skórą Bufallo, podgrzewane, regulowane, z masażem; elektryczna regulacja zagłówków, tylne stoliki, kanapa tylna z drewnianym cupholderem sterowana elektrycznie z regulacją oparcia i wysuwania zagłówków, listwy boczne wewnętrzne chrom BMW Individual, trzecia strefa klimatyzacji, dekory z intarsją – 15 szt. wraz ze stolikami i listwą panelu radia w wersji Individual, rolety boczne, oryginalna lodówka BMW, telewizor obłożony czarną skórą, drewniane czarne rączki podsufitowe, pilot do bramy, telefon w przednim podłokietniku z drewnianą rączką, telefon i radio z tyłu, czarne podstopnice

AUDIO: nagłośnienie fabryczne DSP ze szklaną tubą i głośnikami Alpine w bagażniku

INNE: Nagrody: I miejsce Zlocie Peine 2019, I miejsce Monachium 2018 i 2019, puchary BMW Scene Show w Recklinghausen 2018 i 2019, I miejsce i puchar BMW Underground w Gescher 2019r., II miejsce w kategorii Show & Shine BMW 7, I miejsce Gollhofen 2018 i 2019, podium w Niemczech w wyścigach na ¼ mili oraz podczas BMW Syndikat Asphaltfieber w Obermehler, dwa razy z rzędu I miejsce na Asphaltfieber Show & Shine 2018 i 2019, I miejsce w czerwcu podczas BMW Underground w Krefeld 2020

STYL: german

WŁAŚCICIEL: Krzysztof Winogrodzki z Polic k. Szczecina

PODZIĘKOWANIA: przede wszystkim dla Bartka Syndykat („Kujon”), organizatora BMW Syndykat, dzięki któremu mogłem pokazać auto na Melo na Molo, ale również na Germanfest; dziękuję mojej kochanej dziewczynie Asi, która mnie wspiera w tym, co robię, akceptuje moje hobby, siedzenie w garażu, a także jeździ ze mną na wszystkie zloty BMW w Polsce i Niemczech; mojej najbliższej rodzinie i oczywiście wszystkim znajomym, dzięki którym udało mi się zbudować moje własne BMW E38.

(BMW TRENDS 4/2020)

Podobne

VW Caddy mk1 widok od frontu

Swap za swapem – nietypowy VW Caddy 1

Pierwszy Volkswagen Caddy został stworzony na potrzeby rynku północnoamerykańskiego i nosił nazwę VW Rabbit Pick-up. Rabbit, czyli królik, powstał na bazie popularnego kompaktowego Golfa (na rynku amerykańskim Rabbit) i był produkowany w fabryce w Westmoreland w stanie Pensylwania w latach 1979–1993. Do Europy trafił pod nazwą Caddy w roku 1983. Był to wyjątkowo długowieczny model.…

Wszyscy budowali tego Transportera Typ 23 – efekt powala

Sytuacja, w której cała rodzina zaangażowana jest w jakieś przedsięwzięcie, czasami prowadzi do katastrofy. W tym jednak przypadku było zupełnie inaczej. Prezentowany VW Typ 23, to efekt wspólnej pracy i każdy członek rodziny dołożył swoją cegiełkę budując to wspólne dzieło. Prezentowany bus do końca lat osiemdziesiątych służył w zachodnioniemieckiej armii. W 1989 roku przekroczył granicę…