To BMW 46 M3 błyszczy o każdej porze dnia - Trends Magazines

To BMW 46 M3 błyszczy o każdej porze dnia

Tuning BMW E46 M3 na ulicach Warszawy nocą
Rynek używanych BMW stale się zmienia. Coraz trudniej znaleźć zadbany egzemplarz w ciekawej specyfikacji. Kolejne generacje zyskują miano youngtimerów. Tym chętniej pokazujemy wam modele aut, które już za kilka lat będą miały szansę stać się klasykami, samochodami kultowymi. Oto jedno z nich – E46 M3. Być może błysnęło wam po oczach na drodze…

W 1999 roku, na targach Frankfurt Motor Show, przedstawiono ten model po raz pierwszy. Niewiele później, w marcu 2000 roku w Genewie, BMW zaprezentowało wersję produkcyjną, a we wrześniu rozpoczęto sprzedaż. Przez blisko sześć lat z taśm zjechało prawie 86 tys. pojazdów, w tym wszystkie edycje limitowane. Dziś prezentujemy nieco odmienioną przez Tomka wersję coupé.

Połysk dzięki folii

Kiedy patrzymy na eMkę, uwagę przykuwa lakier, a właściwie folia. W tym przypadku słowo „połysk” nabiera nowego znaczenia. Folia Arlon UPP Silver Chrome 707, położona przez firmę Auto Styling Poland, zmieniła M3 w istną błyskotkę.

Tuning BMW E46 M3 przodem w wieczornej scenerii

Co za dużo, to niezdrowo, więc Tomek dodał tylko kilka elementów pokrytych czarnym lakierem z połyskiem oraz kilka z włókna węglowego. Kontrastujące osłony halogenów, przednie reflektory, nerki, lusterka oraz dyfuzor tylnego zderzaka przełamały bling i dodały brakującego smaczku. Każdy miłośnik marki dostrzeże również tylną klapę z limitowanej wersji CSL. Wyżej poprowadzona linia, rysująca kształt ducktaila, subtelnie podkreśla sportowy charakter auta.

Tuning BMW E46 M3 zegary

Dobra fela to podstawa

Taki projekt bez dobrej felgi byłby jak sprinter bez butów. Trzyczęściowe skręcane 19-calowe obręcze RH ZW3 pasują jak ulał. Aby ładnie schować je w nadkolach, wykorzystano zawieszenie gwintowane KW Variant 3. Pod kołami kryje się kolejny rarytas z wersji CSL – kompletny układ hamulcowy, dodatkowo chłodzony kanałami powietrza z włókna węglowego.

Tuning BMW E46 M3 koło

Po co poprawiać dobre?

Pod carbonową maską zamontowano jednostkę S54 o pojemości 3246 ccm. Rzędowa szóstka generuje 343 KM przy 7.900 obr./min oraz 365 Nm przy 4.900 obr./min. Współpracując z manualną 6-biegową skrzynią pozwala osiągnąć 100 km/h w 5,2 s.

Tuning BMW E46 M3 silnik

Tunerzy mają mocno ograniczone pole do popisu, jeśli nie chcą doładowywać silnika turbosprężarką lub kompresorem. Koszty modyfikacji wolnossącej jednostki napędowej są niewspółmierne do uzyskanych przyrostów mocy oraz momentu obrotowego. Dlatego Tomek poprzestał na kosmetycznej zmianie montując wydech końcowy Supersprint.

Tuning BMW E46 M3 dźwignia zmiany biegów

Konfliktowe wnętrze

Tuning BMW E46 M3 kokpit

We wnętrzu zauważamy pewien konflikt. Z jednej strony, widać mocne nawiązanie do motorsportu, czego dowodem klatka bezpieczeństwa Plee Sport oraz 3-punktowe szelkowe pasy Schroth Racing. Z drugiej zaś audio, które mogłoby się sprawdzić w niejednym klubie w mieście, kłóci się z tym stylem.

Tuning BMW E46 M3 półklatka bezieczeństwa

Fabryczny radioodtwarzacz, współpracujący z oryginalną zmieniarką płyt CD, wspierany jest przez wzmacniacz Helix P SIX DSP MK2. Sześć kanałów napędza parę głośników wysokotonowych Helix P1T, parę głośników średniotonowych Helix P203 oraz dwie pary wooferów P6B. Dwa subwoofery Helix P12W o średnicy 12 cali są z kolei zasilane potężnym monoblokiem Helix SPXL 1000, który odbiera sygnał z procesora wbudowanego w P SIX DSP MKII. Procesor ma osiem kanałów i ogrom możliwości pozwalających ustawić dla każdego głośnika poziom dźwięku i odpowiednie pasmo częstotliwości, czas dolotu dźwięku z każdego głośnika do słuchacza oraz za pomocą zestawu pomiarowego precyzyjnie zgrać korektor parametryczny.

Tuning BMW E46 M3 tunel środkowy

Dodatkowym elementem systemu jest moduł Bluetooth HEC BT, który dzięki kodekowi APTX jest w stanie dostarczyć bezpośrednio do procesora bezstratny sygnał ze smartfonu, tabletu czy MP3. Systemem steruje kontroler Helix Director, wyposażony w kolorowy ekran dotykowy. Taki zestaw generuje łącznie 1670 W.

Tuning BMW E46 M3 głośniki

Mimo tego drobnego dysonansu całość prezentuje się znakomicie. W końcu nie każde M musi trafić na tor. To przeszło już na motorsportową emeryturę i zapewne w spokoju pożyje jeszcze długo.

Łukasz Miturski

Fot. autor

BMW E46 M3 Coupé

SILNIK/NAPĘD: benzynowy, R6, 24-zaworowy o pojemności 3246 ccm, wydech końcowy Supersprint, dolot powietrza K&N 57, 343 KM przy 7.900 obr./min, 365 NM przy 4.900 obr./min, 6-stopniowa manualna skrzynia biegów, napęd na tylne koła

ZAWIESZENIE: gwintowane KW Variant 3, rozpórka kielichów

HAMULCE: kompletny zestaw z limitowanej edycji CSL

FELGI: 19 cali RH ZW3, trzyczęściowe, skręcane

NADWOZIE: coupé, oklejone folią Arlon UPP Silver Chrome 707, karbonowe obudowy halogenów oraz tylny dyfuzor, karbonowa maska, karbonowa klapa z edycji CSL; wymiary (dł./szer./wys.) 4492/1780/1372 mm, rozstaw osi 2725 mm

WNĘTRZE: fotele Sportsitze, klatka bezpieczeństwa Plee Sport, 3-punktowe pasy szelkowe Schroth, rozbudowany system car audio, oparty na podzespołach Helix

OSIĄGI: 0 – 100 km/h 5,2 s

WŁAŚCICIEL: Tomek

PODZIĘKOWANIA: dla Mariusza i firmy Centrum Car Hi-Fi za wsparcie techniczne oraz montaż zestawu audio, dla Auto Styling Poland

(BMW TRENDS 1/2016)

Podobne

Używane BMW i3 (2013-2022) – opinie, wady, zalety

Mimo ponad 10 lat obecności na rynku BMW i3 wciąż zaskakuje nowoczesnością, osiągami i prowadzeniem. Czy warto więc kupić używane BMW i3? Przez lata samochody elektryczne były konwersjami modeli z napędem spalinowym, do których z lepszym lub gorszym skutkiem zamontowano akumulator i silnik zasilany prądem. W przypadku niektórych modeli, jak Nissan Leaf, nie sposób mówić o typowej konwersji, ale ogólne…

Promocje na tańsze paliwo nie tylko na Orlenie

W odpowiedzi na zniżki na paliwo, które wprowadził Orlen także inne stacje postanowiły przyciągnąć do siebie klientów. Gdzie jeszcze możemy kupić tańsze paliwo? Bądźmy szczerzy, że w przypadku obecnych cen paliw, tańsze nie oznacza tanie. Rabaty 30, czy 40 gr na litrze, przy dodatkowo obowiązujących limitach nie pomogą nam wiele zaoszczędzić. Mimo to przyjrzyjmy się,…