TEST VW California - wolność i dach nad głową - Trends Magazines

TEST VW California – wolność i dach nad głową

Volkswagen California daje wolność. Mając dach nad głową, wygodne miejsce do spania w kabinie i podstawowe akcesoria kempingowe można w dowolnej chwili ruszyć ku przygodzie. Sprawdzamy, co oferuje Volkswagen California.

Jednym z najbardziej ikonicznych modeli Volkswagena jest California – samochód kempingowy budowany na równie kultowym Transporterze. Najnowsza California 6.1 jest dostępna w trzech głównych wersjach – Ocean, Coast i Beach. Trzecia, najuboższa, jest najbardziej uniwersalna. Nie ma zabudowy, czyli szafek, zlewu, lodówki oraz zamontowanej na stałe kuchenki z dwoma palnikami. Brak wymienionych elementów sprawia, że nie tracimy miejsca w kabinie – mamy kanapę na całą szerokość kabiny oraz równie dużą przestrzeń bagażową.

Dla niektórych istotne może być to, że brak dodatkowych elementów ogranicza hałasy w kabinie podczas jazdy po zniszczonych drogach. Pokusie zjechania na trudniejsze szlaki można ulec, bo California jest dostępna z napędem 4Motion, a nawet blokadą tylnego mostu.

Nawet w wersji Beach nie tracimy największej atrakcji Californii, czyli rozkładanego namiotu dachowego z wygodnym materacem, trzema wywietrznikami i punktami świetlnymi. Podobnie jak ukryty w bocznych drzwiach stolik oraz dwa rozkładane krzesła, które przewozi się w klapie, należy on do wyposażenia standardowego.

Sprytnym rozwiązaniem jest kuchenka gazowa z jednym palnikiem, którą na czas jazdy chowa się w lewym boczku tapicerki. Czy potrzeba więcej? W naszej ocenie nie. Gotowanie w kamperze i tak nie należy do szczególnie wygodnych, a pojedynczy palnik wystarczy do zagotowania wody na herbatę czy usmażenia jajecznicy. Podczas postoju z rozłożonym namiotem można również podnieść dach przestrzeni pasażerskiej. Umożliwia to swobodne poruszanie się po kabinie w pozycji wyprostowanej.

Składana kuchnia nie utrudnia codziennej eksploatacji Californii Beach. Problemu nie stanowi także wewnętrzne łóżko. Jego składany „na cztery”materac idealnie mieści się na podporze znajdującej się w bagażniku. Kto potrzebuje większego kufra, może szybko zdemontować podporę, jak i wyjąć materac.

Co najciekawsze, California nie straci przez to kempingowego charakteru. Na dachu wciąż mamy bowiem wygodne miejsce do spania, a zyskamy większą przestrzeń bagażową. Paradoksalnie to właśnie dolne łóżko okazuje się mniej praktyczne. By je rozłożyć, konieczne jest przestawianie kanapy, a to wymaga krzepy. Jeżeli w kabinie mamy jakieś przedmioty, trzeba będzie je przełożyć. Trzem – czterem osobom w Californii może być też mało wygodnie – zabranie bagażu w ilości, która bez trudu zmieści się w aucie, nie będzie najprostsze. Do tego w kabinie zrobi się dosyć ciasno.

Wszechstronność testowanego auta zwiększył zespół napędowy. Dzięki 204-konnemu dieslowi mamy do czynienia z „kempingowym GTI”. Dobre osiągi (pomijając chwilę słabości na niskich obrotach) i wysoka elastyczność nie są okupione wysokim spalaniem, które w zależności od stylu jazdy wynosi 6–11 l/100 km.

Bazowa California 6.1 Beach Camper kosztuje co najmniej 244.991 zł. Jeśli skorzystamy z dużych możliwości konfiguracji, szybko podwyższymy tę kwotę. Pytanie tylko, czy ma to sens. Już w podstawowej specyfikacji otrzymamy przestronny pojazd z klimatyzacją, radiem i dodatkami, które uprzyjemnią wypady w nieznane bez planu czy chociażby spędzenie weekendu w oderwaniu od codzienności.

Łukasz Szewczyk

Fot. autor, RT

Volkswagen California – dane techniczne

Silnik 2.0 TDI, EA288, 1968 ccm, Common Rail, podwójne turbodoładowanie
Maks. moc 204 KM przy 4000 obr./min
Maks. moment obrotowy 450 Nm przy 1400–2250 obr./min
Skrzynia biegów 7-stopniowa DSG
Napęd 4Motion, blokada tylnego mostu
Długość/ szerokość/ wysokość 4904/ 1904/ 1990 mm
Rozstaw osi 3000 mm
Koła 215/60 R17
Pojemność zbiornika paliwa 80 l
Pojemność bagażnika 637/4300 l
Masa własna 2475 kg
0–100 km/h 11,1 s
V maks. 199 km/h
Średnie zużycie paliwa (katalogowe/ test) 8,4/ 9,2 l/100 km
Cena (wersja Beach/ z dieslem 204 KM z 4Motion) od 244.991/ 295.544 zł (ceny z 09.2023)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Podobne

BMW E30 320is 1989 włoskie M3 Italo-M3

Włoskie M3 na sprzedaż – Ile kosztuje E30 320is?

Jest bardzo niewiele samochodów w historii BMW, które nie mają w oznaczeniu modelowym członu M, ale pod ich maską jest silnik z rodziny M-Power. Takim autem jest np. BMW Z8 lub prezentowane E30 320is. To rzadki i niezwykle ciekawy model. Jeden egzemplarz jest właśnie na sprzedaż w Niemczech. 320is to model, znany również jako Italo-M3.…

BMW PRIDE LGBT LOGO

BMW utożsamia się z LGBT

Nowe logo BMW na oficjalnym fanpage'u marki otrzymało tęczowe tło nawiązujące do środowisk LGBT. Fanpage BMW ma ponad 20 mln. polubień. Wszyscy fani oraz inni użytkownicy platformy facebook.com mogli wczoraj zobaczyć nowe logo BMW przyozdobione kolorami tęczy. Tym ruchem BMW jasno określa swój stosunek do środowiska potocznie określanego jako LGBT.   Czerwiec i PRIDE Czerwiec nazywany…