Kolor tego Golfa 3 1.9 TDI (Kameleon Magic Green/Purple) to wynik eksperymentu. Nie mniej intrygująca jest jego historia.
Na zainteresowanie Krzysztofa motoryzacją ogromny wpływ miał tata – lakiernik, który bardzo dbał o samochody, wręcz na nie chuchał i dmuchał, uwielbiał też samodzielnie je naprawiać i modyfikować. Pod jego okiem dorastający chłopak przeprowadzał pierwsze naprawy i przeróbki w należącym do rodziny Golfie. Sentyment do tego modelu i marki VW pozostał do dziś. Nie bez znaczenia było też uczestniczenie w majóVWkach na Służewcu.
Widoczny na zdjęciach Golf III z 1993 roku trafił do rodziny Krzysztofa w 2004 roku, jeszcze przed przystąpieniem Polski do UE (dlatego aż do 2018 roku miał tablice rejestracyjne z flagą PL, zamiast znakiem UE; później zmienione na małe US). Został sprowadzony z Niemiec, a konkretnie z Norymbergi. Dwunastoletni wówczas Krzysztof od razu poczuł ogromną sympatię do czerwonego Golfa z silnikiem Diesla.
Można powiedzieć, że już wtedy stał się jego posiadaczem, choć nigdy nie usłyszał od taty: „teraz to twój samochód”. Zaś od dziesięciu lat, czyli od uzyskania prawa jazdy, sam decyduje, co i jak robić w aucie.
Golf zmienia kolor
W chwili zakupu Golf był w bardzo dobrym stanie, choć miał już jedenaście lat. Była to seryjna wersja CL Europe z czarnymi nielakierowanymi zderzakami i silnikiem 1.9D (1Y) o mocy 64 KM. Z dodatkowego wyposażenia miał jedynie szyberdach i podgrzewane spryskiwacze. Mimo to, ze względu na kolor, rzucał się w oczy.
Początkowo tata Krzysztofa nie planował poważniejszych modyfikacji. W 2005 roku zdecydował się zmienić kolor nadwozia. Lakier Kameleon Magic Green/Purple stworzył przypadkowo. W mieszalni lakierów miał pigment, którego jeszcze nie używał, więc nie wiedział, jaki da efekt, a Golf był idealnym autem do eksperymentów. To był przełom. Jednym z pierwszych nowych elementów były lampy tylne typu Lexus Look. Zamontowano też kierownicę o ładniejszym kształcie z Passata B3 oraz aluminiowe 15-calowe felgi Exip (Golf przyjechał na oryginalnych trzynastocalowych stalówkach).
Zważając na to, że modyfikacje wprowadzane są od szesnastu lat, można powiedzieć, że jest ich multum. Panowie używali do nich części oryginalnych, zamienników, ale i typowo tuningowych, w zależności od tego, jaki efekt chcieli uzyskać.
Krzysztof jest bardzo dumny ze swojego auta. Uważa, że wyróżnia się spośród innych nie mniej interesujących Golfów III, których jest sporo na polskiej i światowej scenie tuningowej. Bardzo uważał, by nie przesadzić ze zmianami i nie zrobić z samochodu choinki. Za największy atut auta uważa kolor, który dla jednych jest kontrowersyjny, a dla innych strzałem w dziesiątkę.
Swap silnika i dodatki
Powodem do dumy jest swap silnika na 1.9 TDI o oznaczeniu ARL z Golfa IV. Teraz zamiast 64 KM auto ma 202 KM i 430 Nm, m.in. dzięki intercoolerowi Fmic i turbosprężarce GTB 1749. Spaliny odprowadza 2,5-calowy wydech z elektryczną przepustnicą i wstawioną za downpipe’em końcówką GT Performance.
Skrzynia biegów GGU jest z Seata. Auto ma też mnóstwo interesujących elementów stylizacyjnych, jak lusterka Projektzwo, spojler Zendera, korek wlewu oleju z Audi R8, pakiet GTI (progi, sierpy, lotka, grill), pakiet USA (klapa, zderzaki), wloty Hofele design, brewka grilla RL Project, dokładka zderzaka Riegera, owiewki Heko, spliter tylny Time Attack Customs, lampy przednie projektory Hella, lampy tylne Hella Black Magic, emblemat w grillu GTD z Golfa VI czy klamki z Polo 6N2.
W górę, w dół i… hamujemy
Sporo pracy kosztowała zmiana zawieszenia na pneumatyczne. Jest to air ride na bazie gwintowanego MTS Gold, z 15-litrowym zbiornikiem, kompresorem Viair 380C, czujnikami ciśnienia i przekaźnikiem firmy Viair, sterowanym trzyprzyciskowym pilotem Marco Garage.
W skład zestawu wchodzą jeszcze: manometr elektroniczny, aluminiowe okucia Marco Garage, poduszki Rubena 130/2, zawory elektromagnetyczne typ 5/3 (2 szt.), 6-milimetrowy przewód powietrzny, skręcane metalowe złączki, zawór odwadniający zbiornika, czterostopniowe camber plates na osi przedniej i camber shims camber gold na osi tylnej (40 + 1,50 wynikające z obniżenia samochodu), tuleje poliuretanowe, rozpórki kielichów Wiechers (przód), Benson (tył) oraz rollbar Bensona.
W ryzach samochód utrzymują tarczowe hamulce firmy Mikoda – z przodu w rozmiarze 312 mm z zaciskami z Golfa IV i jarzmem z Audi S3, z tyłu natomiast 226 mm z zaciskami z Golfa IV. Układ hamulcowy jest w przebudowie. Z przodu mają zostać zamontowane tarcze VR6 280 mm z zaciskami z VW T5, pompa hamulcowa z VW T4 oraz miedziane przewody hamulcowe.
Wnętrze Golfa
Oprócz skórzanej tapicerki GTI, obszytych alcantarą słupków i podsufitki mamy tu kubełkowe fotele Corbeau Club Sport, szelkowe pasy marki Takata i kierownicę Raid HP quick release.
Uzupełniają je elementy charakterystyczne dla wersji na rynek USA (wysoki tunel, słoneczka, kopertówki), roleta tylnej szyby PDKlassiks, zegary z Golfa IV z półfisem zespolonym z manetką MFA, short shifter i nakładki na pedały z Audi TT. Chromowane klamki wewnętrzne wyprodukował JOM, zaś rygle WOB. Na rollbarze zamocowano gaśnicę w kolorze nadwozia.
Doceniona praca
Samochód jest regularnie prezentowany na różnego rodzaju eventach – zarówno plenerowych, nastawionych na chillout, jak i targach czy imprezach zamkniętych z selekcją. Golfa można podziwiać na większości imprez w południowej Polsce, takich jak DaFreakz, DubIt, Strefa GTI, AreU9ted, Raceism, United Crew, Beskidzka Integracja, Low Fest itp. Dużym wyróżnieniem była dla Krzysztofa możliwość zaprezentowania auta na Vag Evencie w 2016 roku.
Krzysztof w swoich działaniach może liczyć na wsparcie rodziców oraz przyjaciela Kamila, posiadacza Polo 9N3, którego poznał dziesięć lat temu w myjni samochodowej. Uważa się za szczęściarza, bo zawodowo zajmuje się tym, co go interesuje, czyli detailingiem. Pracuje w ASO VW w Rzeszowie, do której dojeżdża innym Golfem III, ale z silnikiem 1.8 ADZ, klimatyzacją i automatyczną skrzynią. Marzy o T-Rocu.
Co dalej?
Jak ostatecznie będzie wyglądał Golf – nie wiadomo. Krzysztof cały czas coś przy nim robi. Teraz wymienia audio, czego, niestety, nie udało się uwiecznić podczas sesji zdjęciowej.
Na liście kolejnych zmian umieścił inne koła, większe tylne hamulce, ładną zabudowę bagażnika, schludne ułożenie elementów audio i pneumatyki. Nieustannie szuka tzw. rarytasów z lat 90. Jesteśmy ciekawi, jak kolejne zmiany wpłyną na kameleona.
Agnieszka Kujawa
Opr. Red. Ryszard Turski
Fot.Mateusz Majka
VW Golf III, 1993 r.
SILNIK/ NAPĘD
Seryjny 1.9D 1Y (64 KM i 124 Nm); obecny: 1.9 TDI ARL, 202 KM i 430 Nm, intercooler Fmic, turbosprężarka GTB 1749, 2,5-calowy wydech z elektryczną przepustnicą za downpipe’em, końcówka wydechu GT Performance, skrzynia biegów GGU Seat, korek wlewu oleju z Audi R8, strojenie silnika, napęd na przednią oś
ZAWIESZENIE
Air ride na bazie gwintowanego MTS Gold, zbiornik 15 l, obejmy, kompresor Viair 380C, czujnik ciśnienia i przekaźnik Viair, sterowanie 3-przyciskowym pilotem Marco Garage, elektroniczny manometr, aluminiowe okucia Marco Garage, poduszki Rubena 130/2, zawory elektromagnetyczne typ 5/3 (2 szt.), przewód powietrzny 6 mm, skręcane złączki metalowe, zawór odwadniający zbiornika, czterostopniowe camber plates na osi przedniej i camber shims camber gold na osi tylnej (40 + 1,50 wynikające z obniżenia samochodu), tuleje poliuretanowe, rozpórki kielichów Wiechersa (przód) i Bensona (tył), rollbar Bensona
UKŁAD HAMULCOWY
Z przodu tarcze Mikody 312 mm, zaciski z Golfa IV, jarzma z Audi S3; z tyłu tarcze Mikody 226 mm, zacisk z Golfa IV (w trakcie budowy: tarcza przednia VR6 280 mm, zacisk z VW T5), pompa hamulcowa z VW T4, miedziane przewody hamulcowe
KOŁA/OPONY
RH ZW1 9J z przodu i 10J z tyłu, lakier na rotorze LL4U (z Caddy), złote śruby, konwersja na nakrętki Epmana; opony Nankang 195/40/17 (przód) i 205/40/17 (tył)
NADWOZIE
Lakier PPG Green/Purple, pakiet GTI (progi, sierpy, lotka, grill), pakiet na rynek USA (klapa, zderzaki), wloty Hofele design, brewka grilla RL Project, dokładka zderzaka Riegera, lusterka Projektzwo, midwing Zender, owiewki Heko, spliter tylny Time Attack Customs, lampy przednie projektory Hella, lampy tylne Hella Black Magic, emblemat w grillu GTD Golf VI, klamki z Polo 6N2
WNĘTRZE
Fotele kubełkowe Corbeau Club Sport, pasy szelkowe Takaty, roleta tylnej szyby PDKlassiks, tapicerka skórzana GTI, słupki, podsufitka obszyte alcantarą, wyposażenie z wersji na rynek USA (wysoki tunel, słoneczka, kopertówki), kierownica Raid HP quick release, zegary z Golfa IV z półfisem zespolonym z manetką MFA, short shifter, nakładki na pedały z Audi TT, chromowane klamki wewnętrzne JOM, rygle WOB, na rollbarze gaśnica w kolorze nadwozia
AUDIO
Podczas sesji seryjne z Golfa USA Hecho en Mexico – osiem głośników, radio Gamma; obecnie w trakcie rozbudowy
INNE
Statuetki AreU9ted, DaFreakz, Low Fest, Beskidzka Integracja, United Crew, Tuning Show Bardejov, Cultstyle
STYL
German/stance
Właściciel: Krzysztof Misztal
PODZIĘKOWANIA
Dla taty, że zaraził mnie pasją do motoryzacji, dla każdego znajomego z pracy i spoza niej, dla firm, których produkty i usługi miały wpływ na stworzenie tego auta.
(VW TRENDS 2/2021)