TEST Nissan Qashqai 2. Udana ewolucja bestsellera - Trends Magazines
4 °C Warsaw, PL
8 marca 2021

TEST Nissan Qashqai 2. Udana ewolucja bestsellera

Nissan Qashqai 2

Prezentowane auto to Nissan Qashqai drugiej generacji. To bardzo precyzyjnie przeprowadzona ewolucja w stosunku do poprzedniego modelu.

Nissan Qashqai 2

Ten pierwszy, w 2006, stworzył modę na SUV-y i można śmiało powiedzieć, że wskazał kierunek innym producentom. Z kolei prezentowany najnowszy model technologicznie i stylistycznie przeniósł Qashqaia do drugiej dekady tego tysiąclecia. Aby jednak pozostać na szczycie Japończycy stale poprawiają swojego SUV-a. Dlatego właśnie w 2019 spotykamy się ze świeżo odmłodzonym autem.

Nissan Qashqai 2

Tym razem największe zmiany zaszły pod maską. Crossover otrzymał zupełnie nowe silniki benzynowe 1.3 (140 i 160 KM) , a ten mocniejszy można dodatkowo wyposażyć w automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów.

Nissan Qashqai 2

Nasz egzemplarz to właśnie ta najmocniejsza i najlepiej wyposażona odmiana TEKNA+ ze 160-konną odmianą benzyniaka i 7-biegowym automatem. No więc czym konkretnie Nissan chce przyciągnąć klientów w 2019, kiedy praktycznie cała konkurencja ma już w ofercie auto tego segmentu? Przecież Europa jest świetnie przygotowana. Hiszpański Seat Ateca, francuski Peugeot 3008, czy nawet czeska Skoda Karoq to tylko niektórzy i do tego mocni konkurenci.

Nissan Qashqai 2

Zacznijmy od przypomnienia zmian, które zaszły w aucie od chwili jego debiutu. W 2017 przy okazji pierwszej poprawki wóz dostał wypłaszczoną kierownicę na wzór tej z Nissana GT-R i technologię PoPilot. Tym razem zmiany w elektronikę idą jeszcze dalej i w końcu mamy nowy interfejs z 7-calowym ekranem dotykowym. Niestety, nie jest on tak szybki i dobry jak u konkurencji. To pięta achillesowa tego wozu, bo poza tym niefrasobilwym modułem samochód wyposażony jest we wszystkie najnowsze technologie. Szkoda, że komunikuje się z pasażerami w archaiczny sposób.

Nissan Qashqai 2

Wersja TEKNA+ ma na pokładzie wspaniały 8-głośnikowy system audio marki BOSE i trójwymiarowo przeszywaną tapicerkę ze skóry Nappa. Nissan wie, czym doposażyć wóz, żeby nadać mu luksusowy „feel”. Fotele są elektrycznie sterowane, a ten kierowcy ma pamięć ustawień. Co ciekawe, po wyłączeniu auta odsuwa się on od kierownicy – prosty zabieg, a jednak bardzo premium. W tej wersji nawet szklany panoramimiczny dach jest standardowy. Kompleksowe wyposażenie i japońska jakość wykonania.

Nissan Qashqai 2

Czy czegoś jednak Qashqaiowi brakuje? Być może przestrzeni na nogi dla pasażerów drugiego rzędu mogłoby być więcej. Jest wygodnie, ale konkurenci są wygodniejsi. Za tak skonfigurowany samochód przyjdzie nam wyłożyć 142.590 zł. Czy warto? Świetny napęd stawia Nissana w ścisłej czołówce segmentu.

Nissan Qashqai 2

Motor 1.3 genialnie reaguje na gaz i ma wysoki moment obrotowy (270 Nm), a skrzynia biegów jest precyzyjna i bardzo skuteczna. I co najważniejsze ten silnik bardzo mało pali. Średnia wartość, którą udało nam się uzyskać w teście to 6,4 l/100 km. Jaki jest więc sens zakupu ciężkiego i okrzykniętego „brudnym” diesla, jeżeli nowoczesna i lekka benzyna potrafi dynamicznie oraz oszczędnie jeździć? Niestety nie można mieć benzynowego silnika z napędem na cztery koła. Taka konfiguracja jest dostępna jedynie z najmocniejszym, 150-konnym dieslem i kosztuje 160.390 PLN.

Nissan Qashqai 2

Tak naprawdę to wcale nie brakuje mi 4 × 4, bo crossover to w gruncie rzeczy auto miejskie. Boję się jednak, że trzecia generacja modelu nie będzie w ogóle tej opcji oferować i segment zacznie gubić swoją tożsamość.

Nissan Qashqai 2

Jeśli chodzi o zawieszenie Qashqaia to jest ono bardzo solidne i ciche. Zarówno jazda miejska, jak i autostradowa z wysokimi prędkościami jest stabilna i po prostu przyjemna. Podwyższone nadwozie dobrze radzi sobie z bocznymi podmuchami wiatru, a wyciszenie kabiny pozwala zapomnieć, z jaką prędkością się poruszamy. Bagażnik ma 439 litów pojemności i tutaj również młodsi konkurenci poszli krok dalej (Skoda Karoq 521 l). Co ciekawe, bagażnik ma dwie podłogi. To bardzo wygodne rozwiązanie, ale niestety półka podłogowa wykonana jest z szybko zużywającego się materiału – dziwny zabieg w miejscu, które narażone jest na częste i intensywne otarcia.

Nissan Qashqai 2

W chwili pisania tego teksu można nabyć słabszą 140-konną wersję 1.3 w polecanym przez nas wyposażeniu ACENTA za 89.090 zł i to doskonała oferta. Otrzymujemy wówczas, nowoczesny i oszczędny pojazd, który doskonale odnajdzie się w wielu codziennych sytuacjach, a przy tym zapewni nam dużo przyjemności z prowadzenia. Dzięki takim funkcją jak CarPlay, automatyczne wycieraczki, czy miękka skórzana kierownica Nissan zadbał, aby wóz nie tylko pomagał nam w codziennym życiu, ale i był po prostu przyjemny. Również dostępne 17-calowe felgi ACENTY z pewnością dadzą więcej komfortu od prezentowanych 19-calowych, choć muszę przyznać, że te większe wyglądają świetnie.

Nissan Qashqai 2

Na początku napisałem, że to precyzyjna ewolucja… Już tłumaczę, co miałem na myśli. Praktycznie każdy samochód ma w zderzakach zaślepki, gdzie wkręca się zaczepy do holowania. I prawie zawsze jest to po prostu prostokątny element w miejscu, gdzie jest podłużnica. A tutaj? Zwróćcie uwagę, że Japończycy faktycznie zaprojektowali nawet ten element i jest on świetnie wkomponowany w zderzak. To się nazywa dbałość o detale i precyzja. Brawo Nissan!

Krzysztof Kaźmierczak

Fot. Autor

Nissan Qashqai 2

Nissan Qashqai 2 TEKNA+

NADWOZIE

długość/szerokość/wysokość (mm)       4394/ 1806/1590

rozstaw osi (mm)                                                                  2 646

pojemność bagażnika (l)                                                                   439

masa własna (kg)                                                                 1445

koła                                                                                               225/45 R19

SILNIK/NAPĘD

oznaczenie modelowe                                                                       DIG-T 160

typ, liczba zaworów                                                            R4 16V turbo

poj. skokowa (ccm)                                                                   1332

maks. moc (KM/przy obr./min)                                                     160

maks. mom. obr. (Nm/przy obr./min)                    270

skrzynia biegów                                                                                      DCT 7-biegowa

napędzana oś                                                                         przednia

OSIĄGI/ZUŻYCIE PALIWA

0–100 km/h (s)                                                                       9,9

V maks. (km/h)                                                                       198

spalanie (l/100 km) śr. katalogowe/test)                              7,0/6,4

CENA

Podstawowa                                                                           85.690 zł

testowanego modelu                                                       142.590 zł

Podobne

BMW kontra lokomotywa! X5 xDrive50 vs. Lxd2

BMW kontra lokomotywa! X5 xDrive50 vs. Lxd2. Mocarne i majestatyczne  X5 xDrive50i i lokomotywa Lxd2. Czy mają równe szansa, a może mają coś wspólnego? Znacznie więcej niż z pozoru mogłoby się wydawać! Wielkości fizyczne bywają trudne do wyobrażenia. Stają się bardziej namacalne, gdy dysponujemy punktami odniesienia. Prędkość? Jej wielkości doświadczamy, kiedy policjant wręcza nam mandat,…

BMW_i3s

Pojechaliśmy BMW i3s nad morze, czyli e-teoria a e-praktyka- E-TRENDS

Jazda samochodem elektrycznym jest tania, a blisko 300 km zasięgu oznacza, że w trasie nie trzeba wypatrywać ładowarek. Ile w tym prawdy, postanowiliśmy sprawdzić, zabierając BMW i3s nad polskie morze. Na temat i3 pisaliśmy już wielokrotnie. BMW stwarza jednak okazje do przypominania o aucie. Najpierw wzięliśmy pod lupę czysto elektryczną wersję (60 Ah), później i3 z opcjonalnym benzynowym generatorem prądu (Range Extender), a w ubiegłym…