Czy to już koniec prac? – powinniśmy zadać pytanie.Śledząc historię tegogwlfa szybko bowiem można dojść do wniosku, że jego właściciel to prawdziwy długodystansowiec i jeszcze nie powiedział ostatniego słowa. A wszystko zaczęło się w 2007 roku…
SHOW CAR
Początkowo zmiany były niewielkie i odpowiadały panującym trendom. W późniejszym czasie nabrały rozmachu. Stosowane były coraz ciekawsze rozwiązania i ambitniejsze modyfikacje. Wprowadzono je wszędzie, gdzie się dało. Jednak to nie dziwi, skoro ostatecznie zdecydowano się, by z Golfa stworzyć typowy ShowCar, auto, które wprawia w zachwyt. Sami zobaczcie.
LATA TEMU
Rzadka wersja Golfa GTI 20 Jahre w idealnym stanie, niemodyfikowana, do Polski została sprowadzona, jak wspomnieliśmy, w 2007 roku. Wkrótce dokonano pierwszych modyfikacji. Zamontowano nowe lampy Hella Celis, zawieszenie obniżające KONI, zegary Indiglo i podświetlenie podwozia LED-ami. Z roku na rok zmian przybywało, były też coraz bardziej zaawansowane.
W roku 2008 jednostkę 2.0 GTI 8V zamieniono na 1.8 T 20V. W tym samym czasie odświeżono lakier nadwozia. Wypróbowano również drzwi otwierane do góry, tzw. Lambo Dors. Jednak ostatecznie zrezygnowano z tego rozwiązania.
Rok później odnowiono komorę silnika i wyczyszczono jednostkę napędową. Przy okazji tych prac pod maskę trafiło kilka nowych elementów, zmieniono też turbosprężarkę K03 na hybrydę SP51. Kolejny etap to ingerencja w zawieszenie oraz układ hamulcowy.
Nowy zestaw gwintowany Bilstein pozwalał tak ustalać obniżenie, jak wymagała tego sytuacja. Na zloty czy pokazy można go było bardziej skręcić, zaś na co dzień nie nieco zwiększyć prześwit pod podwoziem. Zaciski hamulców poddano regeneracji, a tarcze, klocki oraz przewody wymieniono.
SZYBSZE TEMPO
Po roku 2010 tempo zmian zostało podkręcone, i to mocno. Kolejne modyfikacje były coraz odważniejsze i zaczęły znacząco wpływać na wygląd samochodu. Silnik został podkręcony do 240 KM mocy i 320 Nm momentu obrotowego.
Pojawił się system gaśniczy Sparco. Wnętrze wykończono skórą i alcantarą. Zainstalowano też rozbudowany system car audio, składający się z odtwarzacza i zmieniarki DVD ALPINE, czterech wzmacniaczy JBL z serii GTO o mocy 2200 W RMS i 20 głośników JBL serii Power o mocy 1560 W RMS.
System w sumie ma moc 141,4 dB, dzięki czemu Golf zajął III miejsce „dB Race Profesjonalista”. Ciekawostką jest jeszcze umieszczony w bagażniku 15-calowy monitor, na którym wyświetlane są teledyski w rozdzielczości HD dzięki kompaktowej jednostce AEC-6924. To bezwentylatorowy komputer z procesorem Intel Core 2Duo.
Zmodyfikowano również lampy z przodu i z tyłu, a także po raz kolejny zabrano się za poprawę skuteczności układu hamulcowego. Obecnie na osi przedniej założone są 4-tłoczkowe zaciski z Porsche wraz z tarczami Zimmermann Sport o średnicy 312 x 25 mm. Klocki dobrano z oferty EBC, a całość uzupełniają przewody w stalowym oplocie Black Diamond.
Z tyłu zaciski 4-tłoczkowe Porsche współpracują z tarczą Zimmermann Sport 280 x 22 mm przy pomocy klocków EBC RedStuff i przewodów w stalowym oplocie. Dzięki takiemu zestawowi po wciśnięciu pedału hamulca Golf staje prawie w miejscu.
Do tego pod felgami OZ Futura w rozmiarze 17 cali hamulce wyglądają imponująco. Czerwone zaciski zwracają uwagę. Przy okazji prac nad hamulcami równorzędnie przeprowadzono kompleksowy remont zawieszenia. Wypiaskowano i pomalowano wszystkie elementy, a tuleje zastąpiono poliuretanowymi zamiennikami.
AIR RIDE
Rok 2013 przyniósł kolejne ciekawe zmiany. Skupiono się na zawieszeniu i systemie air ride. Nie byłoby w tym nic specjalnego, gdyby nie fakt, że oprócz systemu stworzono autorski moduł airRIDE BT, który zarządza zawieszeniem.
Jest on sterowany za pomocą oprogramowania airRIDE Control, zainstalowanego w urządzeniach mobilnych, jak tablet czy smartfon.
Spójny system airRIDE BT Control pozwala dowolnie sterować zawieszeniem. Stojąc z boku, trzymając w ręce smartfon, opuszczamy Golfa i przy okazji obserwujemy na wskaźnikach wartość ciśnienia kół czy zbiornika. Ciekawy pomysł i dający sporo możliwości.
CZY TO JUŻ KONIEC?
Nie sądzę. Patrząc na to, co zostało zrobione, jak do tego podchodzono, wydaje się, że projekt będzie się rozwijał. Tego typu samochody powinny być inspiracją dla innych ‒ że da się, że można, bo nie trzeba wcale wszystkiego robić od razu.
Ten Golf był modyfikowany przez kilka lat. Właściciel zapewne niejedną noc spędził w garażu, ale zrobił wszystko od A do Z. Trud się opłacił – prezentuje się niesamowicie.
Robert Miłek
Fot. autor, Maciek Sułek
VW Golf Mk3 GTI 20 Jahre, 1996 r.
SILNIK: swap na 1.8 T 20V, moc 240 KM i 320 Nm, turbina hybrydowa K03s i SP51, inPipe do sprężarki firmy Unitronic, sportowy kolektor APP, wtryski 395 ccm/min przy 3 barach i 456 ccm/min przy 4 barach, świece F5DP0R Bosch Platinium, cewki zapłonowe ZSE009 BERU, zawór upustowy GFB Stealth FX, regulator ciśnienia paliwa, hybrydowa miska olejowa, nowa mapa sterująca, intercooler Mishimoto, układ dolotowy ze stali nierdzewnej z dodatkiem tytanu, elementy łączące Samco Sport, chłodnica Mishimoto, wydech 63,5 mm ze stali nierdzewnej z dodatkiem tytanu, tłumik MG Motorsport, polerowane i chromowane elementy silnika, elementy karbonowe CarsDream
NADWOZIE: poszerzone błotniki, przyciemnione tylne szyby, usunięta tylna wycieraczka, grawerowane klamki bez zamków, przeróbka lamp Hella Clarisy, z tyłu lampy Hella przyciemniane, kierunkowskazy FK Automotive, światła przeciwmgielne FK Automotive, kierunkowskazy boczne FK Automotive
KOŁA/OPONY: OZ Futura 8,5 cali x17 cali z przodu, 10 cali x17 cali z tyłu, polerowane wibracyjnie, chromowane śruby, pierścienie z karbonu od Carsdream, opony Yokohama 195/40,17 z przodu, 225/35/17 z tyłu
ZAWIESZENIE: gwintowane Bilstein B16 PSS9, cambery firmy SILVER Project
HAMULCE: z przodu zaciski Porsche 911 996 Turbo 4S, Tarcze 312 x 25 mm Zimmermann Sport, klocki EBC RedStuff, przewody w oplocie stalowym Black Diamond; z tyłu zaciski czterotłoczkowe Porsche 911 996 Carrera, tarcze 280 x 22 mm Zimmermann Sport, klocki EBC RedStuff, wężyki w oplocie stalowym Black Diamond, hamulec ręczny hydrauliczny
SYSTEM AIR RIDE: sterowanie tradycyjnym pilotem, ustawienia użytkownika, manipulator Joystick, akcelerometryczne, sekwencja; Wizualizacja: zadziałania, wskazania ciśnień kół i zbiornika oraz pracy kompresora; Ustawienia: parametryzacja systemu, min. i maks. ciśnienie
WNĘTRZE: obszyte skórą, podsufitka pokryta alcantarą, skórzane fotele Bride Low Maxx i kierownica, pasy 4-punktowe i instalacja gaśnicza Sparco, lampka i przyciski szyberdachu i osłona mechanizmu awaryjnego szyberdachu pokryte karbonem, deska i środkowa konsola z modułem od Mini Coopera pokryte skórą i karbonem, tunel środkowy USA pokryty skórą, zegary Indiglo, Boost Auto Gauge Smoke, woltomierz Auto Gauge Smoke, temperatury spalin EGT Auto Gauge Smoke
AUDIO: Radio ALPINE iDA-X305, DVD ALPINE DHA-S690, bezwentylatorowy komputer kompaktowy AEC-6924, monitor LCD 15 cali NEOVO Full HD, monitor wysuwany 7cali Full HD, dwa zestawy 2-drożne JBL P6560C, dwa zestawy 3-drożne JBL P6563C, dwa subwoofery JBL P1224, dwa wzmacniacze JBL GTO 1004, dwa wzmacniacze JBL GTO 7001, okablowanie OMG, akumulator żelowy Optima 75 Ah, zasilacz modułowy 12V 100A
ZABUDOWA AUDIO: dwie skrzynie subwooferowe z MDF, skrzynia z monitorem LCD i półka głośnikowa z MDF, dwa boczki wykonane z włókna, wszystko obszyte skórą, podświetlone LED
OSIĄGNIĘCIA NA ZLOTACH i ZAWODACH:
Listopad 2013 ‒ nominacje do Gali Finałowej WPP 2014
- II miejsce Show&Shine TOP 10
Wrzesień 2013 ‒ Summer car party eliminacje WPP
- II miejsce Best Car Audio Design TOP 3
- II miejsce Best Interior TOP 3
- III miejsce Show&Shine
Sierpień 2013 ‒ Tuning Show Rock’n’Low
- I miejsce AUDIO DESIGN
- III miejsce THE SPECIAL ONE
Lipiec 2013 ‒ EASCA Poland dB na DUB IT Tuning Festiwal KIELCE
podczas eliminacji Mistrzostw Polski w Car Audio 2013
- 141,4 dB III Miejsce dB Race ‒ Profesjonalista
- 141,4 dB V Miejsce dBL-Maxi
- 125,6 dB IX Miejsce OPEN
Maj 2013 ‒ XI TUNING SHOW w Krakowie & Custom Salon eliminacje WPP
- Car Audio design TOP3
Listopad 2012 ‒ WPP finał 2012 KIELCE
- Miejsce pierwsze w VAG Classi & TOP 10
Wrzesień 2012 ‒ Summer Cars Party eliminacje WPP
- I miejsce w VAG Classic
WŁAŚCICIEL: Tomasz „”MARKUZ
PODZIĘKOWANIA: dla wszystkich za zrozumienie dla mojej pasji, a w szczególności dla tych, którzy czekają na mnie, gdy spędzam kolejną noc w garażu
SPECJALNE PODZIĘKOWANIA: dla Tyskiego Stadionu Zimowego za udostępnienie obiektu do sesji zdjęciowej
(VW TRENDS 2/2014)