W 1999 roku, na targach Frankfurt Motor Show, przedstawiono ten model po raz pierwszy. Niewiele później, w marcu 2000 roku w Genewie, BMW zaprezentowało wersję produkcyjną, a we wrześniu rozpoczęto sprzedaż. Przez blisko sześć lat z taśm zjechało prawie 86 tys. pojazdów, w tym wszystkie edycje limitowane. Dziś prezentujemy nieco odmienioną przez Tomka wersję coupé.
Połysk dzięki folii
Kiedy patrzymy na eMkę, uwagę przykuwa lakier, a właściwie folia. W tym przypadku słowo „połysk” nabiera nowego znaczenia. Folia Arlon UPP Silver Chrome 707, położona przez firmę Auto Styling Poland, zmieniła M3 w istną błyskotkę.
Co za dużo, to niezdrowo, więc Tomek dodał tylko kilka elementów pokrytych czarnym lakierem z połyskiem oraz kilka z włókna węglowego. Kontrastujące osłony halogenów, przednie reflektory, nerki, lusterka oraz dyfuzor tylnego zderzaka przełamały bling i dodały brakującego smaczku. Każdy miłośnik marki dostrzeże również tylną klapę z limitowanej wersji CSL. Wyżej poprowadzona linia, rysująca kształt ducktaila, subtelnie podkreśla sportowy charakter auta.
Dobra fela to podstawa
Taki projekt bez dobrej felgi byłby jak sprinter bez butów. Trzyczęściowe skręcane 19-calowe obręcze RH ZW3 pasują jak ulał. Aby ładnie schować je w nadkolach, wykorzystano zawieszenie gwintowane KW Variant 3. Pod kołami kryje się kolejny rarytas z wersji CSL – kompletny układ hamulcowy, dodatkowo chłodzony kanałami powietrza z włókna węglowego.
Po co poprawiać dobre?
Pod carbonową maską zamontowano jednostkę S54 o pojemości 3246 ccm. Rzędowa szóstka generuje 343 KM przy 7.900 obr./min oraz 365 Nm przy 4.900 obr./min. Współpracując z manualną 6-biegową skrzynią pozwala osiągnąć 100 km/h w 5,2 s.
Tunerzy mają mocno ograniczone pole do popisu, jeśli nie chcą doładowywać silnika turbosprężarką lub kompresorem. Koszty modyfikacji wolnossącej jednostki napędowej są niewspółmierne do uzyskanych przyrostów mocy oraz momentu obrotowego. Dlatego Tomek poprzestał na kosmetycznej zmianie montując wydech końcowy Supersprint.
Konfliktowe wnętrze
We wnętrzu zauważamy pewien konflikt. Z jednej strony, widać mocne nawiązanie do motorsportu, czego dowodem klatka bezpieczeństwa Plee Sport oraz 3-punktowe szelkowe pasy Schroth Racing. Z drugiej zaś audio, które mogłoby się sprawdzić w niejednym klubie w mieście, kłóci się z tym stylem.
Fabryczny radioodtwarzacz, współpracujący z oryginalną zmieniarką płyt CD, wspierany jest przez wzmacniacz Helix P SIX DSP MK2. Sześć kanałów napędza parę głośników wysokotonowych Helix P1T, parę głośników średniotonowych Helix P203 oraz dwie pary wooferów P6B. Dwa subwoofery Helix P12W o średnicy 12 cali są z kolei zasilane potężnym monoblokiem Helix SPXL 1000, który odbiera sygnał z procesora wbudowanego w P SIX DSP MKII. Procesor ma osiem kanałów i ogrom możliwości pozwalających ustawić dla każdego głośnika poziom dźwięku i odpowiednie pasmo częstotliwości, czas dolotu dźwięku z każdego głośnika do słuchacza oraz za pomocą zestawu pomiarowego precyzyjnie zgrać korektor parametryczny.
Dodatkowym elementem systemu jest moduł Bluetooth HEC BT, który dzięki kodekowi APTX jest w stanie dostarczyć bezpośrednio do procesora bezstratny sygnał ze smartfonu, tabletu czy MP3. Systemem steruje kontroler Helix Director, wyposażony w kolorowy ekran dotykowy. Taki zestaw generuje łącznie 1670 W.
Mimo tego drobnego dysonansu całość prezentuje się znakomicie. W końcu nie każde M musi trafić na tor. To przeszło już na motorsportową emeryturę i zapewne w spokoju pożyje jeszcze długo.
Łukasz Miturski
Fot. autor
BMW E46 M3 Coupé
SILNIK/NAPĘD: benzynowy, R6, 24-zaworowy o pojemności 3246 ccm, wydech końcowy Supersprint, dolot powietrza K&N 57, 343 KM przy 7.900 obr./min, 365 NM przy 4.900 obr./min, 6-stopniowa manualna skrzynia biegów, napęd na tylne koła
ZAWIESZENIE: gwintowane KW Variant 3, rozpórka kielichów
HAMULCE: kompletny zestaw z limitowanej edycji CSL
FELGI: 19 cali RH ZW3, trzyczęściowe, skręcane
NADWOZIE: coupé, oklejone folią Arlon UPP Silver Chrome 707, karbonowe obudowy halogenów oraz tylny dyfuzor, karbonowa maska, karbonowa klapa z edycji CSL; wymiary (dł./szer./wys.) 4492/1780/1372 mm, rozstaw osi 2725 mm
WNĘTRZE: fotele Sportsitze, klatka bezpieczeństwa Plee Sport, 3-punktowe pasy szelkowe Schroth, rozbudowany system car audio, oparty na podzespołach Helix
OSIĄGI: 0 – 100 km/h 5,2 s
WŁAŚCICIEL: Tomek