Toyota Yaris GAZOO Racing - mała torpeda, duży wybuch- PREZENTACJA - Trends Magazines
4 °C Warsaw, PL
4 marca 2021

Toyota Yaris GAZOO Racing – mała torpeda, duży wybuch- PREZENTACJA

 

Toyota GR Yaris to drugi model GR Toyoty po GR Suprze. To mocny hatchback segmentu B z napędem na obie osie. Jedynym autem, które do tej pory pokazało się w segmiencie “Super B AWD” było Audi S1. Teraz na rynek wchodzi zrodzona z ognia rajdów WRC Toyota GR Yaris. Samochód ma turbodoładowany silnik o mocy 261 KM (przesunięty do tyłu względem bazowego modelu), napęd na cztery koła GR-FOUR (homage do Celiki GT-FOUR z 1999 roku), lekką konstrukcję nadwozia, która gwarantuje korzystny stosunek mocy do masy i specjalnie zaprojektowane zawieszenie. Auto zostanie wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie stanowiło bazę dla kolejnej wersji rajdowego Yarisa WRC.

Silnik
Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie, by generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego.

Moc, masa, osiągi
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sekundy oraz ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna do 230 km/h.  GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę samochodu z segmentu B (1 280 kg) i stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.

GR-FOUR
System wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył). W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60 procent mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40 procent na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70) w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić odpowiednie prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. 

Pakiet Circuit
GR Yaris może zostać wyposażony dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.

Ciekawostki
W tzw. złotej erze rajdów, czyli pod koniec lat 80. i w latach 90., Toyota Celica GT-FOUR przyczyniła się do największych rajdowych sukcesów Toyoty. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz jeden w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do swojego świetnego poprzednika oraz zastosowania napędu na cztery koła, GR Yaris na tylnej klapie ma logo GR-FOUR.

 

Podobne

Używany Golf R – opinie, wady i zalety

Niebieskie lakiery, mocne silniki, napędy na cztery koła, skrzynie DSG i przynajmniej dwie rury wydechowe od zawsze były wyróżnikami Golfów R. Pierwszy pojawił się na rynku w 2002 roku, ale na okazyjny zakup krzepkiego 15-latka nie ma co liczyć. Debiutujący w 1975 roku Golf GTI przebojem wdarł się na rynek. Koncepcję relatywnie małego auta z…

F1 2018. Test najnowszej gry Codemasters

Szansę do zajęcia miejsca za sterami bolidu F1 mieli tylko nieliczni. Dzięki najnowszej grze F1 2018 każdy może doświadczyć emocji związanych z prowadzeniem jednych z najszybszych pojazdów na naszej planecie. Większość gier wyścigowych ma sztampową konstrukcję. Sukcesy w kolejnych zawodach otwierają dostęp do szybszych pojazdów czy zespołów, a dla wydawcy kolejne sezony i związane z…