Trochę inne kombi: Volkswagen Passat Alltrack. Test
Godzina 17.00. Z garaży biurowców jeden za drugim wyjeżdżają samochody. Wiele z nich to Passaty Variant z silnikiem 2.0 TDI. Wizerunek niemieckiego kombi jako auta służbowego mógł działać odstraszająco na część klientów indywidualnych. Volkswagen postanowił rozwiązać sytuację ‒ opracował nieco inne kombi.
Passat Alltrack wyróżnia się bardziej masywnymi zderzakami, chromowanymi nakładkami na dolne części drzwi, plastikowymi osłonami błotników i progów, specjalnie zaprojektowanymi felgami i nieznacznie zwiększonym prześwitem. Niby niewiele, jednak wystarczyło, by kombi zaczęło wyglądać dużo bardziej atrakcyjnie od klasycznego Varianta.
Na tym nie kończy się lista modyfikacji. W kabinie zastosowano tworzywa w brązowym kolorze, listwy dekoracyjne w odcieniu Titansilber oraz osłonę popielniczki z nazwą modelu. Pod silnikiem i skrzynią biegów zamontowano stalowe płyty ‒ na wypadek, gdyby właściciel pojazdu postanowił sprawdzić, czy Alltrack faktycznie nadaje się na każdą drogę.
Wyraźną zachętą do weryfikacji możliwości uterenowionego Passata są znane z Tiguana przyciski na tunelu środkowym. Jednym aktywujemy system kontroli prędkości na zjazdach, drugim funkcję Off-Road. Tryb terenowy ogranicza czułość pedału gazu, by jego nieplanowane wciśnięcie na wyboju nie doprowadziło do skokowego zwiększenia prędkości. Skrzynia DSG utrzymuje podwyższone obroty, poprawiając reakcję na gaz i zwiększając siłę hamowania silnikiem. Elektronika ABS-u dopuszcza większy poślizg kół podczas hamowania. Elektroniczne blokady mechanizmów różnicowych XDS zostają przygotowane do działania, a sprzęgło Haldex częściej zasila tylną oś większą ilością niutonometrów.
Na przyczepnej drodze 90 procent sił napędowych płynie na przód. Na śliskich drogach Alltrack jest lekko podsterowny. Wystarczy przełamać się i przytrzymać gaz. Spięcie sprzęgła ulegnie zmianie i Passat wróci na właściwy tor bądź lekko zacieśni zakręt. Na zabawę kontrolowanymi poślizgami lepiej nie liczyć. Niewyłączalne ESP po uśpieniu kontroli trakcji toleruje poślizg, dopóki koła są skręcone do wewnątrz zakrętu lub wyprostowane. Po założeniu kontry trzeba liczyć się z interwencją elektroniki.
W zimowych warunkach świetnie sprawdza się podgrzewana przednia szyba. Warto zapłacić 1.400 zł za szybę podgrzewaną bezprzewodowo. Wydając 880 zł otrzymamy szybę z zatopionymi włóknami grzewczymi – mino niewielkich średnic są widoczne, a niektórych kierowców irytują refleksy, które po zmroku powstają na granicy szkła i przewodnika.
Na polskich drogach docenimy też 16,5 centymetra prześwitu. To za mało, by szykować się do wypraw w teren, jednak wystarczająco dużo, by pokonywać nawet poważne nierówności bez obaw o stan podwozia. Dodatkowe trzy centymetry prześwitu czuć także za kierownicą. Nawet w najniższym położeniu siedzisko fotela znajduje się w większej odległości od drogi, niż spodziewamy się po Passacie. W pierwszej chwili może nieco dokuczać, ale już po kilku godzinach przyzwyczajamy się i doceniamy lepszą widoczność.
„Rozciągnięcie” zawieszenia nie poprawiło komfortu jazdy. Wręcz przeciwnie. Passat Alltrack tłumi pojedyncze nierówności mniej subtelnie od klasycznego Varianta. W testowanym egzemplarzu komfort zredukowały też opcjonalne koła w rozmiarze 225/45 R18. Kto wie, że będzie często jeździł po zniszczonych drogach, niech nie wydaje 2.190 zł i pozostanie przy kołach 225/50 R17.
Nawet 177-konne 2.0 TDI CR nie zamienia Alltracka w demona prędkości. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,7 sekundy, a rozpędzanie ustaje przy 211 km/h. Passat Variant z napędem 4Motion jest bardziej dynamiczny (-0,2 s) oraz szybszy (+6 km/h). Ceną za pogorszoną aerodynamikę i wyższą o 54 kg masę jest też zwiększone spalanie. W cyklu mieszanym z baku ubywa blisko 8 l/100 km. Litr więcej niż w klasycznym Variancie z silnikiem 2.0 TDI oraz napędem na przód. Skrzynia DSG sprawnie przepina biegi, jednak przy próbach dynamicznej jazdy miewa problemy z wykorzystaniem możliwości 380 Nm. Zdarzają się niepotrzebne redukcje i ciągnięcie obrotów to czerwonego pola obrotomierza.
Legendarny Garbus był tuningowany na tysiące sposobów. Egzemplarz nazwany Vochol udowodnił, że wciąż można stworzyć coś wyjątkowego. Folklor był inspiracją dla wielu artystów. Jednak ludzie z branży motoryzacyjnej podchodzili do niego z rezerwą. Okazuje się, że niesłusznie, czego najlepszym przykładem jest Vochol, który powstał na bazie Beetle’a z 1990 roku. Karoserię auta szczelnie obłożono dwoma milionami kolorowych szklanych…
Volkswagen Golf 3 jest już właściwie niespotykany na drogach, ale dzięki takim ludziom jak Rafał nie zostaną zapomniane. Oto niezwykły VW Golf 3 VR6. Biała trójka, którą widzicie na zdjęciach, należy do Rafała od 2008 roku. To jego pierwszy samochód, z którym nie potrafi się rozstać. Wielokrotnie był już modyfikowany. Mogliśmy go zobaczyć na wielkopolskich zlotach…
Serwis wykorzystuje ciasteczka (cookies) w celu: utrzymania sesji zalogowanego Użytkownika, gromadzenia informacji związanych z korzystaniem z serwisu, ułatwienia Użytkownikom korzystania z niego oraz tworzenia statystyk oglądalności. Użytkownik ma możliwość skonfigurowania ustawień cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Użytkownik wyraża zgodę na używanie i wykorzystywanie cookies oraz ma możliwość wyłączenia cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Polityka prywatnościAkceptuję
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.