BMW z lat 90. są dziś bardzo lubiane i cenione. Dotyczy to praktycznie wszystkich modeli, ale na czoło wysuwa się luksusowa seria 7 typoszeregu E38. I choć nie jest to dziś najpopularniejszy model wśród fanów german style’u, to ci, którzy zdecydowali się na modyfikację flagowej limuzyny, mają spore pole do popisu.
A to dlatego, że E38 miało wiele nieprzeciętnych elementów wyposażenia oraz dodatków, które dziś podnoszą unikatowość oraz wartość modyfikowanych egzemplarzy. Czarne 740i Krisa ma je chyba wszystkie. Zostało za to wielokrotnie docenione nie tylko w Polsce. Najwyższy czas, byśmy i my pokazali tego wyjątkowego sedana.
Rządowa limuzyna
Czarne E38 to rządowa limuzyna 740i w wersji Individual po liftingu z 1999 roku. Pod maską ma silnik o symbolu M62B44TU (2 x Vanos) o pojemności skokowej 4,4 litra w układzie V8. Jednostka generuje 286 KM przy 5400 obr./min i 440 Nm przy 3600 obr./min. Jak przystało na BMW, napęd przenoszony jest w nim na tylne koła.
Skrzynia biegów to fabryczny automat. Kris pozostaje przy seryjnych parametrach i nie planuje żadnych modyfikacji w układzie napędowym. Zamontował tylko wykonany na zamówienie układ wydechowy, zakończony dwoma podwójnymi tłumikami z czterema końcówkami. Zadbał też o wygląd komory silnika – pokrywy zaworów są czerwone, a osłonę silnika zdobi grafika. Sami widzicie, że to jeden z tych samochodów, w którym niby nic się nie zmieniło, ale wszystko zostało poprawione…
Zawieszenie BME E38 740i
Więcej zmian zaszło w układzie resorowania. Seryjne amortyzatory i sprężyny zostały zastąpione przez gwintowane zawieszenie KW V3. Przednia oś jest usztywniona rozpórką. Szerszy rozstaw kół zapewniają dystanse, które były konieczne do odpowiedniego spasowania nowych felg.
Koła to oryginalne alufelgi Rial Daytona Race o średnicy 20 cali z szerokimi rantami. Bardziej od wielkości obręczy imponuje ich szerokość. Jest to odpowiednio 11,5 cala z przodu oraz 12,5 cala z tylu. Opony naciągnięte na wystające poza obrys auta felgi to Bridgestone Potenza S001 99Y: z przodu 235/35 R20, a z tyłu 285/30 R20.
Czerń i dyskrecja
Limuzyna jest pokryta czarnym lakierem metallic cosmosschwarz. Tylne lampy i boczne kierunkowskazy zostały wymienione na tzw. dymione. Przednie lampy oraz migacze zostały profesjonalnie przyciemnione. Reflektory zmodyfikowane na Black Hella jak z wcześniejszych modeli BMW 7 w stylu german. Zamontowano czarny grill, a pod zderzakiem dokładkę marki Alpina. Listwy drzwi i listwy dolne zostały pomalowane lakierem w kolorze karoserii.
Boczne klamki drzwi są teraz podświetlane, a na szybach bocznych z tyłu pojawiły się naklejki BMW Syndykat Polska, nawiązujące do zlotów odbywających się nad Wisłą. Na przedniej i tylnej szybie znajdują się zaś naklejki BMW Syndykat, odnoszące się do największego zlotu BMW w Niemczech w Asphaltfieber, na którym auto Krisa co roku zdobywa nagrody. Czarne BMW jest znane również na wielu innych tego typu imprezach w Niemczech.
Niesamowite wnętrze BMW 740i
Niesamowite wrażenie robi wnętrze 740. Atmosferę luksusu tworzą czarna podsufitka i podwójne grube termiczne szyby, a to dopiero początek. Kierowca i pasażer siedzą w fotelach pokrytych czarną skórą Bufallo – podgrzewanych, regulowanych elektrycznie, z funkcją masażu. Do wyjątkowych elementów wyposażenia należy elektryczna regulacja zagłówków oraz tylne stoliki (wyprodukowano ich jedynie około 9 tys. sztuk).
Przed kierowcą pokryte skórą centrum dowodzenia z oryginalnym tempomatem, trzystrefową klimatyzacją, nawigacją GPS oraz elektrycznym sterowaniem lusterek bocznych. Jest też pilot do bramy oraz pokładowy telefon w podłokietniku z drewnianą rączką. Kierowca prowadzi limuzynę za pomocą sportowej kierownicy M z multifunkcją.
Tunel środkowy również jest pokryty skórą, a w nim znajduje się trzecia strefa klimatyzacji i kolejny rarytas – czarny telewizor. Ten obszyty skórą monitor kineskopowy wyprodukowany został jedynie w liczbie 946 sztuk (w tym 450 czarnych).
Komfort tylnych siedzeń
Zwracając się ku tylnemu rzędowi siedzeń nie sposób nie zauważyć skórzanych boczków drzwiowych oraz pokrytych skórą słupków B z drewnianymi dekorami. Tylna kanapa to wersja dwuosobowa z drewnianym cupholderem. Jest ona w pełni sterowana elektrycznie z regulacjami oparcia i wysuwaniem zagłówków, co jest rzadko spotykane w skórzanej wersji Bufallo 750iL.
Za ostatnim rzędem siedzeń znajduje się elektryczna roleta tylnej szyby, ale w tym BMW są też rolety bocznych szyb. Po ich zasunięciu wnętrze pojazdu rozjaśnia oświetlenie z wersji 750iL – lampki w pięknej drewnianej otulinie. Podświetlane są także klamki wewnętrzne, a wszystkie elementy odbijają się w chromowanych listwach bocznych BMW Individual. Pasażerowie tylnej kanapy mają do dyspozycji specjalne podstopniki oraz drewniane rączki podsufitowe.
Drewniane dekory
Uważacie, że to wszystko nie tworzy wystarczająco wyjątkowej atmosfery? A co powiecie na to: 740i jest wyposażone w drewniane dekory z intarsjami (technika zdobnicza polegająca na tworzeniu obrazu przez wykładanie powierzchni przedmiotów innymi gatunkami drewna). W tym egzemplarzu jest aż piętnaście takich elementów razem ze stolikami i listwą panelu radioodtwarzacza.
Na całym świecie wyprodukowano jedynie 32 samochody z takim zestawem drewnianych elementów Individual. Niespodzianki czekają jeszcze w bagażniku. Umieszczono tam oryginalną lodówkę (wyprodukowano ich tylko 1100 sztuk) oraz nawigację i zmieniarkę na sześć płyt CD. Pod tylną klapą znajduje się głośnik basowy marki Alpine, który współpracuje z fabrycznym nagłośnieniem DSP.
German style
Auto Krisa jest utrzymane w stylu german. Wszystkie poczynania podporządkowuje zasadzie: nisko, ciemno i szeroko. BMW Krisa co roku zdobywa naprawdę dużo nagród nie tylko w Polsce, ale i na większości zlotów BMW w Niemczech. 740i jest wycenione w Niemczech na kwotę blisko 30 tys. euro. To BMW jest naprawiane tylko w autoryzowanym serwisie, a zostało praktycznie od nowa złożone z wykorzystaniem oryginalnych części z ASO, łącznie z silnikiem i skrzynią biegów.
Kris zainwestował w nie kilkadziesiąt tysięcy złotych, poświęcił dużo pracy, czasu, a przede wszystkim serca. Rzadko zdarza się, by jakiś projekt był całkowicie skończony. Kris także nie zamierza go zamykać. Ma jednak plan: chce, by jego auto było unikatowe ze wszystkimi możliwymi opcjami wyposażenia fabrycznego.
Krzysztof Kaźmierczak
Fot. autor/ zbiór fotograficzny właściciela
BMW E38 740i, 1999 r.
SILNIK/ NAPĘD: silnik o symbolu M62B44TU, 4398 ccm w układzie V8, 286 KM przy 5400 obr./min i 440 Nm przy 3600 obr./min; pokrywy zaworów pomalowane na czerwono, rozpórka na kielichy, automatyczna skrzynia biegów; robiony na zamówienie wydech z podwójnymi tłumikami końcowymi
ZAWIESZENIE/ HAMULCE: zawieszenie gwintowane KW V3, hamulce tarczowe, dystanse, rozpórka na kielichy
KOŁA/ OPONY: 20-calowe alufelgi Rial Daytona Race, szerokość: 11,5 cala z przodu i 12,5 cala z tylu; opony Bridgestone Potenza S001 99Y: 235/35 R20 z przodu i 285/30 R20 z tyłu
NADWOZIE: kolor cosmosschwarz metalik, nowy bak paliwa, dokładka przedniego zderzaka Alpina, tylne lampy i boczne kierunkowskazy smoke (dymione), przednie lampy i kierunkowskazy z przodu przyciemnione, modyfikacja lamp przednich na Black Hella, czarny grill, listwy drzwi i listwy dolne pomalowane lakierem w kolorze auta, podświetlane klamki zewnętrzne, naklejki na szybach bocznych BMW Syndykat Polska, na przedniej i tylnej szybie naklejka BMW Syndikat Deutschland, elektryczna tylna klapa (hydrauliczna), czujnik deszczu, spryskiwacze przednich reflektorów, podświetlane klamki zewnętrzne i wewnętrzne, domykanie i otwieranie szyb za pomocą pilota, dodatkowy alarm z lokalizatorem GPS, który namierza auto (funkcja powiadomienia i śledzenia przez telefon)
WNĘTRZE: czarna podsufitka, podwójne grube atermiczne szyby, tempomat, climatronic, dwa akumulatory, nawigacja GPS i zmieniarka na sześć płyt w bagażniku, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, sportowa kierownica M pakiet z multifunkcją, podświetlane klamki wewnętrzne, elektryczna roleta, oświetlenie i całe wnętrze skórzane z wersji 750iL, lampki boczne tylne i przednia pokryte drewnem, deska rozdzielcza i tunel skórzany, boczki słupki B skórzane z dekorami, boczki drzwi skórzane, fotele przednie czarne pokryte skórą Bufallo, podgrzewane, regulowane, z masażem; elektryczna regulacja zagłówków, tylne stoliki, kanapa tylna z drewnianym cupholderem sterowana elektrycznie z regulacją oparcia i wysuwania zagłówków, listwy boczne wewnętrzne chrom BMW Individual, trzecia strefa klimatyzacji, dekory z intarsją – 15 szt. wraz ze stolikami i listwą panelu radia w wersji Individual, rolety boczne, oryginalna lodówka BMW, telewizor obłożony czarną skórą, drewniane czarne rączki podsufitowe, pilot do bramy, telefon w przednim podłokietniku z drewnianą rączką, telefon i radio z tyłu, czarne podstopnice
AUDIO: nagłośnienie fabryczne DSP ze szklaną tubą i głośnikami Alpine w bagażniku
INNE: Nagrody: I miejsce Zlocie Peine 2019, I miejsce Monachium 2018 i 2019, puchary BMW Scene Show w Recklinghausen 2018 i 2019, I miejsce i puchar BMW Underground w Gescher 2019r., II miejsce w kategorii Show & Shine BMW 7, I miejsce Gollhofen 2018 i 2019, podium w Niemczech w wyścigach na ¼ mili oraz podczas BMW Syndikat Asphaltfieber w Obermehler, dwa razy z rzędu I miejsce na Asphaltfieber Show & Shine 2018 i 2019, I miejsce w czerwcu podczas BMW Underground w Krefeld 2020
STYL: german
WŁAŚCICIEL: Krzysztof Winogrodzki z Polic k. Szczecina
PODZIĘKOWANIA: przede wszystkim dla Bartka Syndykat („Kujon”), organizatora BMW Syndykat, dzięki któremu mogłem pokazać auto na Melo na Molo, ale również na Germanfest; dziękuję mojej kochanej dziewczynie Asi, która mnie wspiera w tym, co robię, akceptuje moje hobby, siedzenie w garażu, a także jeździ ze mną na wszystkie zloty BMW w Polsce i Niemczech; mojej najbliższej rodzinie i oczywiście wszystkim znajomym, dzięki którym udało mi się zbudować moje własne BMW E38.
(BMW TRENDS 4/2020)