Wśród zmodyfikowanych Golfów znaleźć można samochody reprezentujące różne prądy tuningowe, w tym Nową Falę. Oto surfujący Golf Mk4.
Krzysztof, występujący na forach jako „kysio913”, nabył czarnego Golfa IV zimą 2010 roku. Była to bogato wyposażona wersja z jubileuszowej edycji Generation, którą Volkswagen opracował dla uczczenia 25-lecia modelu. Dwadzieścia pięć lat to, według firmy z Wolfsburga, czas dzielący dwa pokolenia – stąd nazwa edycji.
Generation charakteryzuje się napisem „Golf” na progach, zderzakami, listwami, obudowami lusterek i klamkami w kolorze nadwozia oraz przyciemnionymi tylnymi światłami RSSR (Red/Smoked/Smoked/Red). Specjalnie dla tego jubileuszowego modelu dobrano lakier Technoblau Metallic, choć oferowano także dziewięć innych kolorów.
Mimo że seryjne koła Generation to model Montreal, kupione przez Krzysztofa auto miało aluminiowe felgi TSW Venom. Poza tym różniło się od innych samochodów z tej serii brakiem niebieskich wykończeń we wnętrzu, co związane było z faktem, iż zamówiono do niego skórzaną tapicerkę.
Na początku wiosny 2011 roku nowy właściciel przystąpił do intensywnych tuningowych działań. Seryjne zawieszenie zostało zastąpione gwintem FK AK Street.
Produkty tej firmy należą do przystępnych cenowo i zdaniem Krzysztofa ich możliwości są zadowalające. O wybranym przez siebie zawieszeniu były już właściciel prezentowanego Golfa mówi, iż wybierało nierówności i charakteryzowało się odpowiednią sztywnością.
Krzysztof zadowolony był zarówno z prowadzenia auta, jak i z tego, iż po obniżeniu o 7 cm kompaktowy Volkswagen po prostu ładnie wyglądał. Mimo braku poszerzeń po takim zabiegu samochód w seryjnych dość ciemnych barwach nawiązywał do German Style.
Wkrótce po montażu gwintu prawy przedni błotnik pokryty został sticker bomb, czyli „bombą z naklejek” lubianą przez fanów stylu JDM. W podobny sposób ozdobiony został znaczek Volkswagena na tylnej klapie oraz konsola środkowa.
Na pokrywie silnika znalazła się charakterystyczna naklejka nadająca stylizacji auta zadziorny charakter. By osiągi choć częściowo z nim współgrały, firma Kingsoft zadbała o to, by z seryjnego silnika AGR osiągającego 90 KM przy 3750 obr./min i 210 Nm przy 1900 obr./min wycisnąć 115 KM.
Dopełnieniem zmian było przemalowanie felg na różowo, co można uznać za zabieg nawiązujący do Nowej Fali oraz montaż systemu audio.
Po sezonie auto przeszło „detuning”, który zajął raptem dwa dni. Usunięte zostały naklejki, a felgi TSW ustąpiły miejsca seryjnym. Po wymontowaniu gwintowanego zawieszenia jedyną modyfikacją pozostał program silnika.
W kwietniu 2012 roku, po odsłużeniu kilku miesięcy u taty Krzysztofa, samochód został sprzedany. Wszystko wskazuje na to, że nowa właścicielka będzie traktować go raczej użytkowo. Krzysztof udowodnił jednak, że „tuningowy surfing”, polegający na złapaniu fali i powrocie do brzegu, może przynieść ciekawe efekty.
Andrzej Szczodrak
Fot. Mikołaj Urbański
VW Golf Mk4
SILNIK/NAPĘD: 1.9 TDI (model AGR); seryjnie: moc 90 KM przy 3750 obr./min, 210 Nm przy 1900 obr./min, po modyfikacji: 115 KM i ok. 380 Nm
NADWOZIE: pięciodrzwiowe, wersja Generation wyprodukowana na 25-lecie Golfa, lakier Technoblau Metallic (LW5Y), oryginalne światła ksenonowe, oklejone: błotnik, zderzak i emblemat Volkswagena na tylnej klapie, po sesji dodana została osłona klapy silnika, czyli bra
KOŁA/OPONY: 17-calowe TSW Venom, szerokość 8 cali, opony z przodu Fulda 205/45, opony z tyłu Continental 205/45/17
ZAWIESZENIE: gwintowane FK AK Street
WNĘTRZE: gałka zmiany biegów wersji Generation, seryjne podgrzewane fotele wykończone jasną skórą, „sticker bomb” na konsoli środkowej
AUDIO: radio JVC EXAD z DVD, komplet głośników wraz z wysokotonowymi firmy HERTZ, skrzynia basowa JBL, wzmacniacz HELIX dark blue, kondensator Hollywood
WŁAŚCICIEL: Krzysztof „kysio913”
STYL: elementy różnych stylów: JDM, German, Nowa Fala
(VW TRENDS 2/2012)